آیت الله جوادی آملی:

پ, 10/08/1390 - 07:18
آیت الله جوادی آملی:

  آیت الله جوادی آملی:
انسان با کلید علم قفل دل را می‌گشاید و اسرار را می‌بیند

 حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: باید با استاد، کتاب، حکمت و بحث‌های علمی، قفل‌های دل را باز کرد. علم، کلید است و انسان با این کلید، قفل های دل خود را می گشاید و به مشاهده می‌رسد و اسرار را می‌بیند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حضرت آیت الله جوادی آملی  در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم، تفسیر سوره مبارکه فرقان را آغاز کرد و بیان داشت: همانطور که از مضمون و محتوای سوره فرقان معلوم است، این سوره مکی است. زیرا مسائل محوری آن اصول دین مثل توحید و نبوت و وحی و مانند آن است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که خداوند در آیه اول می فرماید: «پرخیر و برکت است کسی که این فرقان را نازل کرد»، ابراز داشت: اگر بگویند فلان فیلسوف در این محفل درس می‌دهد، به این معنی است که فلسفه می‌گوید. بنابراین خداوند هم قرآنی را نازل کرده که پرخیر و برکت است و برکت آن چیزی است که می ماند و منشأ خیرات است و این قرآن با برکت، جهل و فقر علمی را برطرف می‌کند.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به وجود دو قول در مورد فرقان اظهار داشت: فخر رازی می گوید: چون «نزّل» به معنای نزول تدریجی است، مراد از فرقان این است که این کتاب تدریجا نازل شده است ولی این حرف ناتمام است. چون از تورات هم تعبیر به فرقان شده در حالی که تورات دفعتا نازل شده است.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: مناسب‌تر این است که فرقان را به فارق و جدا کننده حق و باطل، خیر و شر، تبشیر و انذاز، بهشت و جهنم، صدق و کذب و طاعت و عصیان معنی کنیم و «یجعل لکم فرقانا» به این معنی است که نوری به شما عطا می‌کند که دیگر در تردید نیستید. خیلی‌ها هستند که در سال های متمادی بی تردید و بدون استخاره زندگی می کنند و راه برایشان مشخص است. این یک نعمتی از سوی خدای متعال است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر سخنان خود به فراز «نزّل الفرقان علی عبده» اشاره کرد و گفت: تعبیر از «علی» نشان می دهد که قرآن از بالا به صورت اشراف و استعلا نازل شده و اگر مهبط وحی شدن مطرح می شود، مبدأش عبودیت است.

وی با بیان این که اثر انذار بیش از اثر تبذیر است، اظهار داشت: بسیاری از مردم در اثر انذار و به خاطر خوف از آتش معصیت نمی کنند. اگر کسی نیتش شوق به بهشت باشد با این همه فضائل که برای نماز شب ذکر شده، نماز شب را هم مثل نماز صبح می خواند. اما چون محرک او در خواندن نماز صبح خوف از جهنم است، نماز صبح را می خواند ولی از فیض نماز شب محروم است.

وی افزود: کلمه «نذیرا» در این آیه با ملاحظه حال اکثر مردم است وگرنه قرآن برای افراد میانی «تبشیر» و برای اوحدی از انسان ها «لقاء الله» را دارد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: نفی فرزند و شریک از خدای متعال به خاطر این است که کسی فرزند می خواهد که بخواهد از او کمک بگیرد و یا اینکه بعد از مرگ، فرزند او باقی بماند ولی او که قادر مطلق است و اهل مرگ نیست نیاز به فرزند ندارد. شریک هم برای کسی لازم است که به تنهایی نمی تواند مشکلات خود را حل کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی به مناسبت ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام گفت: در کتاب تحف العقول، در وصیتی از امام باقر علیه السلام به جابر جعفی آمده است «لا معرفة کمعرفتک بنفسک؛ هیچ معرفتی به اندازه معرفت نفس نیست»؛ شما یک گوهری دارید که دهان باز کرده و هر لحظه خدا خدا می کند. اگر کسی به دنبال درون برود، صدای درون را می شنود که چه می‌خواهد.

وی افزود: معرفت کلامی و فلسفی، معرفت آفاقی است ولی با توجه به روایت، عِدل معرفت انفسی نبوده و هیچ معرفتی به اندازه معرفت نفس نیست. باید با استاد، کتاب، حکمت و بحث های علمی، قفل های دل را باز کرد. علم، کلید است و انسان با این کلید، قفل های دل خود را می گشاید و به مشاهده می رسد و اسرار را می‌بیند./913/پ202/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.