آیت الله صافی گلپایگانی:

چ, 05/05/1390 - 07:57
آیت الله صافی گلپایگانی:

روحانیان با اخلاق اسلامی و دوری از مظاهر دنیا و جناح بازی برای مردم الگو باشند

  حضرت آیت الله صافی گلپایگانی خطاب به روحانیون اظهار داشت: البته روحانیون محترم هم باید بدانند کاری نکنند که مردم را به اسلام و تشیع بدبین کنند. آنها هم باید با تهذیب نفس و اخلاق اسلامی و دوری از مظاهر دنیا و جناح بازی برای مردم الگو بوده و زینت برای دین باشند و دغدغه آنها فقط حفظ دین باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  جمعی از طلاب ممتاز و نخبه‌ی حوزه علمیه قم روز گذشته با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی با وی دیدار کردند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در این دیدار با اشاره به جایگاه تحصیل علم در آیات و روایات اظهار داشت: یکی از عبادات بزرگ که در دین مقدس اسلام بر آن تأکید فراوان شده است کسب علم و دانش و حضور در جلسه درس می‌باشد و شاید بتوان گفت عبادت و جهادی بالاتر از آن نیست. 

وی  با اشاره به آیه‌ی :« هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون»، به مقام علم و عالِم در قرآن کریم پرداخت و گفت: با علم است که مجهولات برای انسان کشف می‌شود و می‌توان جهان را تسخیر نمود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: علمی ارزش دارد که ما را به راه راست، کمال و سعادت دنیا و آخرت هدایت کند و آن، همان علوم اسلامی و معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام است که راه بهتر زندگی کردن را به ما می‌آموزند. هرچه انسان‌ها برای انسانیت خود لازم دارند در علوم محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین وجود دارد.

وی با استشهاد به روایتی دیگر افزود: کسی که علم را تحصیل می‌کند، فرشتگان بال‌های خود را برای آنها می‌گسترانند و همان طور که ستاره‌ها برای اهل زمین نور‌افشانی می‌کنند، مجالس درس هم برای آسمانی‌ها نورافشانی دارند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود حوزه‌های علمیه‌ را میراث گران‌بهای بزرگانی دانست که برای رساندن پیام اسلام از هیچ کوششی دریغ نکردند و گفت: حوزه‌های علمیه ما که بیش از هزار سال سابقه دارند باید با استقلال کامل سنّت‌هایی را که بزرگان برای ما به ارث گذاشته‌اند حفظ نموده و با اخلاص و نیت پاک انجام وظیفه نمایند.

وی با اشاره به میراث گرانبهای شیعی افزود: بعضی از محدثین بزرگ ما حتّی برای دریافت چند حدیث در زمان‌های گذشته، سفرهای طولانی را متحمل می‌شدند و با تحمل زحمات و مشقّات فراوان، گنجینه‌ی حدیثی خود را بهتر و پربارتر می‌نمودند و الان آن گنج‌های طلائی و کتاب‌های حدیثی در دست ما می‌باشد که باید از آن به بهترین صورت استفاده نماییم.

این مرجع تقلید با توجه به وظایف مهمی که امروز بر دوش روحانیت است، اظهار داشت: وظیفه‌ی اصلی ما پاسداری از دین است. دینی که سعادت بشر را تضمین می‌کند و شما پاسدار آن می‌باشید. 

وی ادامه داد: دین برای مردم دنیایی می‌خواهد که همه در آن با رفاه کامل، امنیت، مساوات و عدالت و برابری زندگی نمایند. زندگی که بدون خشونت و کینه و حسد باشد؛ زندگی که در آن دروغ و تهمت نباشد و همه با خوشی و آسایش خاطر به وظایف خود عمل کنند. دین برای مردم این زندگی را می‌خواهد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی افزود: ما می‌گوییم دولت‌ها باید امنیت اخلاقی و جانی مردم را فراهم کنند و با اجرای قوانین اسلام، عدالت واقعی را در جامعه پیاده کنند. ما می‌گوییم بیت المال از آن همه مردم است نباید چوب حراج به بیت المال زد؛ یک ریال آن محترم است و باید پاسخگوی آن باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به توطئه دشمنان بر ضد روحانیت گفت: متأسفانه تعدادی از منحرفین می‌خواهند روحانیت اصیل را در بین مردم بدبین کنند و حتی کمبودهای اقتصادی را به حساب روحانیت می‌گذارند و با کارهای غیر علمی و نسنجیده مردم را به نظام و انقلاب بدبین می‌کنند.

 وی افزود: اگر گرانی و تورم در جامعه وجود دارد به خاطر ندانم کاری بعضی از مسئولین است. مسئولان باید شرایط اقتصادی را به گونه‌ای رقم بزنند که قشر ضعیف جامعه بتواند آن را تحمل کند و بر ضعفا فشار وارد نشود. به هر حال همه مسئولیم و نباید از اَدای وظیفه شانه خالی کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به روحانیون اظهار داشت: البته روحانیون محترم هم باید بدانند کاری نکنند که مردم را به اسلام و تشیع بدبین کنند. آنها هم باید با تهذیب نفس و اخلاق اسلامی و دوری از مظاهر دنیا و جناح بازی برای مردم الگو بوده و زینت برای دین باشند و دغدغه آنها فقط حفظ دین باشد.

این مرجع تقلید در ادامه گفت: ما هم احتیاج به نصیحت و تذکر داریم؛ نباید خودمان را از موعظه و پند و اندرز بی‌نیاز بدانیم. ان شاء الله تعالی همه ما با پیمودن راه صحیح ائمه معصومین علیهم السلام بتوانیم رضایت مولا و آقای خودمان حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را کسب کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود توصیه‌هایی به طلاب درباره روش تحصیل علم و کسب فضایل و اخلاص و تقوی و حفظ روش طلبگی نمود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.