انتقاد لاريجاني از ساخت فيلم‌هاي ترويج‌دهنده خرافات

پ, 11/27/1390 - 07:26
انتقاد لاريجاني از ساخت فيلم‌هاي ترويج‌دهنده خرافات

  رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر استفاده از ظرفيت فيلم و سينما در تبليغ دين، از ساخت فيلم‌هاي ترويج‌دهنده خرافات انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  دکتر علي لاريجاني در همايش هنر و تبليغ که امروز در سالن همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد،گفت :گاهي در جامعه مضاميني با عنوان هنر ديني مطرح مي‌شود که ارتباط چنداني با موضوع اصلي ندارد.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود : رويکرد متعارف به هنر آن است که موجب احساسات شده و انبساط خاطري براي بشر به وجود مي‌آورد که در جامعه جهاني امروز اين نگاه ابزاري متعارف بوده که انسان بايد خوش بگذراند.

وي با بيان اين که اين موضوع منحصر در هنر نيست، بيان داشت: در حوزه سياست نيز اين مسئله به عنوان ابزار وجود دارد که براي افزايش قدرت از آن استفاده مي‌شود و دانش‌هاي گوناگون نيز به عنوان وسايل لازم براي تسلط بر جهان به کار گرفته مي‌شوند.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که از اخلاق نيز به عنوان ابزار استفاده مي‌شود، اظهار داشت: در دنياي کنوني،‌ اخلاق تنها براي نظم بيشتر جامعه در نظر گرفته شده و مانند ساير جنبه‌ها، ابزاري در اختيار انسان براي پيشرفت و لذت بيشتر از زندگي است و بسياري از هنرها و لوازم تکنيکي آن نيز نظير سينما، راديو و تلويزيون نيز براي تحريک احساسات انساني به کار برده مي‌شوند.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت:مواجه با حقيقت از راه فلسفه و اخلاق راه‌هاي ديگر اين کار هستند و هنر نيز مانند اين موارد وظيفه خود را ايفا مي‌کند

 وي در ادامه سخنان خود با انتقاد از ساخت برخي فيلم‌ها که به مسائل غير واقعي مانند رمالي وارتباط با جن مي‌پردازد، افزود : اين‌ها دستي در غيب ندارند، بلکه بازيگرند ومتاسفانه بسياري از آثار توليدي ما پراز اين خرافات است

 نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به خاطر اين که ظرفيت فکري کاملي در اين زمينه وجود نداشته، موجب ساخت چنين برنامه‌هايي شده و اين برنامه‌ها سرگرم ساختن مردم به وسيله هنر را داراست.

لاريجاني با بيان اين که استفاده از ظرفيت فيلم و سينما در تبليغ ضروري است، اظهار داشت: برخي اعتقاد دارند که اين مسائل ظرفيت حل مسائل ديني را ندارند، هرچند ممکن است امري با خاستگاه متفاوتي به وجود آيد که کارکردهاي مختلفي داشته باشد

وي اضافه کرد: هنر سينما در غرب تنها براي انبساط خاطر و تهييج احساسات انساني به وجود آمده است، اما مي‌توان برداشت‌هاي مختلفي از آن داشته و از ظرفيت‌هاي آن در انتقال مفاهيم ديني استفاده کرد

رييس مجلس شوراي اسلامي، حفظ سنت منبر را از ضروريات برشمردو بيان داشت: منابر تاثير زيادي بر مردم داشته و متفاوت با ديگر ابزارهاي تبليغي است؛ حضور افراد در پاي منبر وقداست مساجد نيز فهم افراد را افزايش مي‌دهد، وهمچنين حضور يک عالم با لباس روحانيت بر بالاي منبر، اطمينان خاطر بيشتري در مخاطبان ايجاد مي‌کند.

وي ادامه داد:منبر نبايد به نمايشي از زيبايي‌ها تبديل شود؛ زيرا وظيفه اصلي هنر و تبليغ،‌ انکشاف حقايق است و شلوغي در صحبت‌ها و استفاده زياد از ابزارهاي کلامي موجب آسيب به اين امر خواهد شد.

لاريجاني، استفاده صحيح و اصولي از آيات و روايات و ابزارهاي هنري را مورد توجه قرار دادويادآورشد:استفاده از اصولي از آيات وروايات مخاطبان را به فکر واداشته و تاثير خوبي بر روي افراد مي‌گذارد؛ بنابراين شلوغي در سخنراني هيچ‌گاه مخاطبان را معطوف به حقيقت نمي‌کند.

وي در پايان ابراز داشت: مخاطبان در پاي منبر سخن مبلغ را کلام خدا مي‌دانند؛ بنابراين استفاده از اين ظرفيت توسط مبلغين کارکرد زيادي دارد و بيان مسائل ديگر مانند تحليل‌هاي سياسي نيز بايد با استفاده از منابع قرآني و احاديث و روايات باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.