حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

چ, 10/07/1390 - 07:26
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

 در مسائل سیاسی حرف مقام معظم رهبری حجت است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در دومین همایش قرآنی حوزه‌های علمیه استان تهران ‌گفت: ممکن است خطوط فکری سیاسی زیادی در جامعه وجود داشته باشد که در این گونه ‌مسائل ‌حرف مقام معظم رهبری حجت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در دومین همایش قرآنی حوزه‌های علمیه استان تهران که  از سوی معاونت تهذیب حوزه علمیه استان تهران، در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، توصیه‌هایی در زمینه استفاده هرچه بهتر از فرصت‌های تحصیلی و همچنین اهمیت انس با قرآن و تفسیر این کتاب آسمانی ارائه داد.

وی ابراز داشت: برخی مسائل علمی دست به نقد است و می توان آنها را به صورت کاربردی به اقشار مختلف ارائه داد؛ اما برخی دیگر از این مسائل را نمی توان بدون ذکر مقدمات به مخاطبان منتقل کرد و در این همایش قصد دارم که مسائلی از نوع اول برای طلاب ارائه کنم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به تقسیم انواع نماز در قرآن پرداخت و گفت: در قرآن چهار نوع نماز عنوان شده است که خود این چهار نوع می‌تواند دلیل خوبی برای نماز‌خواندن برای مردم باشد که عبارتند از نماز شکر، نماز رشد، نماز انس و نماز قرب.

وی افزود: اولین نوع نماز که شکر است در آیاتی از کلام الله مجید آمده که ای پیامبر به شکرانه این‌که تو را آفریدیم، گوش و چشم و دیگر نعمت ها را به تو دادیم نماز به جا آور.

رییس ستاد اقامه نماز اظهار کرد: نماز دوم که نماز رشد است را می توان در آیه «ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکرالله الاکبر» و دیگر آیات برداشت کرد و این نماز باعث می شود که انسان به سوی گناه نرود و از فحشا دوری کند همان‌گونه که وقتی شخصی لباس سفید تمیزی به تن می کند دیگر بر روی سیاهی نمی نشیند.

وی به سومین نوع نماز اشاره کرد و گفت: سومین نوع نماز، نماز انس است که هنگامی که خداوند به موسی فرمود«اقم الصلاة لذکری» و «الا بذکر الله تطمئن القلوب» که در اینجا دیگر بحث شکر و رشد مطرح نیست، بلکه منظور انس انسان با خالق خود است و همچنین نوع چهارم نماز که نماز قرب است که در آخرین آیه سوره علق آمده که فرموده که سجده کن و نزدیک شو.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در توصیه خود به طلاب ابراز داشت: بهترین سیر و سلوک، استاد اخلاق و کسب رشد معنوی نماز است که اگر کسی بتواند نماز را به صورت صحیح بخواند، به بالاترین مراتب ایمان می رسد و همه مشکلات انسان را نماز صحیح می تواند حل کند.

وی در ادامه به انواع علومی که در قرآن مطرح است اشاره کرد و گفت: یکی از انواع این علوم علم مفید است و علم مفید حتی بر روی حیوانات نیز اثرگذار است تا چه رسد به اشرف مخلوقات که انسان باشد.

رییس ستاد اقامه نماز گفت: دومین نوع علم، علم مضر است که عبارت از علومی است که هیچ فایده ای را به دنبال ندارد و هیچ ضرورتی برای کسب آن وجود ندارد که متأسفانه در حوزه و دانشگاه ما مباحثی وجود دارد‌ که هیچ فایده‌ای را به دنبال ندارند.

وی افزود: یک طلبه بهتر است به دنبال علومی و مسائلی وقت خود را صرف کند که در چهار قالب واجب، مستحب، حل کردن نیاز جامعه و یا رفع مشکلات یک فرد بگنجد و نباید مانند زباله دان هر چه از مفید و غیر مفید را جذب کنیم بلکه باید همچون موزه باشیم که زیباترین و با ارزش ترین علوم و مسائل را گسترش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به سومین نوع علم اشاره کرد و گفت: علمی که نه فایده داشته باشد و نه مضر باشد، سومین نوع علم است، به عنوان مثال، قرآن در موضوع تعداد نفرات اصحاب کهف چند جمله دارد که برخی می گویند که چهار نفر بودند و سگشان پنجمین آنها و برخی دیگر تعداد دیگری مطرح می کنند، چند نفر بودن اصحاب کهف مطلب مهمی نیست؛ بلکه انسان هرگاه به این سوره برمی خورد باید گذشت از رفاه برای حفظ مکتب را برداشت کند و بیاموزد که چگونه در بلاد کفر می تواند دیندار بود.

وی در بخشی از سخنان خود به طلاب توصیه کرد: به اعتقاد من طلبه باید از روز اول طلبگی تبلیغ دین را شروع کند حتی به اندازه ذکر یکی نکات و بخش‌های کتاب داستان راستان شهید مطهری و یک حدیث باشد، هر پژوهشی ارزش ندارد و بهتر است طلاب به دنبال مسائل و مباحثی برای پژوهش بروند که کاربردی و مفید باشد.

رییس ستاد اقامه نماز افزود: باید رفتار، چهره طبیعی باشد و لباس شهرت حرام است، حرف هایی که ارائه می شود باید مبنا داشته باشد، فهم دین غیر از علم دین است و باید انسان در کنار علم دین فهم دین را هم بیاموزد، از تمامی فرصت ها باید به نحو احسن استفاده کرده و بر روی مبحث زمان مدیریت داشت.

رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به فعالیت‌های سیاسی در جامعه گفت: ممکن است خطوط فکری سیاسی زیادی در جامعه وجود داشته باشد؛ اما در مسائل سیاسی حرف مقام معظم رهبری حجت است.

وی در مورد مطالعات قرآنی خاطرنشان کرد: اولویت هر طلبه، کار کردن مباحث تفسیر قرآن است، در صورتی که حوزه علمیه کلاسی برای این امر در نظر داشت از آن استفاده شود و در غیر این صورت ساعتی از روز باید به خواندن کتب تفسیری از سبک به سنگین اختصاص داده شود، طلاب باید ترجمه قرآن را بخوانند و بهتر است از ترجمه آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مشکینی استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه به یکی از فعالیت های مهم یک طلبه اشاره کرد و گفت: یادداشت کردن مطالب مختلف علمی برای هر طلبه یک مطلب مهم است که برکات زیادی به دنبال دارد.

وی در ادامه توصیه های خود به طلاب حوزه علمیه استان تهران گفت: طلبه باید فرصت ساز باشد نه فرصت سوز، ما باید به سراغ مردم برویم، نه مردم بیایند به سراغ ما، باید مواظب  دین‌شان باشیم.

رییس ستاد اقامه نماز در پایان تصریح کرد: به آداب و رسومی که ریشه در قرآن، روایات و عقل ندارند مقید نشوید و در فعالیت های خود به صورت گسترده فکر کنید تا بتوانید که اثرگزاری وسیعی در آینده داشته باشید.

گفتنی است، دومین همایش قرآنی حوزه‌های علمیه استان تهران، عصر امروز حضور طلاب، اساتید و مسوولان حوزه های علمیه استان تهران از سوی معاونت تهذیب حوزه علمیه استان تهران، در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد./956/پ201/س

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.