آیت‌الله مصباح یزدی

چ, 05/05/1390 - 12:32
آیت‌الله مصباح یزدی

  عده‌ای ضربه‌هایی به اسلام زدند که دشمن هم نزد
  عده ای برای اعتلا و حفظ اسلام در گذشته زحمات فراوانی کشیدند، ولی پس از مدتی از این مسیر جدا و ضربه‌هایی به پیکره اسلام وارد کردند که حتی دشمن هم نمی توانست وارد کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران کشور در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، با اشاره به حضور خود در کلاس های درس امام خمینی(ره) اظهار داشتند: امام خمینی(ره) سخنان ارزشمند فراوانی را بیان می‌داشت و بر چند نکته تأکید فراوان داشت، به طوری که ایشان همواره می‌گفت: خداوند یک موعظه به بندگانش دارد آن هم این که حرکتتان برای خدا باشد.
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید امام(ره) بر استقامت در دین را از دیگر مسائلی برشمردند که بیشتر در سخنان ایشان مطرح می‌شد و ادامه دادند: این تأکید امام(ره) بیان کننده این مطلب بود که سخت تر از شناخت راه اصلی و ایمان  به خدا و پیامبر و سایر تعالیم دینی، ادامه دادن و استقامت در مسیر مسلمانی است.

*ضربه‌ای که دشمن هم نمی توانست بزند!

ایشان با بیان این که تاریخ اسلام شاهد افراد بسیاری بوده که سال‌ها رنج و مشقت‌ را در راه اعتلا و حفظ اسلام تحمل کرده است، ولی  پس از مدتی از مسیری که در آن قرار گرفته بودند، خارج شدند،‌ یادآور شدند: این افراد حتی بعدها ضربه‌هایی را به پیکره اسلام وارد آوردند که دشمن مانند آنها نمی‌توانست عمل کند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)با اشاره به تأکیدات قرآن و روایات به مؤمنان بر مراقبت از خود برای جلوگیری از انحراف خاطرنشان کردند: امروزه نیز برخی که در راه انقلاب اسارت و شکنجه را تحمل کردند و در دوران دفاع مقدس نیز جان خود را بر کف دست گرفته بودند، اما امروز از این مسیر خارج شدند و شاید هم بگویند کاش از ابتدا این همه مشقت و خطر را به جان نخریده بودیم و این همه دشواری را تحمل نمی‌کردیم.

ایشان در ادامه با بیان این که افراد عاقل و اهل شناخت در مقابل دعوت پیامبران سه دسته‌اند، ابراز داشتند: دسته نخست افرادی هستند که به خدا و پیامبر او ایمان واقعی دارند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که دستورات الهی در جامعه اجرا شود، هر چند گاهی دچار لغزش‌های کوچکی شوند، ولی باز به سوی خدا می‌آیند و خداوند نیز از آنها می‌گذرد.

*عده ای به خاطرهوای نفس در مقابل حق می‌ایستند

آیت‌الله مصباح یزدی افرادی که حق را می‌شناسند ولی دستوات الهی و دینی را نمی‌پذیرند، دسته دیگر این افراد معرفی و بیان کردند: دراین گروه، افراد حق را می‌شناسند و می‌دانند سخنان خدا و پیامبر او درست است، ولی با توجه به این که این تعالیم با خواسته‌ها و امیال نفسانیشان مطابقت ندارد، آن را نمی‌پذیرند،‌ بنابراین در مقابل  آن می‌‌ایستند.

ایشان منافقان را دسته سوم انسان‌ها در برابر دعوت پیامبران الهی و پذیرفتن آموزه‌های دینی دانسته و گفتند: افرادی وجود دارند که نه ایمان کامل به دین و دستورات الهی دارند و نه جزو کفار هستند، بلکه خود را مؤمن معرفی می‌کنند ولی در جمع خود، همه چیز را انکار می‌کنند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزودند: در روز قیامت میان این افراد و مؤمنان دیواری به وجود می‌آید که آنها را در عذاب جهنم گرفتار می‌سازد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از سوره حدید و گفت‌وگوی مؤمنان و منافقان در روز قیامت خاطرنشان ساختند: بر اساس سخنانی که اهل ایمان به منافقان در روز قیامت می‌گویند، مشخص است که منافقان خود را در معرض فتنه قرار می‌دادند، در هنگام انجام وظیفه تعلل می‌کردند تا نتیجه کار را ببینند، بعد وارد عمل شوند، در عقاید خود دچار شک و تردید شدند و آرزو‌های بلند آنها را فریب داد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که چنین شرایطی ممکن است برای بسیاری به وجود آید،‌تصریح کردند:‌ افرادی که ایمان آورده‌اند،‌ آهسته آهسته گرفتار انحراف می‌شوند، به گونه‌ای که خود شخص نیز متوجه نیست، ولی بعد از مدتی به جاهایی می‌‌رسد که دیگر راه بازگشتی ندارد.

ایشان در ادامه در ارائه راهکارهایی  برای نجات از نفاق اظهار کردند: نخستین گام برای گرفتار نشدن در این انحرافات این است که انسان با خدا صادق باشد و مانند منافق که تلاش دارد به خیال خود به خدا نیرنگ بزند،‌ نباشد.

*دین خدا را بازیچچه قرار ندهیم

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بازیچه قرار ندادن دین خدا را از دیگر را‌ه‌های نجات انسان معرفی نموده و گفتند: نباید با اهل حقه‌بازان با خدا هم‌نشین شویم، اگر این گونه شود، آهسته آهسته از آنها تأثیرگرفته و مانند آنها می‌شویم.

ایشان با تأکید بر این که انسان باید برای خدا حریم قائل شود، بیان داشتند: باید همواره در برابر دستورات الهی ملزم بود و در انجام وظایف محکم و پابرجا عمل نمائیم.

آیت‌الله مصباح یزدی جلوگیری از ورود شبهات در ذهن را ضروری دانسته و اذعان داشتند: اگر هم شبهه‌ای برای انسان به وجود آمد، باید فوری به دنبال پاسخ آن باشد و نگذارد شبهه در دل او جای گیرد.

عضو خبرگان رهبری در  ادامه با بیان این که افرادی هستند که هیچ‌شک و شبهه‌ای درباره خداوند و دستورات الهی ندارند، ولی باز هم گناه می‌‌کنند، گفتند: این افراد با توجه به این که تعالیم اسلامی بر خلاف سلایق و علایق آنها است، از این رو از پذیرفتن آن خودداری می‌کنند.

معظم‌له تصریح کردند: انسان اگر آرزوهای خود را در چارچوب حق کنترل نکند و در این چند روز به دنبال رسیدن و یا نشستن بر فلان صندلی باشد، این آرزو‌ها او را از انجام وظایفش باز می‌دارد.

*پیروی از خط امام و رهبری عامل جلوگیری از انحراف

ایشان در پایان افزودند: برای این که در مسیر درست قرار گیریم و به انحراف نرویم، باید خط امام(ره) و مقام معظم رهبری را بشناسیم و در مرحله بعد به آن عمل نماییم.

*ای کاش جوان‌تر بودم

معظم له در بخش پایانی سخنان خود یادآور شدند: ای کاش جوانتر بودم و انرژی بیشتری داشتم و می‌توانستم مانند یک سرباز در محضر شما پاسداران خدمت گذاری کنم؛ ولی در سن پیری و کهولت هستم که نمی‌توانم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.