رییس قوه قضاییه:

پ, 09/10/1390 - 06:07
رییس قوه قضاییه:

ایران کشوری منطقی و خواسته‌هایش نیز عقلانی و انسانی است / کاهش رابطه با انگلیس خواست ملت بود

  رییس قوه قضاییه تشدید تحریم ها علیه ایران از سوی چند کشور غربی و بدون اجماع بین‌المللی را نتیجه خصلت زورگویی این کشور ها دانست و گفت: ملت ایران هیچ گاه تسلیم زورگویی ها نخواهد شد و در مقابل استکبار سر تعظیم فرود نخواهد آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، در جلسه  مسئولان عالی قضایی با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به اقدامات اخیر اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر اتحادیه اروپا و کشورهای غربی خصوصا انگلیس، اقداماتی را علیه ایران به عمل آوردند که تشدید تحریم‌ها علیه ایران و بحث تحریم بانک‌ها آن هم به صورت یکجانبه و بدون اجماع بین‌المللی یکی از آنهاست.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: در طول 30 سال گذشته کشور ما نشان داده راهی را که انتخاب کرده با اقتدار و استواری ادامه می‌دهد و هیچگاه هم مغلوب و مقهور زورگویی‌های کشورهای غربی نخواهد شد.

رئیس دستگاه قضایی فشارهای وارد شده را عمدتا براساس منافع غربی‌ها و نه براساس ادعاهای حقوق بشری و یا روابط معقول دوجانبه میان دولت‌ها دانست وافزود: پشت پرده‌ ادعاهای حقوق بشری غرب، امروز از هر روز دیگری آشکارتر شده است. چرا که در خود کشورهای غربی و در خود آمریکا و اروپا بر مردم ظلم‌هایی می‌شود که فریاد شان بلند است و در مقابل، برخورد پلیس آنجا و برخوردهای رسانه‌ای آنها با مردمشان خیلی روشن است.

رئیس قوه قضاییه افزود: ملت ما راه خود را به سوی قله‌های کمال انتخاب کرده و با استواری در این مسیر گام برمی‌دارد و هیچگاه اعتنایی به این تحریم‌ها نخواهد کرد و البته غربی‌ها هم به خوبی می‌دانند که جهان کنونی طوری نیست که به کشورهای غربی منحصر باشد، بنابر این حربه تحریم حتما حربه کندی است.

آیت الله آملی لاریجانی با حمایت از مصوبه مجلس شورای اسلامی در کاهش روابط با انگلیس گفت: این تصمیم بسیار بجا بود. تصمیمی که در واقع خواست ملت هم هست و هر کشوری هم که بخواهد با کشور عزیز و مقتدر ما برخورد موهنانه داشته باشد حتما پاسخش همین پاسخ محکم است.

آیت الله آملی لاریجانی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه «کشورهای غربی به سر عقل بیایند و روابط خودشان را بر اساس روابط معقول دوجانبه و نه روابط قرن نوزدهمی و مطابق توهم‌های قدیم استعماری تعریف و استوار کنند» اظهار داشت: ایران نشان داده که کشوری منطقی و خواسته‌هایش نیز خواسته‌هایی عقلانی و انسانی است و ما مطمئنیم که ایران در این مسیر حتما به طرف قله‌های کمال خواهد رفت و با دفاعی که از ارزش‌های الهی و انسانی دارد همچنان پیشتاز و الگویی برای کشورهای منطقه خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه به حوادث سوریه نیز اشاره کرد و گفت: سوریه همواره در جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی پیشتاز بوده و نسبت به فلسطین مظلوم و حماس و حزب‌الله بهترین کمک‌ها را داشته است و حال آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای منحرف کردن اذهان جهانیان از حوادثی که در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در حال روی دادن است، بحث سوریه را تشدید کردند و افرادی را در درون سوریه تحریک می‌کنند.

آیت الله آملی لاریجانی حمایت‌های مردمی از دولت سوریه را موجب سردرگمی و نگرانی آمریکا توصیف و تاکید کرد: امریکایی‌ها می‌دانند که یکی از محورهای اصلی مقاومت، سوریه است. بنابراین هم برای شکستن این مقاومت و هم برای این‌که مسیر توجهات مردم را از بحث‌های خاورمیانه و شمال آفریقا منحرف کنند، به طرق مختلف سعی در برهم زدن آرامش سوریه دارند و متاسفانه بعضی همسایگان این کشور نیز بی‌توجه به نتایجی که این فشارها دارد، نسبت به سوریه اقداماتی انجام می‌دهند و برخی کشورهای عربی تصمیماتی می‌گیرند که در نهایت به نفع خود آنها هم نیست.

وی با تاکید بر اینکه حساب ملت های مسلمان از دولت‌های آنها جداست گفت: تحریکات علیه سوریه، در واقع مسیر دیگری را برای حمایت از اسرائیل باز می‌کند و ما متاسفیم که همان کشورهایی که سابقا هم روابط پنهانی با رژیم صهیونیستی برقرار می‌کردند، حالا علیه سوریه اقدام می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: جا داشت که کشورهای عربی و برخی از کشورهای همسایه، مدافع سوریه و در جبهه مقاومت باشند و ما امیدواریم همانطور که رئیس‌جمهور این کشور هم تصریح کرده، در مقابل تهدیدات اروپا و امریکا مقاوم و استوار بایستند و بحث حقوق بشر و امثال آن را که به صورت ابزاری مطرح می‌شود، بتوانند از سر بگذرانند و همچنان در مسیری روشن در جهت مقاومت و در مخالفت با رژیم صهیونیستی گام بردارند.

وی به حملات اخیر آمریکا به پاکستان نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه این نخستین بار نیست که آمریکا این کشور را مورد هجوم قرار می‌دهد و این بار نیز در حملاتی بی‌صدا و خاموش عده‌ای از نیروهای مسلح پاکستان را قتل‌عام کردند. ما از این جهت بسیار متاسفیم و از دولت پاکستان هم توقع داریم که عکس‌العمل متناسب و قاطعی نشان بدهند و اجازه ندهند که آمریکا پاکستان را خانه خود بداند و چنین برخوردی با نیروهای مسلح این کشور مسلمان داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه در سخنان پایانی خود، پیش از ورود به دستور جلسه مسئولان عالی قضایی، به ایام عزاداری محرم اشاره نمود و به تشریح عظمت و جایگاه بزرگداشت مصیبت عاشورا پرداخت و گفت: همه ملت ما و همه شیعیان و مومنان و همه حق‌مداران در این ایام عزادار هستند. چرا که مصیبت محرم و عاشورا مصیبت بسیار بزرگی است و در همه عوالم مصیبت محسوب می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: مصائبی وجود دارند که در این دنیا مصیبت‌ محسوب می‌شوند، اما مصیبت عاشورا مصیبت همه عوالم بوده و هست و همه آسمان‌ها و زمین بر مصیبت عاشورا گریسته‌اند و برای اهل‌الله این معنا کاملا قابل فهم و قابل درک است که چرا سماوات و تمام عوالم بر مصیبت عاشورا گریه می‌کنند.

وی عاشورا را اوج تجلی روح الهی در زمین توصیف کرد و اظهار داشت: روح خلیفه الهی و روح ولی خدا بر همه عوالم مسیطر است و در همه عوالم حضور دارد و در روز عاشورا این روح الهی از سوی عده ای دنیاپرستان خدانشناس آزرده شد و تجلی روح الهی در این روز به شهادت رسید و لذا تمام عوالم بر این مصیبت گریه می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه مصیبت عاشورا را قله و اوج مقابله حق و باطل دانست و افزود: البته موازات حق و باطل از اول تاریخ بوده و تا انتهای تاریخ هم ادامه خواهد داشت، اما تقابل حق و باطل در هر روزگاری به نحو خاصی تجلی می‌کند و تجلی این تقابل در هر زمانی به شکلی است و عاشورا نقطه اوج این تقابل بود.

آیت الله آملی لاریجانی در تشریح شرایط زمان امام حسین (ع) و یارانش در روز عاشورا گفت: در این روز، انسانی که ولی خدا و محبوب زمین و آسمان‌هاست، هراآنچه که داشت در راه حق قربانی کرد و در برخی روایات از حضرت امیر (ع) نقل شده است که ایشان هنگام گذر از مسیر کربلا فرمودند: "ها هنا مناخ العشاق" بدین معنا که حادثه‌ای که در عاشورا رخ داد، حادثه عشاق بود و این تعبیر بسیار عجیب و برای انسان‌های معمولی کمتر قابل درک است و البته انسان‌های معمولی هم نمی‌توانند چنین حادثه‌ای خلق کنند.

رئیس قوه قضاییه حادثه عاشورا را عبرتی ماندگار و درسی جاویدان برای تمام انسانهای آزاده در طول تاریخ اعلام کرد و گفت: هرچند ما با آن قله کمال فاصله‌ها داریم، اما مسیری در حادثه عاشورا برای ما باز شد و حضرت اباعبدا... (ع) نشان دادند که هرکسی در این مسیر قدمی برداشت و تعلقی پیدا کرد و قربی یافت به کمال مطلق نزدیک شده است و لذا در روایات آمده است که گریه کردن بر اباعبدالله الحسین (ع) موجب تقرب الی‌الله و پاک شدن گناهان و صلوات و رحمت الهی است.

وی به ذکر روایتی از حضرت امام رضا (ع) پرداخت و گفت: در کتاب امالی صدوق و برخی دیگر از کتب به نقل از حضرت امام رضا (ع) آمده است که : "ِانَّ المحرَّم کان اهل الجاهلیه یحرَّمون فیه القتال فاستحلّت فیه دماؤنا و هتکت فیه حرمتنا و سُبی فیه ذراریّنا و نساؤنا" بدین معنی که حرمت ماه محرم را اهل جاهلیت نگه می‌داشتند و جنگیدن در آن ماه را حرام می‌دانستند ولی قتال با اهل بیت و ریختن خون آنان در این ماه حلال شمرده شد و کودکان و زنان ما به اسارت برده شدند و در ادامه روایت آمده است: "انَّ یومَ الحسین أَقرَحَ جُفونَنا و أَسْبَلَ دُموعَنا و أَذَلَّ عَزیزَنا بارضِ کربٍ و بَلاءٍ أَورثْتنا الکربَ و البلاءَ الی یوم الانقضاء". روز عاشورا آنچه که در کربلا رخ داد حادثه‌ای است که تا آخر تاریخ باقی است.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: به معنایی خون اباعبدالله(ع) در هرکجا ظاهر است، خون حق مطلق است در مقابل باطل و در همه جا می‌جوشد و ظاهر است و به همین سبب است که می‌گوییم "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" .

رئیس قوه قضاییه سیر و سلوک ائمه اطهار را « برنامه زندگی و نشان دادن مسیر انسانها » برشمرد و افزود: انسان حیف است گریه‌اش بر امور دنیوی باشد در حالیکه گریه بر اباعبدا... (ع) آثار عجیب و عدیده‌ای دارد و همانگونه که نقل شده است: "فان البکاء علیه یحط الذنوب العظام". امیدواریم که خداوند تبارک و تعالی قلوب همه ما را به محبت اهل بیت و تقرب به اهل بیت (ع) که طریق تقرب الی‌ا... است، منور بسازد.

در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی درباره راهکارهای گسترش خدمات و فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات در قوه قضاییه و تأمین شرایط، ساختارها و بودجه‌های متناسب بحث و بررسی شد و تصمیمات لازم اتخاذ گردید. /901/د102/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.