آیت‌الله مصباح یزدی:

چ, 09/23/1390 - 10:43
آیت‌الله مصباح یزدی:

پیشرفت‌های علمی پژوهشی کشور مرهون مدیریت رهبر معظم انقلاب است 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گفت: توصیه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تأکیدهای رهبر معظم انقلاب از بزرگ‌ترین عوامل پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی،  در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با اشاره به اهمیت مسأله پژوهش، پیشرفت‌های علمی پژوهشی کشور را مرهون مدیریت رهبر معظم انقلاب دانست.
 
وی پیشرفت علمی در بخش انرژی اتمی و هوا فضا را یکی از نشانه‌های توسعه پژوهش در کشور عنوان کرد و گفت: باید برای سلامتی مقام معظم رهبری بیشتر دعا کنیم، چراکه بزرگ‌ترین عامل برای پیشرفت‌های علمی کشور، توصیه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تأکیدهای ایشان بوده است.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) در ادامه تصریح کرد: مسأله تحقیقات و پژوهش برای کشور در حال توسعه و پیشرفت ایران اسلامی که یکی از آرمان‌هایش آن است که به عنوان پیشگام و الگوی قابل اقتدا در عالم اسلام مطرح شود و این را وظیفه خود می‌داند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی فرود پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا با کم‌ترین خسارت را تحول بزرگی در کشور دانست و با طرح این سؤال که آیا این ظرفیت جدیدا در کشور پیدا شده و افراد جدیدی با مغز بزرگ‌تر و ویژه‌ای خلق شده‌اند که این‌گونه می‌توانند فکر کنند و طرح بریزند، به مقایسه شرایط فعلی کشور با گذشته پرداخت.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: اگرچه شرایط فرهنگی، مدیریتی، برنامه‌های دولت و موارد دیگر می‌تواند پیشرفت علمی کشور را توجیه کند، اما به دنبال آن دوباره این سؤال مطرح می‌شود که آیا کارهایی که اکنون در کشور انجام شده تمام ظرفیت کشور است یا کارهای بیشتری نیز می‌توان انجام داد.

وی با بیان این‌که افراد مؤثر در این پیشرفت‌ها بسیار کم هستند اما پیشرفت‌های عظیمی را نصیب ملت ایران کرده‌اند، گفت: ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف علوم ظرفیت‌های بسیار بیشتری دارد، اما چرا از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نمی‌شود و چه باید کرد که موانع موجود برطرف شود.
 
این عضو خبرگان رهبری با اشاره به نقش عوامل درونی و اجتماعی در پیشرفت علوم و یا عدم پیشرفت تحقیقات، ابراز داشت: فراهم شدن زیرساخت‌ها و شرایط خارجی و اجتماعی در استفاده از ظرفیت‌های فکری و انسانی نقش مؤثری دارد و آنچه مانع استفاده بهینه از این پیشرفت‌ها می‌شود، عدم توزیع صحیح امکانات است.
 
وی تصریح کرد: گاهی انگیزه فرد پژوهشگر ضعیف و تلاش و همتش کوتاه است، اما در برخی مواقع می‌بینیم که متخصصان انرژی اتمی از یک درجه ایمان قلبی بالاتری نسبت به دیگران برخوردار هستند؛ کسانی که بی‌وضو وارد آزمایشگاه نمی‌شدند و هر روز نیز با توسل وارد می‌شدند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که همت به دنبال ایمان و معرفت، بلند می‌شود و تعهد کاری و تلاش بیشتر نتیجه آن است، گفت: زمانی که همت بلند شد و فرد متعهد و عاشق بود دیگر به چیزهای کم قانع نمی‌شود و برای فرار از کار دنبال بهانه نمی‌گردد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) افزود: فردی که با خداوند متعال معامله می‌کند و می‌داند که پس از تلاش و کوشش فراوان علمی خدا و امام زمان‌(عج) از او راضی هستند و پس از آن نیز لبخند مقام معظم رهبری نقش می‌بندد و به او می‌گوید احسنت، این حالت او با حالات دیگر مقایسه نمی‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: زمانی چنین امکاناتی برای حوزه فراهم نبود و اکنون با همه کمبودهایی که در طراحی، مدیریت، شیوه تحقیق، امکانات، بودجه، فضا، وسایل علمی و تکنولوژی وجود دارد، آیا بیش از این نمی‌شد برای اسلام کاری کرد.
 
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: اگر تعهدمان را بیشتر کنیم و بدانیم کاری که در حوزه انجام می‌دهیم حساب دارد و یک روز از لحظاتش را از ما حساب می‌کشند و اگر تکالیف واجبی بوده با سستی و تنبلی ترک کردیم باید پاسخ‌گو باشیم، بیش‌تر و بهتر از وقت‌ها استفاده می‌کنیم.

وی ابراز داشت: افرادی هستند که جان و عزیزترین لحظات وقت خود را برای اسلام و پیشرفت و عزت کشور اسلامی صرف می‌کنند، اما اگر ما حوزویان که مستقیما با متن معارف دین سر و کار داریم به تعهدمان عمل نکنیم بسیار زشت است.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم خواستار شد: برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها توجه خود را به مسؤولیت‌ها بیشتر کنیم و بدانیم برخلاف آنچه تاکنون تصور کرده‌ایم، مسؤولیت‌ها اینطور نیست و جامعه بیش از اینها به تحقیق و پژوهش نیاز دارد در حالی که نیازمند فعالیت‌های تبلیغی هم هست.
 
وی با اشاره به رخداد بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، گفت: شرایط کشورهای مصر، تونس و لیبی عرصه وسیعی را برای کارهای فرهنگی فراهم کرده است که اگر هزاران نفر عالم مبلغ داشتیم و می‌توانستند با مردم عرب زبان تماس بگیرند و معارف اهل بیت‌(ع) را برای آنان شرح دهند، خریدار داشت که متأسفانه چنین چیزی آماده نداریم. /920/پ202/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.