ابراز شگفتی وزیر خارجه از پیگیری مراجع عظام

س, 09/08/1390 - 06:57
ابراز شگفتی وزیر خارجه از پیگیری مراجع عظام

  علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه از پیگیری مراجع عظام تقلید نسبت به تحولات جهان اسلام ابراز شگفتی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان قم امروز در نشست مطبوعاتی با اشاره به سفر چندی قبل وزیر امور خارجه به قم و دیدار با مراجع گفت: آقای صالحی در این سفر یکروزه با حضرات آیات وحیدخراسانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و نوری همدانی دیدار کرد و گزارش های جامعی از تحولات اخیر در منطقه از یمن و بحرین تا شمال آفریقا ارائه داد.

حمید مکارم با بیان اینکه این دیدار در فضایی صمیمی انجام گرفت، افزود: وزیر امور خارجه در پایان این سفر از میزان پیگیری مراجع عظام نسبت به تحولات جهان اسلام ابراز شگفتی کرد.

وی گفت: وزیر امور خارجه در سفر بعدی به استان قم، با تعداد دیگری از مراجع و علما دیدار خواهد داشت و جلسه مشترکی با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز برگزار می شود.

مسئول نمایندگی وزارت خارجه در قم از این شهر مقدس به عنوان یک شهر بین المللی یاد کرد و اظهار داشت: سفر هیات های بین المللی به قم، انعکاس جهانی پیام هایی که بعضا از قم صادر می شود، حضور موسسات و نهادها و شخصیت ها در عرصه های بین المللی، حضور اتباع و زوّار خارجی و تولیدات علمی و فرهنگی که به تمام دنیا صادر می شود از قم، یک شهر بین المللی ساخته است.

وی با اشاره به گذشت دو سال از تاسیس نمایندگی وزارت خارجه در قم، گفت: از همان آغاز فعالیت، با علما و مدیران ارشد استان ملاقات کردیم و ظرفیت های بین المللی در قم شناسایی شد.

حمید مکارم به خدمات بخش کنسولی در این نمایندگی اشاره و تصریح کرد: تایید اسناد، پیگیری مشکلاتی که احیانا برای ایرانیان در سفر به خارج ایجاد می شود و ساماندهی پذیرش و اعزام هیات ها از جمله اقدامات این نمایندگی است.

* هر هفته یک هیات خارجی به قم می آید

وی با بیان اینکه به طور متوسط هفته ای یک هیات خارجی به قم می آید گفت: روز به روز بر تعداد این هیات ها افزوده می شود.

مسئول نمایندگی وزارت خارجه در قم، علت توجه به قم را با تحولات چند سال اخیر در منطقه مرتبط دانست و گفت: بعد از هزار سال اولین دولت شیعی عربی در عراق روی کار آمد و حزب الله لبنان در برابر صهیونیست ها به پیروزی رسید و حضرت آیت الله سیستانی، نقشه های آمریکایی را خنثی کرد و مناطق شرقیه عربستان و بحرین و کویت نیز دارای تحولات جدیدی بودند و در حقیقت، شیعه به یک بازیگر مهم بین المللی تبدیل شد.

وی ادامه داد: مقامات خارجی و تحلیلگران سیاسی به این نتیجه رسیدند که باید شیعه را بیشتر بشناسند و یکی از عوامل توجه به قم، همین نکته است.

حمید مکارم در خصوص همکاری با حوزه علمیه و نهادهای حوزوی گفت: حوزه، شأن مستقلی دارد، اما ما می‌توانیم بازوی مشورتی حوزه باشیم و به دنبال آن هستیم که سفر یک مقام حوزوی به یک کشور خارجی، با رعایت شئون مربوط به ایشان باشد.

* علاقه مندی شیعیان جهان برای سرمایه گذاری در قم

وی، سرمایه گذاری اقتصادی را از دیگر انگیزه های سفر به قم دانست و افزود: بسیاری از مسلمانان و شیعیان علاقه مند سرمایه گذاری در قم هستند؛‌ البته باید سازوکارهای لازم برای این کار در استان فراهم باشد.

مسئول نمایندگی وزارت خارجه در قم به برخی محدودیت ها و موانع برای مراودات بین المللی در استان اشاره و تصریح کرد: مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری در این راه موجود است که از جمله آنها می توان به عدم آشنایی برخی مدیران با آداب تشریفات و فنّ مذاکرات بین المللی اشاره کرد که البته ما یکدوره در این زمینه برگزار کردیم و باید توسعه دهیم.

وی با بیان این که زیرساخت های شهر قم متناسب با فضای بین المللی نیست گفت:در کنار کارهای زیربنایی باید به زیباسازی بافت مرکزی شهر توجه داشته  باشیم.

* قم، دومین کانون دیپلماسی رسانه ای کشور

حمید مکارم همچنین از برگزاری دوره آموزشی ویژه خبرنگاران قم خبر دارد و اعلام داشت: قم، دومین کانون دیپلماسی رسانه ای کشور به حساب می آید و خبرنگاران هر چه درک شفاف تری از واقعیت های جهان داشته باشند، می توانند جدی تر و حرفه ای تر عمل کنند از همین رو به زودی اولین دوره آموزشی ویژه خبرنگاران قم برگزار می شود.
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.