آیت‌الله صافی گلپایگانی؛

پ, 09/24/1390 - 10:41
آیت‌الله صافی گلپایگانی؛

حوزویان مدیون خدمات علمی مرحوم آخوند خراسانی هستند 
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان این‌که حوزویان مدیون خدمات علمی مرحوم آخوند خراسانی هستند، استقلال حوزه‌، ‌ترویج معارف اهل بیت‌(ع)، اعتلای کلمه دین و مبارزه با ظلم و ستم را از جمله اقدامات اصلی مرحوم آخوند خراسانی برشمرد. 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید  در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی، عضمت و توفیقات بیشتر حوزه‌های علمیه را در پرتو عنایات حضرت بقیةالله‌(عج) خواستار شد و وظیفه روحانیت را ترویج مکتب اهل بیت‌(ع) به سراسر دنیا عنوان کرد.

وی بزرگداشت شخصیت عالیقدری مانند مرحوم آخوند خراسانی را بسیار ارزشمند دانست و با بیان این‌که هر روز بر مقام علمی این عالم بزرگوار افزوده و توجه علما و فضلا به تألیفات و تصنیفات وی بیشتر می‌شود، استقلال حوزه‌، ‌ترویج معارف اهل بیت‌(ع)، اعتلای کلمه دین و مبارزه با ظلم و ستم را از جمله اقدامات اصلی مرحوم آخوند خراسانی برشمرد.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه بیش از یک قرن است بر اساس فضایل، تألیفات، تحقیقات و تصنیفات آخوند خراسانی سیر می‌کنند و همه علما و فضلا مدیون این مرد بزرگ هستند و باید قدرشناس باشند و فراموش نکنند این حرکت علمی و فقاهتی که در اثر وجود مبارک و تدریس ایشان فراهم شده یک حرکت بسیار ارزنده است.

وی با بیان این‌که مرحوم آخوند خراسانی در رشته‌های مختلف مواضع بسیار بالایی داشت که اگر انسان نسبت به هر کدام آن بخواهد توضیح دهد، مجال کلام باید بسیار وسیع باشد، اظهار داشت: مواضع مرحوم آخوند خراسانی از نقطه نظر مکارم اخلاقی، زهد و عبادت بسیار با اهمیت است، اما همه اینها در نزد مقام علمی این بزرگوار تحت‌الشعاع است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برکات علمی آخوند خراسانی، چهره وی را در عالم علم درخشان کرده است و تألیف کتاب‌های کفایةالاصول، شرح مکاسب و مانند آن از سوی این فقیه بزرگوار، علما، فضلا، مدرسان و اساتید را مدیون این خدمات علمی برجسته کرده و اکنون هم محور مطالب و تحقیقات اصول، کتاب کفایه ایشان است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان این‌که شخصیت‌ها و نوابغ علمی بسیاری در عالم تشیع وجود دارند، اما بقای یکصد ساله در حوزه‌های علمیه در همه جا نیست و هیچ مقامی را نمی‌توان دید که مدیون و مرهون آیت‌الله آخوند خراسانی نباشد، گفت: همواره باید به سبب وجود مفاخر تشیع بر خود ببالیم و به این بزرگواران مانند شیخ مفید، طوسی، صدوق، کلینی و سیدمرتضی افتخار کنیم.

وی از مرحوم آخوند خراسانی به عنوان افتخار قرن نام برد و با بیان این‌که بزرگان و علمای شیعه نشان غنای مکتب اهل بیت‌(ع) و همواره مایه افتخار و درسی برای حوزویان هستند، ابراز داشت: متأسفانه مکتب اهل بیت‌(ع) را آن‌طور که باید نشناخته‌ایم و باید بدانیم که هرچه بخواهیم در این مکتب هست و همه علوم را باید از این مکتب بگیریم.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که دغدغه روحانیت استحکام قرآن، ترویج احکام اسلام و هدایت‌ها و تعلیم‌های ائمه اطهار‌(ع) است، افزود: با وجود این بزرگواران نباید سؤالات خود را در امر دین و دنیا از دیگران بگیریم و هرچه بیشتر برای ترویج مکتب اهل بیت‌(ع) زحمت بکشیم و آشنایی خود را بیشتر کنیم، حوزه‌های علمیه غنی‌تر و قوی‌تر می‌شوند.

وی خطاب به حوزویان خواستار شناخت گذشته خود، درس گرفتن از سیره گذشتگان و فداکاری برای ترویج دین شد و گفت: راه روحانیت تا زمان ظهور حضرت ولی‌عصر(عج)، خدا، قرآن، معارف ‌اهل بیت‌(ع)، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است و حوزویان بدانند که هر کار بزرگ و خیری که در دنیا انجام می‌دهند، سبب خوشحالی و خرسندی وجود مبارک حضرت ولی‌عصر(عج) می‌شود. /920/پ202/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.