حاجیان سه گروه‌اند

ی, 08/15/1390 - 10:45
حاجیان سه گروه‌اند

پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب و روحانیون به نقل از خبرحوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسعلی شاملی از فضلای حوزه علمیه قم در سلسله خاطرات خود از موسم حج با ذکر خاطره‌ای، شرایط دعای امام زمان‌(عج) در حق شیعیان در موسم حج و نیز دسته بندی حجاج بر اساس روایتی از امام صادق‌(ع) را به نقل از آیت‌الله مصباح یزدی در اختیار مرکز خبر حوزه قرار داده است.
*آیا امام زمان ما را دعا می‌کند
شب یازدهم ذی‌الحجه سال 1426 هجری قمری در سرزمین منا، در خیمه‌های بعثه مقام‌معظم‌رهبری در کنار استاد گرانقدر حوزه، حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی لختی را به گفتگو و انس نشسته بودیم، استاد لب به حکمت و اندرز گشودند؛ از ایشان پرسیدیم، اگر حاجیان و ما در موسم حج، میهمان خداییم و برای حضور در این موسم و موقف‌های آن، از میان دیگر بندگان برگزیده شده‌ایم و حضرت صاحب‌(عج) هم به شهادت سوگند‌آمیز محمد بن عثمان عمری (دومین سفیر امام در برهه غیبت صغری) در این موسم و جای جای آن حضور دارند، چه کنیم که ایشان ما را در آغوش مهر خود بگیرند؟! چکار کنیم که در این موسم و از این سفره رحمت، چیزی بیشتر و بالاتر از سطح عمومی گیرمان بیاید و اگر آن فرزند خوب فاطمه‌(س) را دیدیم، اما نشناختیم دست کم ایشان برایمان دعا کنند؟! استاد قدری درنگ کردند و گفتند: من گمان می‌کنم بهترین راه رسیدن به مهر و رحمت و دعای حضرت مهدی‌(عج) این است که از خانه دلمان یک پنجره به سوی آن حجت ذخیره خداوند در زمین بگشاییم و میان خودمان و آن حضرت روی یک التزام و پای‌بندی دینی قرار بگذاریم.
ما به اقتضای آن که مسلمانیم به عقاید، ارزش‌های اخلاقی و رفتارهای دینی فراوانی تن می‌دهیم، اما در این باره خیلی جاها پایمان می‌لنگد به ویژه رفتارهای دینی ما خیلی وقت‌ها یا ناقص است یا استمرار و تداوم ندارد و یا از جهت جوارحی یا جوانحی از دینمان مشکل پیدا کرده باشد؟! با داشتن این مشکلات فاصله‌مان با امام زمان (عج) زیاد شده و از کسانی شده‌ایم که حتی اگر در موسم حج، امام عصر‌(عج) را ببینیم نمی‌شناسیمشان! پس حجاب و مشکل ارتباط ما با حضرت و مشمول دعای ایشان شدن ما در همین جا است، اگر می‌خواهیم سیم ارتباطمان وصل شود باید روی انجام یک کار دینی دقت و مداومت داشته باشیم و با آن حضرت قرار بگذاریم که از آن دست نکشیم و در هیچ شرایط آن را رها نکنیم، مثلا در سفر و حضر، در خوشحالی و اندوه، در خلوت و جلوت بر یک کار دینی مثل نماز اول وقت خواندن پای بندی داشته باشیم، اگر چنین کردیم آنگاه میان خودمان و امام یک پنجره گشوده‌ایم، اگر در دایره واجبات و محرمات و پای‌بندی به آنها مشکلی داریم، باید کارمان را از این نقطه آغاز کنیم و اگر چنین نیست وارد قلمرو مستحبات و مکروهات بشویم، مثلا مداومت بر خواندن هر روز زیارت وارث امام حسین‌(ع) و زیارت عاشورای یا پای‌بیندی به نماز اول وقت یا نماز شب خواندن یا داشتن برنامه روضه هفتگی در جمع خانواده یا خواندن دعای عهد و مانند آن.
پدر من یک بازاری ساده بود و از نظر دانش دینی هم فرد فوق‌العاده‌ای نبود، اما به خوبی یادم هست که صبح‌ها پس از نماز صبح دعای عهد را به همراه چند دعای دیگر بلند می‌خواند و ما هم کنارشان بودیم و گوش می‌کردیم، ایشان این کار را تا پایان عمر، انجام می‌دادند و هیچ روز هم آن را ترک نکردند، هنوز طنین دعای عهد ایشان در دل و ذهنم هست به هر حال باید میان خود و حضرت مهدی‌(عج) یک پنجره باز کنیم و آن را همچنان باز نگهداریم هر کس هر طور که می‌تواند به ویژه اکنون که در مکه و در موسم حج هستیم بکوشیم از این سفر یک هدیه و یک چیز ماندنی با خودمان ببریم و در زندگی به آن پای‌بند باشیم، از همین جا روی یک چیز با حضرت قرار بگذاریم که تا آخر عمر نسبت به آن پای‌بند باشیم اگر چنین کردیم هر گاه موقعیتی مثل حج پیش می‌آید که به آن حضرت نزدیک‌تر می‌شویم، می‌توانیم مورد دعا و عنایت ویژه آن حضرت قرار بگیریم، به نظر من کسانی که از حضرت هدیه ویژه‌ای دریافت کرده‌اند یک راهش این بوده است.
*بهترین راه برای خشنود کردن امام عصر (عج)
من همچنین فکر می‌کنم، یکی از بهترین راه‌ها‌ و گشوده‌ترین پنجره‌ها به چهره خندان و مهربان حضرت مهدی‌(عج) توسل به امام حسین (ع) با پای‌بندی نسبت به یک دعا یا زیارت حسینی‌(ع) است، وجود مبارک حضرت سید‌الشهدا‌(ع) و داشتن ارتباط مداوم با ایشان اکسیر اعظم برای راهیابی به مقام قرب الهی است، ارتباط و توسل به امام حسین‌(ع) به گونه چشمگیری روی زندگی انسان و نزدیک‌تر شدن به خدا اثر می‌گذارد، سعی کنیم در طول هفته با خواندن زیارت عاشورا، یا زیارت وارث و یا زیارات دیگر، خودمان را به ایشان متصل کنیم.
*حاجیان سه گروه‌اند
 البته خوب است به خاطر داشته باشیم که در حج و در این میهمانی بزرگ هیچ کسی دست خالی برنمی‌گردد، هر کسی یک چیزی گیرش می‌آید، اما یافته‌ها و دریافت‌ها بر اساس ظرفیت‌ها گوناگون و طبقه‌بندی شده است، امام صادق‌(ع) در روایتی که از معاویة‌بن عمار نقل شده است؛ حاجیان بیت‌الله‌الحرام را سه گروه می‌دانند:
1-       گروهی در حج، چنان اوج می‌گیرند که به رهایی از آتش و داخل شدن به بهشت بشارت می‌یابند،
2-       گروه دوم؛ گذشته گناه آلودشان پاک می‌شود و از حج بسان نوزدای پاک، پیراسته باز می‌گردند، اما باید هوشیار باشند که از این پس چگونه رفتار می‌کنند؟! برای این گروه همه چیز از نو آغاز می‌شود و هوشمندی بالایی را می‌طلبد.
3-       سومین گروه آن دسته از حاجیان هستند که به پاداش تلاش و رنجی که برای انجام حج کشیده‌اند خداوند در طول سفر تا هنگامی که به دیارشان بازگردند، از دارایی و خانواده‌شان نگهداری می‌کند و همه آفت‌ها و آسیب‌هایی که اگر می‌بودند، توسط آنان برداشته می‌شد، خداوند آن آسیب‌ها را از مال و خانواده آنان دور می‌کند امام سپس می‌افزایند این کمترین چیزی است که حاجی در حج خود بدست می‌آورد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.