آیت‌الله استادی:

پ, 09/10/1390 - 06:09
آیت‌الله استادی:

علاقه به حزب و گروه سبب دفاع از حرف های باطل نشود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که علاقه به حزب و گروه سبب دفاع از حرف باطل آنان نشود، توصیه کرد: هرگز به سبب دوستی، رضایت حق را فدای باطل نکنید و اگر کسی را دوست دارید و از وی خشنود می‌شوید، این خشنودی سبب نشود که از باطل او دفاع کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آیت‌الله رضا استادی، شامگاه چهارشنبه (9 آذرماه) در جمع عزاداران حسینی با اشاره به ضرورت مطرح کردن بحث امامت و شناخت امام از جهات مختلف به بیان تفاوت تعریف امام در مکتب اهل بیت‌‌(ع) و نزد دیگران پرداخت و علم گسترده، عصمت، قدرت و ارتباط با عالم غیب را از جمله ویژگی‌های امام برشمرد.

وی که در حسینیه شهدای قم سخن می‌گفت با بیان این‌که علم گسترده امام نخستین ویژگی امام در مکتب اهل بیت‌‌(ع) است، اظهار داشت: امام باید همه مسایلی را که برای هدایت بشر لازم است بداند و به هر ‌سؤال و مسأله‌ای در رابطه با هدایت انسان‌ها پاسخ دهد و هیچ‌گاه نباید بگوید نمی‌دانم، همان‌طور که پیامبر این‌گونه بود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اما ویژگی نخست امامت را نزد دیگران متفاوت دانست و افزود: آنان که برای امام ویژگی خاصی را در نظر نمی‌گیرند معتقدند نیازی نیست امام همه چیز را بداند، بلکه می‌تواند بگوید نمی‌دانم در صورتی که واژه نمی‌دانم با امامت ناسازگار است، چنانچه نمی‌دانم با پیامبری هم ناسازگار بود.

وی عصمت را ویژگی دوم امام برشمرد و گفت: همان‌طور که پیامبر معصوم از گناه و اشتباه است و هیچ‌گاه مبتلای به گناه و اشتباه نمی‌شود، امام هم باید مانند پیامبر معصوم باشد و امکان ندارد گناه و اشتباه کند، اما دیگران می‌گویند امکان دارد که کسی جانشین پیامبر باشد، اما اشتباه کند، اشتباه ضرری به جانشینی پیامبر نمی‌زند.

آیت‌الله استادی قدرت را ویژگی سوم امام عنوان و اظهار کرد: پیامبر ولایت تکوینی و قدرت گسترده داشت و کارهای خارق‌العاده انجام می‌داد که دیگران نمی‌توانستند آن کارها را انجام دهند، امام هم مانند پیامبر ولایت تکوینی دارد و می‌تواند در جهان تصرف کند، اما مخالفان چنین ولایتی را برای جانشینی پیامبر لازم نمی‌دانند.

وی همچنین با بیان این‌که امام مانند پیامبر با عالم غیب و فرشته‌ها ارتباط دارد و یک فرد معمولی نیست، در پاسخ به تهمت اهل تسنن به شیعیان مبنی بر ارتباط امام با وحی، گفت: علما در این‌باره تصریح کرده‌اند که به امام وحی نمی‌شود و وحی اصطلاحی مربوط به پیامبر است، امام وحی اصطلاحی ندارد امام مانند پیامبر با عالم غیب مرتبط است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به روایتی سه خصلت را شاهد کمال ایمان انسان عنوان و ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در توضیح یکی از خصلت‌های مطرح شده در این روایات فرمودند «خشنودی از کسی او را به باطل نکشد که سبب شود بی‌جهت از وی دفاع کند».

وی با بیان این‌که هرگز به سبب دوستی و رضایت حق را فدای باطل نکنید و اگر کسی را دوست دارید و از وی خشنود می‌شوید، این خشنودی سبب نشود که از باطل او دفاع کنید، توصیه کرد: اگرچه به حزب و گروهی علاقه دارید، اما این علاقه سبب نشود که از حرف باطل آنان دفاع کنید.

آیت‌الله استادی در تبیین خصلت دوم و سوم با اشاره به این‌که مؤمن هنگام قدرت کارهایی را که حق او نیست انجام نمی‌دهد و عصبانیت او را به برخوردهای اشتباه نمی‌کشاند و از جاده حق خارج نمی‌کند، اظهار داشت: برخی تا مقام و قدرت پیدا کردند، در کارهایی که نباید دخالت کنند دخالت می‌کنند، این ویژگی یک فرد مؤمن نیست. /920/پ202/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.