شهیدی که از شهادتش خبر داشت

چ, 04/15/1390 - 20:36
شهیدی که از شهادتش خبر داشت

بدون شک حماسه شهدا در دفاع مقدس همواره در تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد ماند که این بزرگ مردان و پاسداران راستین مکتب تشیع علوی با تمام توان در برابر متجاوزان ایستادگی کردند و دریچه ای به صبح مسیحایی تاریخ در فراروی مردم با شهامت ایران اسلامی گشودند.
... آری هم ایشان بودند که در جبهه های حق علیه باطل، شور انگیزترین حماسه بشری را آفریدند و با خون سرخ خود نهال نوپای انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند. کتاب 8 سال دفاع مقدس ملت ایران در برابر متجاوزان و استکبار جهانی در بردارنده اوراق زرین حماسه ها و شجاعت های رزمندگان بزرگی است که روزگار کمتر اینگونه مردان را به خود دیده است.
آنچه در ادامه می خوانید مختصری از زندگینامه شهید سید جعفر علوی یکی از همان مردانی است که تاریخ در برابر فداکاریهایشان مبهوت مانده است...
تهیه و تنظیم : غلامرضا ترابی
آشنایی با شهید سید جعفر علوی دقیق
شهید سید جعفر علوی در سال 41 در خانواده ای مذهبی در روستای کیذقان از توابع شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی چشم به جهان گشود والدین به نیت امام ششم شیعیان نام جعفر را برای ایشان انتخاب کردند تحصیلات مقطع ابتدایی را تا کلاس ششم قدیم در زادگاه خود با موفقیت به پایان رساند، به دلیل عدم توانایی مالی پدر پس از پایان مقطع تحصیلی ابتدایی از ادامه تحصیل باز ماند و برای تأمین معاش خانواده آستین بالا زد از این رو با چند تن از دوستانش به شهرستان سبزوار عزیمت کرد تا بتواند با فراگیری حرفه ای در این مسیر برای خانواده و آینده اش مؤثر باشد.
در شهرستان سبزوار مدتی به کار در چاپخانه مشغول شد اما پس از مدتی به دلایل داشتن اعتقادات و باورهای عمیق دینی در چاپخانه نماند و به فعالیت در تعمیرگاه موتور سیکلت روی آورد که توانست با وجود سختیهای فراوان در آن مقطع در این فن تبحر پیدا کند و تعمیرگاه موتور سیکلت را با مدیریت خودش به طور مستقل راه اندازی کند.
شهید سید جعفر علوی در کنار همه فعالیتهایی که انجام می داد از حضور در مجالس معنوی بویژه مراسم سوگواری اهل بیت غافل نبود و با انس و علاقه ای که به مداحی و نوحه خوانی سید الشهدا داشت موفق شد تا یکی از مداحان مطرح در سطح شهرستان به حساب آید به طوری که در اکثر مجالس حضرت اباعبدا... و دستجات سینه زنی و زنجیر زنی در ماه محرم به عنوان یکی از مداحان مطرح و بنام تلاش و کوشش می کرد.
سید جعفر علوی همیشه هم خود و دیگر دوستانش را توصیه به فراگیری تقوا می کرد و این مهم (فراگیری تقوا) را برای دوستانی که در مجالس اباعبدا... به عنوان نوکر و خادم آن حضرت فعالیت
می کردند ضروری می دانست. تواضع و فروتنی، احترام به پدر و مادر و دوستان و صداقت و پاکی را می توان از جمله خصوصیات اخلاقی ایشان ذکر کرد که امروز حتی از وی به عنوان یک جوان متواضع یاد می شود و شاید هم همین خصوصیات اخلاقی اوست که توانسته است یاد و نامش را در اذهان و افکار عمومی جامعه روستا زنده نگه دارد.
و بالاخره سید جعفر علوی در سال 61 در عملیات غرور آفرین فتح المبین که با هدف خارج ساختن دشمنان بعث از مناطق شوش، اندیشمک و دزفول انجام شد به درجه رفیع شهادت نائل آمد .
(روحش شاد و یادش گرامی)

شهید سید جعفر در آیینه نگاه پدر
حاج سید میرزا علی علوی پدر شهید سید جعفر علوی در گفتگوی کوتاه با خبرنگار ما از آرزوی خود برای فرزند شهیدش گفت و افزود: خیلی علاقه داشتم تا سید جعفر را به دلیل هوش و زکاوت بالایی که داشت به حوزه علمیه بفرستم تا درس طلبگی را فرا گیرد و برای اسلام و کشور سهمی ایفا کند اما هم کنون نیز خرسندم که فرزندم در مسیر احیای اسلام و دفاع از انقلاب و کشورش به ندای ولی امرش لبیک گفت و به جبهه رفت و شهید شد.
او که هم اکنون 88 سال از خداوند عمر گرفته معتقد است فرزندش سید جعفر از شهادتش خبر داشت و هیچ مانعی نتوانست وی را از رفتن به جبهه ها باز دارد.
پدر شهید در این گفتگو گفت: زمانی که برای خدمت سربازی به خانواده اطلاع دادند یکی از آشنایان نزدیک در تلاش بود تا وی را از خدمت سربازی معاف کند و تا حدود 90 درصد کار معافیت پیش رفته بود که اگر شهید همکاری می کرد به طور کامل تحقق می یافت اما هیچگاه شهید به این موضوع رضایت نداد و معتقد بود باید برای دفاع از انقلاب و اسلام به ندای امام (ره) لبیک بگوید.
حاج سید میرزا علی علوی با بیان اینکه آخرین باری که شهید به مرخصی آمده بود به همراه ایشان به عیادت دایی اش که فردی مذهبی و روحانی و مکتبی بود رفته بودیم گفت: شهید در پایان این دیدار به دایی اش گفت انشاا... 5 یا 6 روز دیگر دوباره شما را دید من با خودم گفتم شهید که مرخصی اش تمام است و عازم سفرند چگونه پس از این مدت کوتاه ایشان را خواهند دید که پس از 6 روز با فاصله اندکی هم شهید به درجه رفیع شهادت نائل آمد و هم دایی اش سید عباس از دنیا رفت و خبر شهادت شهید را در مجلس عزای دایی اش به بنده دادند.
پدر شهید علوی با تقدیر و تشکر از همه دوستان و آشنایان بویژه همرزمان شهید که در طول این مدت برای سید جعفر مراسم بزرگداشت یاد و نام ایشان را برگزار کرده اند گفت: امید که اجر و پاداش این همه احسان و خوبی را از خود شهید در روز قیامت دریافت نمایند. و خداوند به همه ما توفیق دهد تا رهروان شایسته ای برای راه شهیدان و امام شهدا باشیم.

«شهید در خاطرات دوستان»
سید جعفر علوی که پس از پایان تحصیلات مقطع ابتدایی به همراه کربلایی حسن صادقی به شهرستان سبزوار عزیمت کرد حدود مدت 2 سال در چاپخانه فعالیت می کند.
حسن صادقی با مرور خاطراتش با شهید از دوران نوجوانی و جوانی گفت: شهید علوی تعهدش به رعایت مسائل اسلامی کم نظیر بود او نه تنها با اخلاق حسنه و شوخ طبعی که داشت موجب جذب جوانان می شد بلکه در این مسیر سعی می کرد تا کمترین حرمت شکنی به کسی صورت نگیرد.
وی با نقل خاطره ای از این شهید در چاپخانه ای که به همراه یکدیگر کار می کردند گفت: در ماه مبارک رمضان یکی دو نفر از کسانی که در چاپخانه کار می کردند تظاهر به روزه خواری کردند و حتی به من و سید جعفر که تازه کار بودیم دستور می دادند تا برایشان از بیرون در ماه مبارک رمضان نهار و خوراکی تهیه کنیم گرچه شهید از این کار چندین بار امتناع کرد لکن فشار سنگین حاکم بر آنجا را نتوانست تحمل کند و هر دو از چاپخانه به طور قهر بیرون رفتیم.
کربلایی حسن صادقی اضافه کرد: گرچه بعد از مدتی صاحب چاپخانه قاصدی را فرستاد تا برگردیم اما سید جعفر به هیچ عنوان دوباره برنگشت و پس از تلاش و کوشش برای جستجوی کار در تعمیرگاه موتور سیلکت ادامه فعالیت داد و پس از مدت کوتاهی مهارت این حرفه را فرا گرفت و خودش به صورت مستقل به مردم خدمت رسانی می کرد.
حسن صادقی به خداحافظی شهید در آخرین روز مرخصی پایانی اش اشاره کرد و گفت: شهید در آن روز با در آغوش گرفتن دختر خرد سالم که خیلی دوستش داشت اشک در چشمانش حلقه زد و گفت: این آخرین باری است که شمارا می بینم و دیگر بر نخواهم گشت. و این نشان دهنده این است که شهید از شهادتش اطلاع داشت.

«ادامه راه شهدا نیازمند شناخت هدف شهداست»
حجت الاسلام حاج سید سلیمان علوی که رابطه ای صمیمی و خانوادگی با پدر شهید علوی داشته و دارد شهید سید جعفر علوی را جوانی پاک و آراسته به تهذیب نفس قلمداد می کند و می افزاید: در طول مدتی که با ایشان و خانواده اش ارتباط داشتم هیچ گاه از شهید علوی در برخوردهای اجتماعی رفتاری دور از ادب مشاهده نکردم و شهید علوی فردی منظم و مرتب و مقید به اجرای احکام شرعی و اسلامی بود.
حجت الاسلام علوی از تأثیر شهید سید جعفر علوی بعنوان یک مداح اهل بیت(ع) در بین جوانان
منطقه ی کوه میش بویژه قریه کیذقان و روستاهای مجاور به خوبی یاد کرد و اظهار داشت: انتخاب اشعار و مدیحه سرایی شهید علوی در مجالس عزاداری ائمه و سالار شهیدان باعث می شد تا جوانان با اهداف و آرمانهای نهضت امام در قبل از انقلاب بیشتر آشنا شوند و بدین شکل جوانان را در مسیر حرکت انقلاب قرار می داد.
این استاد حوزه و دانشگاه که در گفتگو با خبرنگار ما سخن می گفت، تصریح کرد: شهدا برای سربلندی این نظام و احیای اسلام و انقلاب از همه آرزوهای خود گذشتند و امروز وظیفه تک تک آحاد جامعه بویژه نسل جدید است تا برای ادامه راه این عزیزان علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطره آنها با اهداف شهدا نیز به خوبی آشنا شوند و باید این سئوال را برای خودمان پاسخ دهیم که شهدا برای چه این فداکاری و از خودگذشتگی را کردند؟
حجت الاسلام علوی با تأکید بر اینکه دشمن سعی دارد تا جوانان ما از ادامه مسیر شهدا و امام غفلت کنند گفت: جنگ امروز دشمن یک جنگ تمام عیار فرهنگی است که با تمامی امکانات به میدان آمده است اما اگر فرهنگ دوران دفاع مقدس در جامعه جاری و ساری شود، دشمن به مقصود خود نخواهد رسید.
سید سلیمان علوی همچنین با ذکر خاطره ای از شهید سید جعفر علوی گفت: در ایام محرم که برای تبلیغ از طرف حوزه علمیه عازم منطقه کوه میش شده بودم اطلاع دادند که هر ساله در روستای قاسمی واقع در جنوب شرقی روستای کیذقان مراسم باشکوهی در روز یازدهم محرم برگزار می شود که مردم از روستاهای اطراف برای شرکت در این مراسم حضور پیدا می کنند از بنده بعنوان سخنران و از شهید علوی برای مداحی دعوت بعمل آمد که به اتفاق آقای علی اصغر عباس نژاد با ماشین سواری ژیان در این مراسم شرکت کردیم. پس از سخنرانی حقیر شهید علوی به دلیل صدای رسا و سوزناکی که داشت و همچنین انتخاب نوحه ای پرمحتوی توانست مجلس را آنچنان با صفای معنوی همراه کند که همه از وی تقدیر و تشکل کردند.
وی همچنین افزود: بنده این را از خود شهید نشنیدم لکن با واسطه هایی برایم نقل کردند که به شهید در آخرین مرخصی اش که از جبهه آمده بودند پیشنهاد ازدواج می شود داده ولی ایشان در پاسخ می گویند که "من با تفنگم ازدواج کرده ام" و با تفکر و تعمق در این جمله می توان به دلدادگی این شهید به راه و آرمان امام رسید که همه چیزش را برای اسلام و انقلاب وقف کرده بودند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.