بسیج طلاب ،اشاعه دهنده بصیرت در جامعه

د, 10/12/1390 - 06:36
بسیج طلاب ،اشاعه دهنده بصیرت در جامعه

طلاب و روحلانیون در همه زمانها و شرایط ، ترویج دهنده و اسلام ناب محمدی   (ص‌) به جامعه بوده و دفاع از اسلام و انقلاب و آرمانهای والای آن را به عنوان یک اصل جز رسالت خود

دنبال می کرده اند و این رسالت هیچ گاه تغییر نمیکند اما قطعا مدلها و شیوه هایی که باید این رسالت را به انجام برساند در زمان دفاع مقدس طلبه و روحانی کوله بار عزیمت به جبهه را روی دوش می گیرد

و از اسلام و انقلاب دفاع می کند کما اینکه این شرایط در دوران دفاع مقدس بوجود آمد و اگر دشمن از مسیر فرهنگی به ایجاد شبهه و فتنه دامن بزند این طلاب هستند که باید برای زدودن غبار فتنه و شفاف سازی مسائل اعتقادی اسلام ناب همت گمارند در هر شرایطی به نحوی باید برای دفاع از انقلاب وارد میدان شده که این هم با بصیرت و تبعیت از مقام ولایت امکان پذیر است .

 

 

اشاره :
بی شک بسیج تا کنون در همه عرصه های موفقیت آمیز انقلاب و نظام ، پیشرو و پیشگام بوده و هست و بدون شک در بین همه اقشار بسیج ، طلاب بسیجی از دیگر اقشار در این عرصه های افتخار آمیز مصصم تر و جلوتر بوده است . شاید امروزه نقش بسیج طلاب و روحانیون برای کسی به عینه ملموس و مشهود نباشد اما بسیج طلاب در اجرای ماموریت ذاتی سازمان بسیج که در زمان فعلی چیزی جز مبارزه با تهدیدات فرهنگی دشمن نیست توانسته است به عنوان پرچمداران بصیرت در جامعه نقش بسزایی را ایفا نمایند .
طلبه بسیجی سعی کرده از حداقل زمان و فرصتهای پیش رو بیشترین استفاده را در زمینه اجرای ماموریت بسیج ببرد . به همین منظور در گفتگوی حاضر با حجت الاسلام نصیرالدین یعقوبی رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور با بخشهایی از فعالیت سازمان بسیج طلاب در شرایط کنونی آشنا می شویم ....                                                                                                                                                                                                                                                          گفتگو:غلامرضا ترابی
چه شد که سازمان بسیج طاب و روحانیون تشکیل شد ؟
تاریخچه تشکیل بسیج طلاب به سال 67 برمی گردد که امام عزیز فرمودند ماموریت مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده دو پایگاه علمی است و حوزه و دانشگاه باید چهارچوبهای اسلام ناب محمدی (ص‌) را در اختیار بسیجیان قرار دهند .بنابر همین تدبیر حضرت امام بود که بسیج طلاب از بسیج دانشجویی در سال 1380 منفک گردید و به عنوان یک سازمان قشری مستقل فعالیت خود را آغاز کرد و اگرعملکرد این سازمان را بررسی کنیم خواهیم دید که در تمامی زمینه ها رشد قابل توجهی نسبت به سالهای اول عمر این سازمان داشته ایم .
با توجه به اینکه فرمودید سازمان بسیج طلاب از سال 1667 در کنار بسیج دانشجویی فعالیت و پس از آن در سال 1380 به عنوان یک قشر مستقل در عرصه های مورد نیاز انقلاب  حضور داشته ، آیا روحانیت و بویژه طلاب بسیجی در دفاع مقدس نقشی نداشته اند ؟
خیر اینگونه نیست ، ببینید اولا فرمان تشکیل بسیج با عنوان ارتش بیست میلیونی توسط امام عزیز قبل از شروع جنگ در پنجم آذر ماه 58 صادر شد یعنی حدود 9 سال قبل از تشکیل بسیج طلاب و دانشجوی ، و ما در زمان جنگ اقشار بسیج یک سازماندهی جدایی از هم مانند اینکه امروز داریم را نداشتیم و این به این معنا نیست که اقشار در جنگ حضور نداشته اند بلکه امروز از یک سازماندهی بهتر و منسجم تری برخوردارند . در دفاع مقدس قشر طلاب حضوری با بصیرت و نقش آفرین داشته که تقدیم بیش از 4 هزار شهید طلبه برای انقلاب و نظام سندی روشن بر این ادعاست
شما به تاریخ برگردید هر انقلاب شیعی را که میبینید روحانیت به عنوان پرچمدار این قیام و انقلاب نقش مهمی را ایفا کرده است پس چگونه می شود که در انقلاب اسلامی که پرچمدار آن امام عظیم الشان و بزرگوار بودند روحانیت نقشی نداشته باشد بویژه د رعرصه دفاع مقدس که اگر طلاب و روحانیون بصیر و آگاه نمی بودند قطعا جوانان باعشق و علاقه و با اخلاص و از خود گذشتگی به دفاع نمی پرداختند این روحانیون بودند که بصیرت و آگاهی را همراه با معنویت به جبهه ها تزریق می کردند و امروز در این مسیر کوتاهی نکرده و نخواهند کرد .
در شرایط کنونی نقش طلاب را برای ارتقا سطح معنوی جامعه چگونه تعریف میکنید ؟
طلاب و روحلانیون در همه زمانها و شرایط ، ترویج دهنده و اسلام ناب محمدی   (ص‌) به جامعه بوده و دفاع از اسلام و انقلاب و آرمانهای والای آن را به عنوان یک اصل جز رسالت خود دنبال می کرده اند و این رسالت هیچ گاه تغییر نمیکند اما قطعا مدلها و شیوه هایی که باید این رسالت را به انجام برساند در زمان دفاع مقدس طلبه و روحانی کوله بار عزیمت به جبهه را روی دوش می گیرد و از اسلام و انقلاب دفاع می کند کما اینکه این شرایط در دوران دفاع مقدس بوجود آمد و اگر دشمن از مسیر فرهنگی به ایجاد شبهه و فتنه دامن بزند این طلاب هستند که باید برای زدودن غبار فتنه و شفاف سازی مسائل اعتقادی اسلام ناب همت گمارند در هر شرایطی به نحوی باید برای دفاع از انقلاب وارد میدان شده که این هم با بصیرت و تبعیت از مقام ولایت امکان پذیر است . طلاب بسیجی به عنوان ولایی ترین افراد جامعه در خط مقدم دفاع از مقام ولایت و رهبری در جامعه بوده و هستند و به این افتخار می کنند
بسیج طلاب و روحانیون با بیش از 85 هزار عضو در جهت ارتقا بصیرت جامعه لحظه ای از پای ننشته است یعنی به هر نحوی که امکان داشته سعی کرده تا دشمن را در عرصه جنگ نرم اعم از مسائل اعتقادی، سیاسی ،‌فرهنگی و حتی اجتماعی عقب بزند دشمن تلاش دارد در مسائل اعتقادی شبهه ایجاد کند که بسیج طلاب در سراسر کشور با برگزاری همایشها و نشست های بصیرتی از مبانی و اعتقادات اسلام شیعی و ناب محمدی دفاع می کند و با دلیل وبرهان برای جوانان شبهات دشمن را پاسخ می دهد.
امروزه دشمن در عرصه فضای سایبری فعال است ما تلاش کرده ایم تا ازین عرصه غفلت نشود و مسیر را به جامعه و حتی نخبگان اقشار دیگر بسیج در جامعه نشان دهیم البته باید عرض کنم که سازمان بسیج طلاب پشتیبان اعتقادی و فکری دیگر اقشار بسیج نیز هست .
یکی از عرصه های مهم فعالیتی بسیج عرصه سازندگی است دیده شده که روحانیون در برخی از مناطق در عرصه سازندگی و عمران مناطق محروم موفقیتهایی داشته اند لطفا در این زمینه بیشتر توضیح می دهید ؟
این درست است روحانیون بسیجی حتی در عرصه سازندگی و عمران نیز حضور فعال دارند بسیج در طرح هجرت 3 بسیج سازندگی که با هدف محرومیت زدایی از مناطق محروم در کشور انجام می شود تنها به بعد عمران و آبادانی اقتصادی آن منطقه توجه ندارند ما د رعرصه سازندگی به بخش فرهنگی و علمی توجه داشته و داریم و روحانی بسیجی ما در کنار همه تحقیقات علمی خود با اکیپهای سازندگی همراه می شود تا در کلاسهای قرآن آموزی ، تقویت دروس دینی و ... بویژه برای نسل نوجوانان حضوری فعال و سهمی چشمگیر داشته باشد. که حضور 4 هزار طلبه در طرح بهسازی و زیباسازی مدلرس کشور از آن جمله است . اعتقاد ما بر این است که پیشرفت و سازندگی در یک عرصه نمی تواند ما را به کمال برساند بلکه آنچه باید دنبال آن بود پیشرفتهای علمی ، فرهنگی ، سیاسی و اعتقادی در کنار دیگر مولفه های رشد باید تعریف شود . شما به کشورهای غربی نگاه کنید پیشرفت یک بعدی در غرب باعث شده تا امروز به دلیل عدم اخلاق انسانی و اسلامی در خانواده ها و جوامع غربش معضلات و آسیبهای متعددی باعث شود . 
         

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.