عضو جامعه مدرسین:

چ, 05/05/1390 - 07:55
عضو جامعه مدرسین:

اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد خود را مستغنی از مبانی علمی و دینی نبینند

  عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: فرهنگ یک ملت با بینش ها، دانش ها و ارزش ها سنجیده می شود و مسجد نیز محل و جایگاه هنر متعهد است که باید شأن آن حفظ شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در چهارمین روز از چهارمین همایش آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی که صبح امروز در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد، گفت: مسجد جایگاه والایی دارد و نخستین پایگاه هایی که نبی اکرم(ص) برای نشر دین تدارک دید مسجد بودند، مسجد قبا و بعد از آن مسجد النبی، دو مساجدی بودند که پیامبر اکرم(ص) تاسیس کرد و از جمله کانون هایی که جریان نفاق را هدف قرار داد کانون مسجد بود.

وی در مورد اهمیت مساجد خاطر نشان کرد: هدف دشمن اندولسیزه کردن کشور است، اسپانیای امروزی، در گذشته کشوری اسلامی بود ولی با رواج فساد سرنگون شد. بد حجابی ها و فسادهای اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی طرح و هدف دشمن است و آن چه جوانان را در برابر این طرح دشمن بیمه می کند مسجد است .

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد هر جوانی را که به سمت مسجد جذب کنند به همان اندازه او را از هدف دشمن نجات داده اند، مسجد موفق آن نیست که پوستر و بنر بیشتری بزند، بلکه مهم خروجی آن است و این که چه تعداد جوان را توانسته به مسجد جذب کند مهم است.

وی در ادامه بیان کرد: مدیران کانون های مساجد، به مسجد انتساب پیدا کرده اند، و انتسابات هم می تواند جای افتخار بوده و هم مسؤولیت دارد. خداوند متعال در قرآن کریم به همسران پیامبر(ص) می فرماید «شما انتساب به پیامبر پیدا کردید و مسؤولیت های بیشتری دارید»، لذا اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باید حرمت انتساب به مسجد را حفظ کنند و زینت مساجد باشند و طوری عمل کنند که اگر بخواهند در مسجد باتقواترین را معرفی کنند آنان را معرفی کنند.

وی ادامه داد: انتساب به مسجد این را می طلبد که اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد رفتار فاخر داشته باشند و پوششان، پوشش متفاوت باشد.

آیت الله خاتمی خطاب به مدیران کانون های فرهنگی بیان داشت: بهتر است مدیران کانون های فرهنگی مسجد و دوستان طلبه از بعضی حلال ها نیز چشم پوشی کنند، به عنوان مثال این که آدم دست همسرش را بگیرد حلال است ولی برای یک طلبه در ملأ عام مناسب نیست.

وی اضافه کرد: طلاب و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باید در حرف زدن نیز مراقب بوده و مواظبت کنند و قبل از این که سخنی بیان کنند باید طبق فرموده امام علی (ع) در هر کاری ابتدا فکر کنند و حرمت این انتساب را حفظ نمایند. انتظار مردم و امامان جماعت این است که جوانان مسجدی نمونه باشند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان گفت: انسان نباید هیچگاه خود را مستغنی از آموزش ببیند، به عنوان مثال در ماه رمضان برای برپایی نماز جماعت باید مناسب ترین خطیب را انتخاب کرد و به مسجد دعوت نمود.

وی با بیان این که امروز مشاهده می کنیم که در سخنرانی ها بعضی از بسیجیان و اعضای کانون های فرهنگی مساجد حضور ندارند، پرسید: چرا بسیجیان و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد خود را مستغنی از مبانی علمی و دینی می بینند؟ چگونه است تا عنوان بسیج و کانون فرهنگی به آن ها اختصاص پیدا می کند آنان دریای علم و اخلاق می شوند؟ این شیوه ای غلط و نادرست است.

آیت الله خاتمی متذکر شد: بسیجیان و اعضای کانون های فرهنگی مساجد باید با حضور فعال خود فرهنگ مسجد را مدیریت کنند، زیرا این خطابه ها و منبر ها است که فرهنگ مساجد را سامان می دهد و باعث می شود جوانان بتوانند مشکلاتشان را در مساجد حل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فرهنگ هنر پرداخت و بیان کرد: دو نوع فرهنگ هنر وجود دارد، نخست فرهنگ هنری که نامتعهد است که غرب از آن دم میزند و تعریفی که آنان از هنر می کنند تعریف لائیک است، بدین معنا که هنرمند از دیدگاه آن ها فردی است که با دین فاصله داشته باشد.

وی افزود: هنرمند شدن در فرهنگ غربی به معنای ظاهر دینی نداشتن است و این هنر موجب سقوط خواهد شد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با عنوان این که اهل بیت(ع) همواره هنرمندان متعهد را تکریم می کردند، اظهار داشت: مسجد محل و جایگاه هنر متعهد است و باید شأن مسجد حفظ شود؛ برای مثال کلیپ هایی که در مساجد پخش می شود نباید همراه با آهنگ مبتذل باشد و فریاد متدینان جامعه را در بیاورد؛ همه باید بدانند که موسیقی حرام هیچ وقت حلال نخواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: فرهنگ به سه بخش بینش ها، دانش ها و ارزش ها تقسیم بندی می شود و فرهنگ یک ملت را با این سه میزان می سنجند.

وی با بیان این مطلب که باید به نماز و اعتقادات بها داده شود، تصریح کرد: امروز جهت گیری ها در مساجد باید جهت گیری اسلامی باشد، و از مسائل مهم که مورد ارزش است، بصیرت ، دشمن شناسی و شناخت اهداف دشمن است. کانون های فرهنگی هرگز نباید بیان کنند که نمی خواهند کار سیاسی انجام دهند، این یعنی جدایی دین از سیاست که تا به امروز ضربه های مهلکی به اسلام زده است.

آیت الله خاتمی یادآور شد: حکومت های اموی و عباسی ناشی از جدایی دین از سیاست بودند؛ لذا نباید کانون های فرهنگی مساجد به این مرحله خطرناک ورود پیدا کنند. در فتنه 88 بصیرت بدین معنا بود که مردم متوجه شوند که دشمن کدامین بخش از نظام را هدف قرار داده است، ملاحظه کردیم که ملت نیز متوجه این مسأله شدند و در روز نهم دی در صحنه حضور یافتند، بنابراین می توان نتیجه گرفت که توطئه فتنه سال 88 را مردم خنثی کردند .

وی پیرامون همکاری کانون های مساجد گفت: کانون های فرهنگی مساجد زمانی موفق خواهند بود که با یکدیگر همکاری کنند و اگر اختلافی بین آن ها پیدا شود دچار مشکل می شوند و یکدیگر را تهدید می کنند و وحدت آن ها از بین می رود در نتیجه فرصت های طلایی پیشرفت از دست می رود، البته باید توجه داشت که وحدت نیازمند مدیریت است و تمام هزینه ها برای نجات جوانان از دام تهاجم فرهنگی است .

گفتنی است، پنجمین روز از چهارمین همایش آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی با حضور رحیم پور ازغدی، عضو شواریعالی انقلاب فرهنگی صبح فردا برگزار خواهد شد./968/پ201/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.