آیت‌الله مکارم شیرازی:

س, 10/13/1390 - 02:07
آیت‌الله مکارم شیرازی:

ابن شهرآشوب احیاکننده آثار شیعه بود / حق علمای گذشته ادا شود
 یکی از مراجع تقلید مرحوم ابن شهرآشوب ساروی را اقیانوسی متلاطم و احیاکننده آثار شیعه در قرن ششم دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی  در دیدار آیت‌الله طبسی نماینده ولی فقیه در مازندران و برگزارکنندگان کنگره بین‌المللی ابن شهرآشوب با بیان اینکه مرحوم ابن شهرآشوب از علمای بسیار برجسته قرن ششم بود، اظهار داشت: قرن ششم یکی از قرن‌های بسیار طوفانی در تاریخ اسلام بود و این مرحوم ابن شهرآشوب توانست اسلام و تشیع را در آن عصر زنده بدارد.

وی به تعبیراتی که برخی از علما درباره ابن شهرآشوب به کار می‌برند اشاره کرد و افزود: ابن شهرآشوب احیاکننده آثار شیعه در عصر خودش و اقیانوسی متلاطم بود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: جمعی از علمای اهل سنت هم به عظمت ابن شهرآشوب اعتراف کردند و آثار ایشان نشان‌دهنده اوج علمی این عالم است.

احیای آثار علمای گذشته از برکات نظام است

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این کنگره می‌بایستی زودتر از اینها برگزار می‌شد، احیای آثار این گونه از بزرگان را یکی از برکات انقلاب اسلامی برشمرد و تاکید کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خبری از احیای آثار بزرگان و رجال علمی نبود ولی خوشبختانه بعد از انقلاب به فکر ذخایر علمی افتادیم.

استاد برجسته حوزه علمیه به فواید برگزاری کنگره بزرگداشت علمای گذشته اشاره کرد و یادآور شد: برگزاری این کنگره‌ها نوعی اداء حق آنها محسوب می‌شود، یعنی ما خداوند را به خاطر وجود چنین علمایی شکر می‌کنیم و احیای آثار آنها را نوعی شکرگذاری می‌دانیم.

احیای شریعت و مکتب

آیت‌الله مکارم شیرازی احیای شریعت و مکتب را دومین فایده برگزاری این کنگره عنوان کرد و گفت: ما با برگزاری این کنگره‌ها اثبات می‌کنیم که جمعیت بدون ریشه تاریخی نیستیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: قرن به قرن بزرگانی ظهور کردند که دریای متلاطم و افتخار و خورشید درخشانی بودند، بنابراین تکریم از این علما نوعی عظمت مکتب را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: مکتب در هر زمانی مدافعانی داشته است ولی عده‌ای شیعه را متهم می‌کنند که علمایی ندارند و گاهی ادعا می‌کنند که علمای شیعه تالیفات ندارند.

تشویق نسل‌های جدید

آیت‌الله مکارم شیرازی تشویق نسل‌های جدید را سومین فایده برگزاری این کنگره‌ها دانست و گفت: وقتی طلاب جوان و کسانی که هنوز طلبه نشده‌اند متوجه شوند که این ملت چگونه از علمای خود قدردانی و احترام می‌کنند به سوی مکتب تشویق می‌شوند.

وی احیای آثار علما را از دیگر فواید برگزاری این کنگره‌ها عنوان کرد و با ذکر مثالی در این زمینه افزود: در کنگره شیخ مفید بیش از آنچه که فکر می‌کردیم آثار ایشان احیا شد و امیدواریم کنگره بین‌المللی ابن شهرآشوب هم باعث شود آثار ایشان از نو تجدید شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: مقالاتی که نویسندگان درباره علمای گذشته می‌نویسند ناچارند تمامی زوایای زندگی این عالمان را بررسی کنند و این مسئله فصل تازه‌ای در زندگی ابن شهرآشوب باز می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، مازندران را کانون شیعیان مخلص و علاقه‌مندان به ولایت و نظام اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این کنگره برکات زیادی در بر داشته باشد.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله طبسی نماینده ولی فقیه در مازندران و حجت‌الاسلام ابراهیمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران گزارشی از روند برگزاری این کنگره ارائه کردند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.