آیت الله جوادی آملی:

چ, 11/26/1390 - 07:21
آیت الله جوادی آملی:

جهاد فرهنگی از جهاد نظامی بالاتر است

 حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه «فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا» گفت: در برابر جهاد صغیر که با آهن در مقابل دشمن بیرون است جهاد اکبر قرار دارد که جهاد با نفس است. اما در برابر جهاد صغیر که همان جهاد نظامی است جهاد کبیر وجود دارد که همان جهاد فرهنگی است. در جهاد فرهنگی استدلال و برهان و مقدمات مناظره و مانند آن لازم است لذا جهاد فرهنگی از جهاد نظامی بالاتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: کرامت و معجزه از سنخ علم نیست تا کسی با فراگیری علم به آن دست یابد بلکه مربوط به قداست روح است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به بخشی از روایتی که می‌فرماید «و جوارحکم جنوده/ و اعضای شما جنود و سپاه پروردگار هستند» گفت: اگر کسی بی راهه رفت آبروی او می رود و خداوند لازم نیست از جای دیگری لشکرکشی کند، بلکه با همین سپاه کار خود را انجام می دهد. البته این بخش اخلاقی مسئله است اما اگر این ها لشکر خدا هستند آیا کسی می تواند بگوید من فلان کار را کردم؟ من فلان درخت را کاشتم؟

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: وسوسه نعمت خوبی است. چون اگر وسوسه نباشد ما به جایی نمی رسیم و جهاد اکبری به وجود نمی آید. باید وسوسه ای باشد تا با آن مبارزه کنیم و سپس به قرب خدای متعال برسیم. اگر وسوسه نباشد انسان هم مثل فرشته می شود و پیشرفتی نخواهد داشت.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه «فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا» گفت: یک جهاد صغیر داریم که با آهن است و در مقابل دشمن بیرون و در برابر آن جهاد اکبر است که جهاد با نفس است. اما در برابر جهاد صغیر که همان جهاد نظامی است یک جهادی داریم که بزرگ است و جهاد کبیر نامیده شده و این همان جهاد فرهنگی است. در جهاد فرهنگی استدلال و برهان و مقدمات مناظره و مانند آن لازم است لذا جهاد فرهنگی از جهاد نظامی بالاتر است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «و هو الذی مَرج البحرین هذا عَـذب فرات و هذا مِلحٌ اجاج و جعل بینهما برزخـًا و حِجرًا محجورًا» خاطر نشان کرد: برزخی بین دو دریای شور و شیرین است که دیده نمی شود و این برزخ، یا اراده الهی است یا موارد دیگر که اجازه نمی دهد این دو آب با این که در کنار یکدیگرند با هم مخلوط شوند./913/پ202/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.