در حوزه علمیه قم تشکیل شد؛

س, 12/02/1390 - 08:49
در حوزه علمیه قم تشکیل شد؛

بانک اطلاعات مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات با بیش از سی هزار پرسش و پاسخ

 رییس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم از پاسخ‌گویی به یکصد و چهل هزار شبهه از آغاز سال تأسیس این مرکز تاکنون خبر داد و گفت: بانک اطلاعات مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات با بیش از سی هزار پرسش و پاسخ تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت‌الاسلام حسن رضائی مهر،  در نشستی خبری با حضور خبرنگاران از پاسخ‌گویی به یکصد و چهل هزار شبهه از سوی مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات

حوزه علمیه قم از آغاز سال تأسیس تاکنون خبر داد و گفت: مرکز مطالعات و پاسخ‌گوی به شبهات وابسته به حوزه علمیه قم از سال 1379 در راستای پاسخ‌گویی به مسائل و شبهات دینی تأسیس شد و از همان آغاز تاکنون توانسته است، قدم‌های شایسته‌ای را در این عرصه بردارد.

رییس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات، استفاده از محققان و متخصصان برجسته در هشت گروه علمی حقوق، تاریخ و سیره، قرآن و تفسیر، تربیت و مشاوره، ادیان و مذاهب، سیاست و شبهه‌یابی را یکی

از امتیازهای این مرکز حوزوی برشمرد و اظهار داشت: مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات تنها مرکز وابسته به حوزه است که به پاسخ‌گویی شبهات در عرصه‌های مختلف علمی می‌پردازد.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر امر پاسخ‌گویی به شبهات از سوی عالمان دینی، رصد شبهات جاری در کشور و خارج از کشور و پاسخ‌گویی به این شبهات را از وظایف کارشناسان مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم برشمرد و افزود: پاسخ‌های ارائه شده به شبهات در قالب چاپ کتاب، درج در نشریه‌های مختلف، انعکاس در پایگاه اطلاع‌رسانی اندیشه قم، تولید نرم‌افزار، محصولات صوتی تصویری و رسانه‌ای منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام رضائی مهر همچنین با بیان این‌که پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز با عنوان «اندیشه قم» یکی از سایت‌های اینترنتی مطرح در فضای مجازی است که در سال 80 راه‌اندازی شده است، گفت: این پایگاه اطلاع‌رسانی با بیش از 50 بخش اصلی، هزاران مقاله و مطلب علمی را در خود جای داده است که یکی از برترین پایگاه‌ها در عرصه نشر معارف اسلامی و پاسخ‌گویی به شبهات دینی به حساب می‌آید.

وی با اشاره به این‌که شبهات مطرح شده از طریق پست الکترونیک یا به صورت مکتوب به گروه مربوطه ارسال می‌شود و در صورت نیاز به پاسخ در اختیار محقق مربوطه قرار می‌‌گیرد، مدت پاسخ‌گویی علمی به شبهات را در مدت یک هفته عنوان و اظهار کرد: بیش از یکصد هزار نفر در ماه از پایگاه اطلاع‌رسانی اندیشه قم بازدید می‌کنند و این پایگاه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی برگزیده انتخاب و تمجید شده است.

رییس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات با بیان این‌که پاسخ‌گویی به شبهات از طریق پاسخ کتبی، تلفنی و پست الکترونیک ارائه می‌شود، از راه‌اندازی سامانه پیامکی این مرکز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: از سال تأسیس مرکز تاکنون بیش از 55 هزار سؤال به صورت کتبی، 36 هزار سؤال از طریق پست الکترونیک howzeh@andisheqom.com و 50 هزار سؤال تلفنی از طریق شماره 7737217 پاسخ داده شده است.

وی همچنین از بررسی 39 هزار مقاله در مطبوعات و دو هزار پایگاه اینترنتی از سوی متخصصان مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم خبر داد و با بیان این‌که تاکنون 450 پایگاه اینترنتی شبهه‌افکن شناسایی شده است، دفاع از اصل اسلام و آموزه‌ها و معارف دینی، دفاع از اندیشه سیاسی اسلام، دفاع از حیثیت حوزه علمیه و علمای دین، دفاع از اصل ولایت فقیه و کمک به مراکز پاسخ‌گویی به شبهات را از مهم‌ترین اهداف این مرکز برشمرد.

حجت‌الاسلام رضائی مهر با بیان این‌که مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات تلاش می‌کند تا در عرصه تولید علم و شبهه‌زدایی از ساحت دین و علم فعالیت داشته و جامعه اسلامی را از هجوم حوادث فکری در امان نگاه دارد، اظهار داشت: تاکنون نزدیک 133 جلسه کانون گفتمان دینی با دعوت از شخصیت‌های برجسته علمی و سیاسی در قم و استان‌های دیگر از سوی این مرکز برگزار شده است.

وی تهیه و ارائه 123 برنامه در قالب حلقه نقد و گفتمان به صدا و سیما، 60 عنوان کتاب چاپ شده و 40 عنوان کتاب در شرف چاپ و انتشار 20 شماره نشریه صبا را از جمله فعالیت‌های این مرکز برشمرد و با اشاره به تهیه نرم‌افزار پاسخ با بیش از 8 هزار پرسش و پاسخ در حوزه‌های مختلف علمی و دینی، از انتشار نسخه دوم این نرم‌افزار در آینده خبر داد و گفت: محققان پاسخ‌گو در این مجموعه دارای مدرک کارشناسی ارشد، دکترا و درس خارج حوزه هستند. /920/پ201/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.