معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه:

چ, 09/09/1390 - 06:17
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه:

بزرگترین دلیل نابسامانی فرهنگی در کشور مشکل ازدواج جوانان است
 معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان این که بزرگترین دلیل نابسامانی فرهنگی در کشور مشکل ازدواج جوانان است، گفت: آنچه در کشور در مساله ازدواج اجرا می‌شود نه بر اساس فقه شیعی است و نه بر اساس فقه اهل سنت.

حجت الاسلام محمد حسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، مشکلات فرهنگی جامعه را دارای ریشه‌ها و دلایل گوناگون دانست و گفت: در زمان ستمشاهی هیچ انگیزه جدی برای مقابله با فرهنگ دینی وجود نداشت، آنچه بود مقابله با نیروهای انقلابی بود ولی در سطح بین الملل هیچ انگیزه‌ای برای رویارویی با دین وجود نداشت لکن پس از انقلاب اسلامی ایران و پیدایش موج بیداری اسلامی که امروز در جهان با سرعت در حال گسترش است و گرایش‌های دینی که در اروپا و آمریکا در حال شکل‌گیری است انگیزه استکبار برای مبارزه با فرهنگ دینی بسیار افزایش یافته است .

وی افزود: امروز غرب می‌دانند تنها مانع در برابر استعمارگری آنها دین است. البته شبکه‌های فراوان ماهواره‌ای و رسانه‌های گروهی که در جهان علیه دین و اسلام فعال است بر ضد اسلام لاییک نیست، آنها اسلام سکولار و لاییک را ترویج هم می‌کنند، ولی به اسلام ناب محمدی حساس هستند.

حجت الاسلام نبوی ادامه داد: بخشی از مشکل فرهنگی جامعه ما از ناحیه دشمن بین‌المللی است که با کمک رسانه‌های مختلف به شدت کار می‌کنند تا تبلیغات دینی ما را خنثی کنند. بخشی از مشکل هم به خودمان بر می گردد چرا که در برخی موارد خوب عمل نمی‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر موردی از بی عدالتی در جامعه اتفاق بیفتد مردم آن را از چشم دین می‌بینند. برای همین باید بی‌عدالتی‌ها را تا آنجا که می شود کاهش داد.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه عامل دیگر مشکلات فرهنگی جامعه را رفتارهای خود مسلمانان دانست که گاهی موجب زدگی می‌شود و گفت: روحانیان هم از فرصت‌ها خوب استفاده نمی‌کنند. یکی از فرمانداران می‌گفت وقتی مبلغی از منطقه ما خارج می‌شود من متوجه می‌شوم که رفته است چرا که با رفتن وی آسیب های اجتماعی، تعداد پرونده دادگاه‌ها و مراجعات به پاسگاه‌های نیروی انتظامی افزایش می‌یابد در حالی که با وجود این مبلغ کاملا محسوس است که محله مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به این که ما برای تامین حداقل‌های یک مبلغ دچار مشکلیم اظهار داشت: اگر به بخش تبلیغ دینی توجه نکنیم مجبور خواهیم بود به نیروی پلیس اضافه کنیم، زندان‌ها را گسترش دهیم و برخی آسیب‌های اجتماعی را بپذیریم.

حجت الاسلام نبوی ادامه داد: بخشی از جوانها که به ظاهر از ارزش‌های دینی فاصله گرفته‌اند در حقیقت از دین فاصله نمی‌گیرند بلکه از دینی که ما عرضه می‌کنیم رویگردان می‌شوند. وقتی جوان می‌بیند نمی‌تواند ازدواج کند و ما هم تسهیلاتی به او نمی‌دهیم، از سوی دیگر امکاناتی هم برای ازدواج موقت که در اسلام مشروع است برایش فراهم نمی‌کنیم، چنین فردی از مرز هنجار بیرون می‌رود تا خودش را به نحوی ارضا کند در حالی که آنچه الان اجرا می‌شود نه اسلام شیعی است و نه اسلام اهل سنت.

وی گفت: اهل سنت به تعدد زوجات اعتقاد دارند برای همین در برخی مناطق سنی نشین درصد فساد بسیار پایین است چرا که آمار زنان خیابانی با تعدد زوجات کاهش می‌یابد و در نتیجه فساد کاهش می یابد.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه‌های علمیه بیان داشت: اگر یک هزارم زنان بی سرپرست، خیابانی شوند جامعه فاسد می‌شود، هر چند بسیاری از این زنان بسیار عفیف و محترمند و خودشان را حفظ می‌کنند اما کجای اسلام آمده که اینها با زور خودشان را حفظ کنند، چرا باید این نیاز طبیعی را سرکوب کند، به چه دلیل ما حصرهای اجتماعی درست کرده‌ایم که این گونه زنان اگر بعد از شوهر اولشان ازدواج کنند مرتکب جنایت شده‌اند؟ این فرهنگ نادرست است.

وی ادامه داد: در فرهنگ شیعی هم ازدواج مجدد وجود دارد هم ازدواج موقت و کسانی که نمی‌توانند ازدواج دائم کنند می‌تواند از ازدواج موقت استفاده کنند. اسلام راه حل برای مشکلات ما دارد ولی ما خودمان بد عمل می‌کنیم.

حجت الاسلام نبوی افزود: در صدر اسلام وسایل ازدواج به راحتی فراهم بوده و اگر هم کسی طلاق می‌گرفت ازدواج دوباره‌اش مصیبت نبود. الان دختری که طلاق می‌گیرد عوامل مختلف اجتماعی به شدت به وی فشار می‌آورند که باید تا آخر عمرش تنها و مجرد بماند، کجای اسلام چنین مطلبی آمده است. وی خاطرنشان کرد: حصرهایی که اکنون رایج است ربطی به دین ندارد بلکه حاصل فرهنگ‌، رسوم و تعصب‌های بی‌دلیل است که از دین چهره نامناسبی ارائه داده است.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به این که بسیاری از جوانانی که به ظاهر مخالف ارزش ها هستند در عزاداری‌های ائمه(ع) و در مراسم عاشورا شرکت می‌کنند، گفت: این نشان می‌دهد آنها با خدا قهر نیستند ما کاری کرده‌ایم که با مسجدمان قهر کنند.

وی با تاکید بر این که باید مجموعه‌ای برای سامان دادن به امر ازدواج جوانان راه‌اندازی شود، اظهار داشت: بسیاری از جوانانی که شعار آزادی سر می‌دهند اصلا نمی‌توانند آزادی را تعریف کنند، این‌ها مشکل جنسی دارند. اسلام هم برای این مساله راه حل دارد ولی ما جرات بیانش را نداریم. مسؤولان باید به این مساله توجه جدی کنند.

وی بزرگترین دلیل نابسامانی فرهنگی و گریز از نظام اسلامی را همین مشکل ازدواج جوانان دانست و گفت: مردم با اسلام و نظام اسلامی مشکلی ندارند و عادل تر از حضرت آیت الله خامنه‌ای را در هیچ‌جای جهان پیدا نخواهند کرد. به هر حال باید برای حل مشکلات جوانان تلاش کرد./916/ت301/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.