آيت‌الله مصباح يزدي

س, 10/20/1390 - 11:11
آيت‌الله مصباح يزدي

  نقش دين در علوم سياسي تبيين شود
  اگر بخواهيم رسالت واقعي، ديني و متعهدانه خود را ايفا کنيم، بايد به همه آسيب‌ها توجه کنيم، از مسائل بنيادي علوم و فلسفه علوم سياسي شروع و نقش دين را در علوم سياسي تبيين کنيم و در نهايت، به مسائل روزه مره و کاربردي و اموري که در رفتارهاي روزانه تأثير دارند بپردازيم. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب موسسه آموزشي وپژوهشي امام خميني(ره)  در ديدار با گروه علوم سياسي اين  مؤسسه با توصيف موقعيت زماني، مکاني و شخصيتي امام خميني(ره)، خاطرنشان کردند: امام خميني (ره) در آن فضاي خفقان و بي‌مهري و با اندک امکانات، چنان تحولي در عالم پديد آوردند که بزرگ‌ترين، پيشرفته‌ترين و قدرتمندترين کشورها و افراد، در مقابل اين تحول، به زانو درآمدند.

آيت الله مصباح يزدي  افزودند : اين الگو کمترين نتيجه‌اي که براي ما دارد اين است که وقتي در عرصه تحصيل و پژوهش قدم برمي‌داريم، از کمبود امکانات نهراسيم و بدانيم حساب ديگري هم در عالم وجود دارد که با تکيه بر آن، مي‌توان اتفاقات بزرگي را رقم زد.

ايشان شناخت ويژگي‌هاي رشته علوم سياسي و صاحبان و دست‌اندرکاران آن را مورد توجه قرار داد و يادآور شدند : توجه به اين ويژگي‌ها و شناخت آفات همراه با آن موجب مي‌شود تا از توانمندي‌ها بيشتر استفاده کنيم، جهت صحيح‌تري به حرکت‌هاي علمي و تحقيقي دهيم و از بعضي آسيب‌ها پيش‌گيري کنيم.

آيت‌الله مصباح‌يزدي با اشاره به جدا بودن فعاليت‌هاي علمي از فعاليت‌هاي ديني در فرهنگ غربي، اظهار داشتند: مشکلي که امروز در تمام علوم انساني با آن مواجه هستيم اين است که فضاي ديني را از اين علوم جدا مي‌دانند و اين امر مهمي است که بايد با نوشتن مقالات و کتب متعدد آن را تغيير داد و اثبات کرد که دلايل منطقي، عقلي و ديني مي‌تواند از دلايل تجربي و آزمايشگاهي با ارزش‌تر باشد.

عضو خبر گان رهبري،  نقش سليقه‌ها و انگيزه‌هاي شخصي را در علوم‌سياسي بسيار بالا دانسته و گفتند: تأثير سليقه‌ها و انگيزه‌هاي شخصي در يک علم، آفت آن علم به شمار مي‌‌رود و نوعي وابستگي عاطفي و سليقه‌اي درميان هم‌فکران و هم‌حزبي‌ها ايجاد مي‌کند که در نظرات و ايده‌ها تأثيرگذار بوده و تعصب به گروه و حزب را جايگزين ايده‌هاي علمي و منطقي مي‌کند.

ايشان ادامه دادند : در چنين شرايطي اگر بخواهيم رسالت واقعي، ديني و متعهدانه خود را ايفا کنيم، بايد به همه اين آسيب‌ها توجه کنيم، از مسائل بنيادي علوم و فلسفه علوم سياسي شروع کنيم، نقش دين را در علوم سياسي تبيين کنيم و در نهايت، به مسائل روزه مره و کاربردي و اموري که در رفتارهاي روزانه تأثير دارند بپردازيم.

عضو خبرگان رهبري تأکيد کردند: براي برون‌رفت از اين اختلاف سليقه‌ها و نظرات و حرکت به سمت تعامل گروهي و فکري، بايد کار و پژوهش جمعي را در برنامه خود قرار دهيم و آفات کار گروهي را با در نظر گرفتن اين اصل که مي‌توان مسائل سياسي را با مسائل ديني مرتبط دانست، کمتر کنيم.

ايشان با اشاره به نقش هم‌فکري و کار جمعي در رشد علمي گفتند : براي موفقيت در کار جمعي، بايد در مسائل مختلف، اموري که قريب به بداهت هستند پايه فکر و انديشه ديني قرار داد و در مسائل پيچيده‌تر که بحث و اختلاف ‌نظر بيشتري را به‌دنبال دارد، روحيه انعطاف‌پذيري را در خود ايجاد کرد.

بر اساس اعلام پايگاه اطلاع رساني آيت‌الله مصباح يزدي، اين استاد حوزه، تصريح کردند : در اظهارنظرها از اظهارنظر احساسي و عاطفي پرهيز کنيد و با دليل منطقي نظر دهيد، انعطاف در بحث و احترام گذاشتن به نظر ديگران و حسن ظن به طرف مقابل را رعايت کنيد و نسبت به مسائلي که خطرهاي جدي مي‌تواند داشته باشد، سهل نگيريد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.