شيخ الاسلام در دانشگاه تهران عنوان كرد:

پ, 10/01/1390 - 07:22
شيخ الاسلام در دانشگاه تهران عنوان كرد:

 سياست‌هاي طولاني مدت غرب و اسرائيل براي حذف سوريه از محور مقاومت
سفير سابق ايران در سوريه در مورد روند تحولات در سوريه بر نقش محوري سوريه و دولت اسد در جبهه مقاومت تأكيد كرده و سياست‌هاي طولاني مدت غرب و اسرائيل براي حذف سوريه از محور مقاومت را يادآور شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، نشست پرسش و پاسخ با عنوان «از دمشق تا بحرين، بررسي تحولات سوريه با نيم نگاهي بر بيداري اسلامي» روز گذشته با حضور دكتر حسين شيخ الاسلام، سفير سابق ايران در سوريه و  مشاور امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي و مجتبي حيدري، مدير مسئول خبرگزاري الاتجاه در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد.

دكتر شيخ الاسلام در اين نشست به سؤالات دانشجويان حاضر پاسخ داده و مسائلي را درباره اوضاع منطقه و به ويژه سوريه بيان كرد.

وي با اشاره به تشكيل رژيم جعلي اسرائيل با كمك كشورهاي غربي به ويژه آمريكا و انگليس براي ايجاد پايگاهي جهت دستيابي به منابع نفتي خاورميانه گفت: در جهاني كه نفت تازه كشف شده بود و به عنوان انرژي اولين حرف را مي زد انگلستان و آمريكا فهميدند اگر امنيت نفت را به دست بگيرند دنيا را به دست خواهند گرفت، در اين راستا نيز علم زمين شناسي نشان داد كه اكثر نفت ها در خاورميانه و محل اتصال سه قاره است و محل حضور اديان الهي است بنابراين براي تحقق اين اهداف تصميم گرفتند اسرائيل را به عنوان يك پايگاه براي خودشان بنا كنند.
 
انقلاب اسلامي ايران بر هم زننده معادلات جهاني
 
شيخ الاسلام با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران باعث شد آمريكا يكي از بزرگترين متحدان خود در منطقه يعني رژيم پهلوي را از دست بدهد، افزود: انقلاب اسلامي ايران موجب بر هم زدن معادلات جهان شد چنانكه  قبل از انقلاب آمريكا دنيا را با كمترين هزينه ممكن اداره مي كرد و شاه ايران به عنوان نوكر بي جيره و مواجب بيشترين استفاده ممكن را براي آمريكا داشت، اما بعد از انقلاب اسلامي آمريكا به خاطر از دست دادن متحد خود مجبور شد نيروهاي خود را در كويت و قطر مستقر كند.

سفير سابق ايران در دمشق همچنين گفت: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايراني ها در راستاي اهداف آمريكا كشته مي شدند اما اكنون نيروهاي ارتش آمريكا در راستاي اهداف ما كشته مي شوند و اين نشان دهنده تغيير آشكار در معادلات جهاني  و بين المللي است.

كسينجر: صلح با اسرائيل تنها با صلح با سوريه ممكن مي شود/ مصر بايد تسخير شود
 
وي با اشاره به طرح آمريكا و اسرائيل براي تسلط بيشتر بر منطقه از طريق گفت‌وگوهاي صلح با اعراب و نقش برجسته سوريه در جبهه مقاومت و تن ندادن به شرايط آمريكا گفت: كسينجر در آن زمان گفته بود كه صلح با اسرائيل امكان ندارد مگر اينكه سوريه صلح كند (صلح به معناي سازش و تسليم)؛ چرا كه بيشترين ميزان اعراب در سوريه هستند، اما بشار اسد در اين ماجرا يك تنه ايستاده و مقاومت كرد و زير بار اين سازش نرفت، بشار اسد مي دانست كه انقلاب ايران ماهيتي كاملا ضد صهيونيستي دارد و به اين نتيجه رسيد كه براي ادامه مقاومت بايد به ايران تكيه كند.

شيخ الاسلام همچنين با اشاره به نقشه هاي آمريكا براي مصر و قرارداد كمپ ديويد گفت: كسينجر درباره مصر نيز گفته بود كه اگر اعراب با اسرائيل بجنگند حتما مصر به عنوان 50 درصد قواي اعراب حتما در اين جنگ حضور خواهد داشت پس براي جلوگيري از وقوع اين جنگ بايد مصر را تسخير و از حمله و جنگ منصرف كرد، با توجه به اين موضع گيري هاي كسينجر روشن است كه ماجراي كمپ ديويد و خيانت سادات نيز در همين راستا است.

مشاور امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي با يادآوري نقش سوريه و دولت بشار اسد در محور مقاومت و ايستادگي در برابر فشارها گفت:‌ بشار اسد كنار ايران و مقاومت حزب الله لبنان ايستاد و بهاي آن را پرداخت و با حمايت دولت بشار اسد بود كه توانايي مقاومت رو به پيشروي گذاشت و توان و قدرت اسرائيل  به خصوص بعد از جنگ 33 روزه رو به افول نهاد.

وي با اشاره به ادامه مقاومت در برابر اسرائيل و جنگ همه جانبه محور مقاومت با اسرائيل و آمريكا گفت: الان جنگ همه جانبه اي وجود دارد كه يك طرف آن ايران، حماس و لبنان است و  طرف ديگر آن اسرائيل و امريكاست.

شيخ الاسلام با بيان اهميت مسئله مقابله فرهنگي جهان اسلام با غرب گفت: اگر چه آخرين و تعيين كننده ترين مسئله، مسئله فرهنگي است، اما جنگ در همه جوانب وجود دارد.

سفير سابق ايران در دمشق با اشاره به نگراني اسرائيل از پيشرفت هسته اي ايران گفت: اسرائيل اكنون نگران آن است كه ايران به سلاح اتمي دست پيدا كند.
 
در ادامه اين نشست مجتبي حيدري مدير مسئول خبرگزاري الاتجاه نكاتي را در مورد بحران سوريه و چشم انداز آتي آن بيان كرد.

وي در باره شروع بحران در سوريه گفت:‌ بحران سوريه از ابتدا دامنه و شدت كنوني را نداشت بلكه به صورت درگيري هاي پراكنده در برخي شهرهاي مرزي بود اما به دليل حمايت هاي خارجي از گروه هاي درگير و همچنين اقدامات نسبتا عجولانه دولت سوريه در فرستادن ارتش به اين شهرها دامنه بحران افزايش يافت و زمان آن طولاني شد.

مدير مسئول خبرگزاري الاتجاه با اشاره به اينكه بشار اسد تمام تلاش خود را براي گفت‌وگو با گروه هاي درگير انجام داده است، گفت: در همين راستا بشار اسد با فرستادن امام جمعه دمشق براي گفت‌وگو با آنان سعي در آرام كردن اوضاع داشت اما عده اي از معارضان با پناهنده شدن به كشورهاي ديگر و ادامه دادن به درگيري به اختلافات دامن زدند.

حيدري درباره ادامه روند بحران سوريه و گمانه زني ها در باره سقوط دولت اسد گفت: بحران سوريه از آن مرحله اي كه منجر به سقوط دولت اسد شود، گذشته است و تعداد مخالفان و گروه هاي درگير به شدت كاهش يافته و بيشتر آنان به كشورهاي اطراف به ويژه تركيه پناهنده شده اند.

وي در پاسخ به سؤال دانسجويان در مورد نحوه عملكرد صدا و سيماي ايران در خصوص  وقايع سوريه گفت:‌ يك مرحله از پوشش اخبار مربوط به انتقال پيام و مرحله ديگر مربوط به تبديل پيام به داستان است، البته نه در معناي منفي آن، به نظر من صدا و سيما در اين زمينه مي بايست هوشمندي بيشتري مي داشت.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.