عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

س, 09/29/1390 - 09:22
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

وحدت حوزه و دانشگاه در یک نقشه جدید تمدنی تبیین شود 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که موضوع تحول در علوم انسانی هرگز کهنه نمی‌شود، بر تبیین وحدت حوزه و دانشگاه در یک نقشه جدید تمدنی تأکید کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران تمدنی است و ذات نگاه تمدنی آن است که در دنیا رقیب دارد و وارد رقابت می‌شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در نهمین هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که  در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد، داشتن نگاه تمدنی به بحث حوزه و دانشگاه را ضروری دانست و بر تبیین وحدت حوزه و دانشگاه در یک نقشه جدید تمدنی تأکید کرد.

وی با بیان این‌که موضوع تحول در علوم انسانی هرگز کهنه نمی‌شود و با توجه به بلوغ فکری و گام‌هایی که تاکنون برداشته شده، زمان آن رسیده است که اساتید متعهد و فعال در حوزه و دانشگاه وارد بعد جدیدی در این زمینه شوند، افزود: ذات اسلام و انقلاب اسلامی عمق تمدنی دارد و باید به سمت این لایه تمدنی که محدود به اقلیم خاصی نمی‌شود، حرکت کنیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: نخستین عنصر یک نگاه تمدنی، ایده و فکری است که به میدان اجتماع آمده و در همه زوایا، سخن و پیامی دارد که ممکن است در هر زاویه و بعدی متفاوت با زاویه و بعد دیگر باشد، اما این پیام در همه ابعاد زندگی بشر فراگیر است.

وی ادامه داد: این سخن جدید از یک نظام و سازمان کلان برخوردار بوده و متناسب با نیاز بشر پاسخ‌گو است و می‌تواند در فضای موجودی که بشر در آن زندگی می‌کند هدایتگر باشد و نیز آفاق بلندی را در نظر می‌گیرد و به تبع این نگاه کلان، فراگیر و منسجم، این پیام برای کل بشر بوده و بین‌المللی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: آنچه در قرآن و روایات است درونمایه تمدنی دارد و به رغم افتادگی‌ها و انحطاط‌هایی که در این مسیر پیدا شد، اما این خورشید پرفروغ یک بردی داشت و آن این بود که همه عالم، همه بشر و همه زوایای زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داد.

وی با بیان این‌که یک پیام بزرگ تمدنی حول بعثت پیامبر اکرم(ص) به راه افتاد که همه ابعاد و ساحت‌های زندگی اجتماعی بشر تحت تأثیر آن قرار گرفت و به دنبال آن از این تمدن علم، دانش، حرکت و تلاش ساطع شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران دقیقا در امتداد بعثت و با همین داعیه و برد تمدنی است.

رییس جامعةالمصطفی العالمیه افزود: اکنون با پیشرفت‌های حوزه و دانشگاه و شرایطی که فراهم آمده است باید با این نگاه تمدنی به پیش رفت و انسان‌های بزرگ و متفکر سال‌ها با اعتقاد عمیق و بدون لحظه‌ای احساس آسایش و آرامش به این نگاه تمدنی فعالیت کنند و بدانند که این نگاه تمدنی در دنیا رقیب دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران تمدنی است و ذات نگاه تمدنی آن است که در دنیا رقیب دارد و وارد رقابت می‌شود، گفت: ذات این رقابت در اعماق معرفت بشری و در همه حوزه‌های زندگی بشر است که محصور نمی‌ماند و در عرصه‌های رقابتی وارد می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی حوزه و دانشگاه،‌ تصریح کرد: حوزه و دانشگاه به عنوان بنیان‌های اصلی و فکری نظام با ابزارها و تدابیر مناسب خود را برای همه میدان‌ها و مواجهه‌ها آماده کند و بسیج اساتید همتی را در جامعه دانشگاهی ایجاد کند که این مشکلات به خوبی فهمیده شود. /920/پ202/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.