در آستانه ماه مبارك رمضان؛

پ, 04/30/1390 - 09:30
در آستانه ماه مبارك رمضان؛

«دعا» از منظر آيت‌الله العظمي خامنه‌اي منتشر شد
 كتاب «دعا از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي» به همت انتشارات انقلاب اسلامي منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، «عليرضا برازش» مجموع سخنراني‌هاي مقام معظم رهبري از خطبه‌هاي نماز جمعه تا سخنراني‌هاي متعددي ديگر كه در مورد دعا بوده است را جمع‌آوري كرده و در مقدمه آورده است: رئيس‌جمهور وقت و خطيب جمعه‌ تهران، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در خطبه‌هاي نماز جمعه‌هاي رمضان؛ عليرغم وجود موضوع‌هاي متعدد عقيدتي و سياسي و اجتماعي، حداقل يك خطبه را به اين موضوع اختصاص مي‌دادند و بعضاً در مقدمه‌ بحث، دليل كنار زدن مباحث ديگر و پرداختن چند باره به دعا را جايگاه ويژه و تقريباً استثنائي دعا در منظومه‌ عقايد الهي، بيان مي‌فرمودند.
وي در ادامه مقدمه مي‌نويسد: اولين موضوعي كه علاقمند شدم درباره آن تحقيق كنم، «دعا» بود، و اين امر به اوايل دهه شصت برمي‌گردد. از همان ايام تقريباً عمده‌ آثار مكتوب پيرامون اين موضوع را مطالعه كردم، ولي نكته‌ بكر و كليدي مبحث را در نماز جمعه و از زبان خطيب جمعه‌ تهران دريافت كردم.
برازش سه فايده، سه دستاورد، سه جهت و سه نكته درباره‌ دعا كه بارها و بارها از زبان آيت‌الله خامنه‌اي شنيده شده است را يادآور مي‌شود و مي‌نگارد: الحق كه دو نكته‌ آن در ميان مردم و حتي متدينين و افراد مانوس با دعا و نيايش، غريب و مغفول بود و هست و حتي در كتب تاليف شده درباره‌ دعا و نيايش نيز به نحو شايسته بدان پرداخته نشده است.
استخراج و كسب معارف از دعا؛ مگر دعا كلام معصوم نيست؟ پس چرا محقق و مؤلفين كتاب‌هاي عقيدتي آن چنان كه از گنجينه‌ قرآن و روايات و سخنان انديشمندان ديني بهره‌برداري مي‌كنند، از اين خزانه‌ گران‌بها بهره نمي‌برند؟ اين غفلت و نقص فراگير، بارها و بارها توسط معظم‌له هشدار داده شد و براي فتح باب؛ بعضا نكات بكر و نابي از معارف پهان در لابه‌لاي ادعيه را ـ البته با توجه به محدوديت زماني خطبه‌ نماز يا مجلس سخنراني ـ بيان مي‌فرمودند.
در بخش ديگري از مقدمه كتاب «دعا» مي‌خواني: از نگاه مقام معظم رهبري اجابت و دريافت حاجت؛ اصل نيست؛ مهم خود دعاست. رشد و ارتقا، حالت تضرع؛ انكسار؛ ذلت و در يك كلام، عبوديت، خيلي مهم‌تر از دريافت حاجت ـ حتي حاجتهاي معنوي ـ است. توفيق هم‌كلام ‌شدن با پروردگار؛ مناجات و صحبت خودماني با حضرت حق، خيلي با ارزش‌تر از پاداش‌هاي دنيوي و حتي اخروي است. مقام معظم رهبري اين فايده را مهم‌ترين و درك اين اهميت را كليدي‌ترين نكته‌ي مبحث دعا مي‌دانستند و مي‌دانند.
گردآوردنده كتاب ياد شده، منبع تدوين آن را نرم‌افزار جديدالانتشار «حديث ولايت» از منشورات مشترك مركز تحقيقات كاميپوتري علوم اسلامي و مؤسسه‌ حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي معرفي مي‌كند.
در فرازي از كتاب كه پشت جلد آن نيز نوشته شده از زبان مقام معظم رهبري نقل شده است: «دعا، خواندن خداست؛ حالا مي‌تواند به زبان فارس يا به زبان خودتان باشد؛ هرچه مي‌خواهيد با خدا حرف بزنيد؛ اين، دعاست. هرچند مي‌خواهيد با او در ميان بگذاريد . . . البته دعاهاي مأثور از ائمه (ع) بهترين مضامين در زيباترين الفاظ و سرشاز از معارف الهي است كه قدر آن‌ها را بايد دانست و بايستي به آن‌ها متوسل شد»
كتاب «دعا از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي» در تابستان 1390 به بهاي 25هزار ريال و با شمارگان 6هزار نسخه به همت مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي منتشر شده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.