رییس کمیته فقهی بانک مرکزی

س, 09/08/1390 - 07:05
رییس کمیته فقهی بانک مرکزی

  برخی بانک‌ها خیال می‌کنند در حق مشتریان احسان و نیکی کرده‌اند
   برخی بانک‌ها با پرداخت سود سپرده گذاری در قالب عقود اسلامی خیال می‌کنند که در حق مشتریان نیکی و احسان کرده‌اند؛ در صورتی که این گونه نیست، لذا باید جامعه و دولت این حقوق را از نظام بانکداری مطالبه کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عباس موسویان در همایش «حساب؛ آب و آیینه» که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه‌(س) قم برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به بانکداری اسلامی، اظهار داشت: آنچه امروز در بانک‌های غربی متعارف است، بانکداری ربوی است، چرا که سپرده گذاری آنها همراه با بهره زیاد است و این مسئله با اصول اسلامی سازگار نیست.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افزود: پس از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران برخی از متفکرین اسلامی به پیشنهاد امام راحل مشغول تدوین اصول بانکداری اسلامی شدند که در این زمینه می‌توان از اقدامات شهید بهشتی و شهید مطهری یاد کرد.

رییس کمیته فقهی بانک مرکزی ادامه داد: یکی از کارهای فاخری که 40 سال پیش از سوی مرجعیت شیعه در زمینه بانکداری اسلامی انجام شد، تدوین کتابی در زمینه بانکداری اسلامی توسط شهید آیت‌الله صدر بود که امروز بعد از گذشت سالها از تدوین آن، هنوز این کتاب در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس اصول بانکداری اسلامی رابطه حقوقی سپرده گذار و بانک تغییر کرده و شیوه‌های دیگر بانکداری جایگزین بانکداری ربوی شده است که از جمله آنها قرض الحسنه بدون سود یا رابطه قرار داد وکالت می‌باشد که در بخش دوم سرمایه در اختیار بانک به عنوان عامل یا وکیل قرار گرفته و سود حاصله از آن بین سرمایه‌گذار و وکیل تقسیم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان با تاکید بر این که اساس بانکداری اسلامی قرض الحسنه یا وکالت است، خاطرنشان ساخت: سیره پیامبر‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع) در زمینه بانکداری می تواند بهترین الگو برای بانک‌های کشور باشد.

رییس کمیته فقهی بانک مرکزی در ادامه با بیان تعریفی از سود علی الحساب و قطعی، اذعان داشت: سود علی الحساب، سودی  است که در مراحل اولیه از سرمایه گذاری در یک بخش عائد می‌شود، ولی سود قطعی پس از پایان سال مالی و انجام حساب و کتاب‌ها بانک مشخص می‌گردد که از نظر شرعی سود قطعی متعلق به سپرده گذار و در مالکیت او است.

وی با یادآوری این مطلب که سود علی الحساب تمام سود سپرده گذار نیست، گفت: همانطور که گفته شد سود قطعی در مالکیت سپرده گذار می‌باشد ولی برخی بانک‌ها با پرداخت سود سپرده گذاری در قالب عقود اسلامی  خیال می‌کنند که در حق مشتریان نیکی و احسان کرده‌اند؛ در صورتی که این گونه نیست، لذا باید جامعه و دولت این حقوق را از نظام بانکداری مطالبه کند.

* احتمال ضرر بانک اسلامی در حد صفر است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسویان با اشاره به چند نکته شرعی در مسئله سود سپرده گذاری، یادآور شد: از آنجا که بانک‌ها سپرده‌ هر شخص را به صورت جداگانه بکار نگرفته، بلکه تمام سپرده‌ها را به صورت مشاع بکار می‌گیرند، لذا سود کلی بین مشتریان و بانک تقسیم می‌شود که طبق برخی نظرات کارشناسی احتمال این که یک بانک اسلامی ضرر کند، در حد صفر است.

* عواقب خوردن مال حرام

وی در پایان با اشاره به خطبه امام حسین(ع) در لحظات آخر عمر شریفشان، تصریح کرد: طبق فرمایش امام حسین‌(ع) آنچه باعث شده بود که لشکر یزید در مقابل حق و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ایستادگی کند پر کردن شکمها از مال حرام بود، لذا باید دقت شود تا مال حرام وارد زندگی افراد نشود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.