رییس مجلس شورای اسلامی در جمع اصحاب رسانه:

پ, 09/10/1390 - 06:11
رییس مجلس شورای اسلامی در جمع اصحاب رسانه:

 

عکس العمل دولت انگلیس برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات گذشته خود است

  رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عکس العمل دولت انگلستان در قبال حوادث دیروز مقابل سفارت این کشور در ایران گفت: به دولت انگلستان توصیه می کنیم تا رفتاری مشابه با رفتارهای گذشته خود نداشته باشد چرا که اگر مسیر فعلی را ادامه دهد، ملت ایران هم اقداماتی مشابه و درخور آن را انجام می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی درنشست مطبوعاتی خود با رسانه های داخلی و خارجی که در تالار شهید مدرس عمارت مشروطه برگزار شد ‌با بیان اینکه انگلیس در روابط خود با جمهوری اسلامی تجدید نظر نماید اقدام دیروزدانشجویان در برابر سفارت انگلیس را نمادی از افکار عمومی ملت ایران دانست.

وی با بیان اینکه درست نیست که پس از اخراج سفیر انگلیس از ایران این کشور با رفتارهای موذیانه و ماجراجویانه قصد سرپوش گذاشتن بر رفتارهای گذشته خود را داشته باشد، گفت: ملت ایران از رفتار انگلیس در چند دهه گذشته رنجیده‌ است و دولت انگلیس در صورت تردید نسبت این موضوع می‌تواند نظرسنجی کند تا ببیند نظر ملتمان نسبت به آن دولت چیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار دیپلماتیک نمی‌تواند از ماهیت خصمانه برخوردار باشد تصریح کرد: دولت انگلیس پس از انقلاب باید به ملت ایران احترام می گذاشت ولی رفتارهای مزورانه ای را در پیش گرفت.

وی همچنین به دانشجویان معترض توصیه کرد تا اقدامات و روش‌هایشان بر اساس قانون باشد و یادآور شد: کاری که مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون کاهش روابط با دولت انگلستان کرد در همین چارچوب و پاسخی به رفتارهای خصمانه انگلیس بود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی TRT ترکیه مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی ایران چه اقدامات دیگری را علیه دولت انگلیس در دست دارد گفت: اقدامات دیگر با توجه به شرایط زمان سنجیده می شود ولی به دولت انگلستان توصیه می کنیم تا رفتاری مشابه با رفتارهای گذشته خود نداشته باشد چرا که اگر مسیر فعلی را ادامه دهد، ملت ایران هم اقداماتی مشابه و درخور آن را انجام می دهند.

وی در خصوص نوع رابطه ایران با اتحادیه اروپا در آینده تصریح کرد: اتحادیه اروپا شامل کشورهایی است که با جمهوری اسلامی ایران ارتباطات اقتصادی دارند، اما موضع ما نسبت به برخی کشورهای عضو به خاطر رفتارهای گذشته شان تغییر کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه کشورهای عضو این اتحادیه نباید رفتارهای مشابه با دولت انگلستان داشته باشند در رابطه با موضع گیری دیروز مقامات انگلیس در قبال اعتراضات مردمی علیه خباثت این کشور اظهار داشت: کشورها باید مودبانه و درخور شأن ملتها سخن بگویند، رفتار آنها درخور شان نبود، اما ملت ایران نیز توقع ندارد که انگلستان که دارای پیشینه بسیار تاریکی است در قبال دانشجویان ما اینگونه سخن نگوید.

وی با اشاره به اینکه خیلی نباید به رفتار انگلیس بها داد، زیرا هر دولتی می تواند سطح روابط خود را با توجه به رفتار سایر دولت ها تنظیم کند، خاطر نشان کرد: دولت انگلستان می خواهد اقدام دانشجویان و تصویب قانون کاهش روابط را دستاویزی برای سرپوش گذاشتن بر رفتارهای خود قرار دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جریان فتنه و انحراف برای از بین بردن اتحاد اصولگرایان برنامه ریزی کرده اند گفت: ممکن است این تلقی وجود داشته باشد و برخی به دنبال مسئله سازی باشند اما انتظار این است که در داخل کشور وحدت و همدلی در سطوح مختلف وجود داشته باشد زیرا هر گونه حاشیه سازی در مسایل خرد به ضرر کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: این مسئله موضوع و مطلب اصلی است و باید همه گروه ها به آن توجه داشته باشند. /955/پ201/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.