مجلس نمايندگان آمريكا مجوز ادامه جنگ ليبي را به اوباما نداد

ش, 04/04/1390 - 11:15
مجلس نمايندگان آمريكا مجوز ادامه جنگ ليبي را به اوباما نداد

مجلس نمايندگان آمريكا با رد طرح ارائه شده براي نقش آمريكا در عمليات نظامي عليه ليبي به "باراك اوباما " مجوز ادامه حضور نظامي در ليبي را نداد.

به پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از خبرگزاري آلمان، مجلس نمايندگان كنگره آمريكا روز گذشته با صدور بيانيه‌اي تند و سرزنش‌آميز، طرحي را كه نقش محدود آمريكا در حمايت از عمليات ناتو در ليبي را مجاز مي‌شمرد، رد كرد.

مجلس نمايندگان آمريكا در حالي روز جمعه قطعنامه اعطاي مجوز ادامه جنگ در ليبي را به رأي گذاشت كه 70 نماينده دموكرات به اوباما پشت كردند و همراه با اكثريت جمهوريخواه عليه اين طرح رأي دادند.

اين قطعنامه به دنبال پيوستن دموكرات‌ها به جمهوريخواهان مخالف آن، با 295 رأي مخالف و 123 رأي موافق در كنگره آمريكا رد شد.

بنا بر اين گزارش، يكي از كميته‌هاي فرعي مجلس سنا نيز قرار است هفته آينده قطعنامه مشابهي را به رأي بگذارد و احتمال زيادي وجود دارد كه اين قطعنامه را تصويب كند.

چنانچه اين قطعنامه مشابه در سنا به تصويب برسد اين امر اختلاف و شكاف در كنگره آمريكا را درباره موضوع جنگ ليبي به تصوير خواهد كشيد.

آغاز جنگ ليبي بدون مجوز كنگره و دريافت نكردن اجازه براي ادامه آن پس از مهلت قانوني 90 روزه، انتقاد شديد نمايندگان جمهوريخواه و دموكرات را به همراه داشته است.

بنا بر اين گزارش، بسياري از دموكرات‌ها با مداخله نظامي در ليبي مخالفت كردند. در حالي كه جمهوريخواهان تنها معتقدند اوباما تأييديه صريح و واضح را از جانب كنگره كسب نكرده و بنابراين قانون اختيارات جنگ سال 1973 را نقض كرده است.

علاوه بر اين، مجلس نمايندگان كنگره روز گذشته به لايحه دومي نيز رأي داد كه منابع مالي براي عمليات نظامي مستقيم در ليبي مانند حملات هوايي را لغو مي‌كرد.

اما اين لايحه به تصويب نرسيد و بودجه عمليات نظامي در جنگ ليبي و همچنين بودجه ادامه پشتيباني لجستيك از عمليات ناتو در زمينه اطلاعاتي و سوختگيري هوايي همچنان حفظ شد.

اوباما مدعي است كه براي ادامه مداخله نظامي در ليبي به مجوز كنگره نيازي ندارد زيرا نيروهاي آمريكايي به طور پيوسته در عمليات جنگي خصمانه در ليبي شركت نكرده‌اند و او طبق قانون اختيارات جنگ عمل كرده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.