نقش تاریخی نخبگان حوزوی ودانشگاهی در شرایط حساس امروز

ش, 08/14/1390 - 08:42
نقش تاریخی نخبگان حوزوی ودانشگاهی در شرایط حساس امروز

  آیت الله العظمی نوری همدانی بر نقش تاریخی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در شرایط حساس امروز جهان تاکید کرد و آنان را به تلاش بیشتر در جهت فراگیر کردن اسلام ناب در سطح دنیا فراخواندند. 

 

 

به گزارش پاگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب و روحانیون ، حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با روسای دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و صنعتی شریف و جمعی از دانشجویان و اساتید نخبه بسیجی دانشگاه های کشور با اشاره به سخنرانی تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در روز یازدهم آبان سال 1343 گفتند: آن روز پس از درس، همراه با امام راحل به سمت منزل حضرت در حرکت بودیم که ایشان خطاب به بنده از نشریه ای که شب گذشته پیرامون قوانینی که آمریکا و استعمار را بر ایران مسلط می کرد صحبت کردند و قرار شد روز بعد در سخنرانی مهمی این مطالب را برای مردم بیان کنند.
ایشان افزودند: صبح روز جمعه ، حضرت امام سخنان خود را با قرائت آیه 41 از سوره نساء آغاز کردند که خداوند در آن فرموده است پروردگار هیچ راهی را برای تسلط بر مسلمانان قرار نداده است و این آیه مبنای سخنرانی تاریخی در خصوص بیداری مسلمانان و نفوذ بیگانگان در ممالک اسلامی بود.
این مرجع تقلید با اشاره به این نکته که؛ مسلمانان در تمام علوم طبیعی و تجربی و انسانی در تاریخ سرآمد و زبانزد بوده اند، اظهارداشتند: در اکثر علوم، نام بسیاری از اجزای تشکیل دهند، آن علوم را کلمات عربی تشکیل می دهد که همین مساله نشانی بر تاثیرگذاری عمیق مسلمانان در مسیر پیشرفت علم بوده است و غربیان بعد از جنگ های صلیبی و غفلت مسلمانان، علمی که از ما گرفته بودند را به شکل دلخواه به ما برگرداندند.
ایشان، با اشاره به تسلط استعمار گران و غربی ها بر ممالک اسلامی در طول قرن های متمادی تصریح کردند: هر علمی دارای جنبه های فاعلی ( توجه به پروردگار و نظام خلقت)، جنبه غایی (اخلاقیات و دین و مسایل معنوی)، جنبه صوری و مادی است که غربیان جنبه های فاعلی و غایی را از علوم گرفتند و شکل مادی و ظاهری را به دنیا نشان دادند و همین علم، امروزه در سراسر جهان مطرح است؛ با این اوصاف علوم اسلامی که مبتنی بر خداشناسی و انسان شناسی بود از بین رفت و علوم انسانی غربی که بر خلاف فطرت بود، جای آن را در مراکز علمی جهان گرفت.
آیت الله العظمی نوری همدانی خاطرنشان کردند: امام راحل همواره از این مسایل در رنج بودند و به همین دلیل قدم در راه نجات بشریت و اسلام و کشورهای اسلامی برداشتند و رنج تبعید و سختی ها و مرارت های بی حد را به جان خریدند، زیرا ایشان اصرار شدیدی به بیداری مسلمانان داشتند که اولین ثمره مبارک آن در ایران و سپس درکشورهای مسلمان  متجلی شد و امروز اروپاییان و آمریکایی ها نیز به این درک و بیداری در مقابل ستمکاران و ثروت اندوزان رسیده اند.
ایشان با اشاره به جنبش وال استریت و جنبش های مردمی در اروپا اظهارداشتند: این مردم به این مساله رسیده اند که نظام حاکمی که آمریکا و استعمارگران برای دنیا انتخاب کرده‌اند، باعث ثروت اندوزی یک درصد و فقیر تر شدن 99 درصد از مردم شده است و به همین دلیل به دنبال آزادی و ایجاد عدالت هستند.
این مرجع تقلید، وظیفه روحانیون و دانشگاهیان و نخبگان را در شرایط امروز، بسیار حساس خواندند و افزودند: باید با ارزیابی دقیق شرایط روز نسبت به روشنگری و ترویج معارف اسلامی به مردم جهان اقدام کنیم؛ نخبگان جامعه در این شرایط حساس وظیفه سنگینی به دوش دارند و باید نسبت به فراگیر کردن معارف اسلامی در سراسر جهان کوشا باشند.
ایشان در ادامه با تشریح سیستم اقتصاد و فرهنگ و سیاست اسلامی، شیوه مدیریت اقتصادی اسلامی مبتنی بر حاکمیت ولایت فقیه را مترقی ترین شکل مدیریت و حکومت در جهان توصیف کردند و گفتند: در شکل مدیریت اسلامی، ولی فقیه عادل سیاست مدار و زمان شناس و مدیر و مدبر امور جاری و بیت المال را در اختیار دارد و همه چیز در این کشور بر مبنای عدالت و رفع محرومیت ها و پیشرفت در ابعاد مادی و معنوی به پیش می رود.
حضرت آیت الله نوری همدانی، اظهارداشتند: بانک ها با نوع وام هایی که به مردم می دهند و با وضع قوانینی مثل دیر کرد و سودهای آنچنانی و جریمه ها، افراد فقیر را تحت فشار قرار می دهند و از طرفی عده ای نیز در همین شکل کار، ثروت مند تر می شوند که در غرب نیز همین نظام برقرار است که امروز مورد شکایت همگانی واقع شده است.
ایشان با اشاره به نقش تاریخی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در دفاع از ملت های ستم دیده و انقلابی از جمله بحرین و عربستان که از سوی حکومت های حامی غرب تحت فشار و شکنجه هستند، خاطرنشان کردند: باید از این ملت های مسلمان که به دنبال آزادی و اسلام حقیقی هستند حمایت کرد و در کنار این افراد ایستاد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.