آیت الله جوادی آملی:

د, 10/05/1390 - 07:19
آیت الله جوادی آملی:

 نگاه حرام، ورود به حریم حرمت زن است / صله رحم موجب انسجام در جامعه می‌شود

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به حرمت نگاه به نامحرم گفت: نگاه حرام، ورود به حریم حرمت زن است و نگاه نامحرم به او بی‌حرمتی به اوست برای همین می‌بینیم که در مورد زنان کافر این احترام وجود ندارد و در صورت بی ریبه بودن نگاه، معصیتی صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  حضرت آیت الله جوادی آملی  در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم به تفسیر آیات 60 و 61 سوره مبارکه نور پرداخت و بیان داشت: بخش وسیعی از آیات حجاب و عفاف در این سوره مبارکه قرار دارد.

وی با اشاره به آیه 60 این سوره که می‌فرماید زنان سالخورده که دیگر امیدی به ازدواج ندارند می توانند لباس خود را کم کنند (هر چند رعایت حجاب برایشان بهتر است)، ابراز داشت: مراد از «أن یضعن ثیابهن» مطابق فتوای علمای شیعه، برخی از مو یا صورت یا ذراع است.

این استاد تفسیر حوزه علمیه ادامه داد: این استثنای از وجوب ستر و حجاب برای زنان سالخورده است و مجوز نگاه نامحرم نیست، جواز نگاه به این موارد از سوی نامحرم نیاز به دلیل خاص دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به حرمت نگاه به نامحرم اشاره کرد و گفت: نگاه حرام، ورود به حریم حرمت زن است و نگاه نامحرم به او بی حرمتی به اوست از این رو می‌بینیم که در مورد زنان کافر این احترام وجود ندارد و در صورت بی ریبه بودن نگاه، معصیتی صورت نگرفته است.

وی با بیان این نکته که خداوند در آیه 61 به جواز خوردن غذا در خانه اقوام نزدیک اذن می‌دهد، اظهار داشت: میهمانی و صله رحم موجب عاطفه و انسجام در جامعه است و از برخوردها و دعواها جلوگیری می‌کند. در غرب این آرزو را با خود به گور می برند که از غذای یکدیگر میل کنند بلکه اگر کسی به خانه فامیلش برود باید غذای خود را با خود ببرد و این گونه نیست که مثلا کسی یک هفته در خانه اقوام خود میهمان بشود.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث «تزاوروا فان فى زیارتکم احیاء لقلوبکم و ذکرا لاحادیثنا، و احادیثنا تعطف بعضکم على بعض؛... به دیدار یکدیگر بروید که دیدار شما با همدیگر موجب زنده شدن دلهایتان و ذکر احادیث ما می شود، و احادیث ما شما را با یکدیگر مهربان می سازد»، گفت: این که می گویند سنگ روی سنگ بند نمی شود برای این است که باید بین آن ملات ریخته شود و همین طور عاطفه و مهربانی هم در جامعه باعث انسجام و اتحاد می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: خداوند در این آیه شریفه می فرماید «بر خودتان سلام کنید»، همان طور که در نماز هم بر خود سلام می کنید و می گویید «السلام علینا». چرا که انسان با این نماز و معراج، خلیفه خدا شده است و از طرف خدا به خود سلام می‌کند.

وی افزود: این که امیرمؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید «المسکین رسول الله» به این معنا است که فقیر از سوی خدا پیامی برای تو دارد تا مشکل او را حل کنی و در این صورت اعطاکننده هم پیام آور خدا می‌شود و از طرف او به مشکلات مسکین رسیدگی می کند.

این استاد تفسیر حوزه علمیه ادامه داد: کسانی که فهرست موضوعی نهج‌البلاغه را تدوین کرده‌اند، به اشتباه این حدیث را جزو صفات نبی گرامی اسلام(ص) آورده‌اند در حالی که مراد از رسول در این جا به معنای عام آن است./913/پ202/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.