آیت الله جوادی آملی:

چ, 04/29/1390 - 07:31
آیت الله جوادی آملی:

این کشور مادامی که قرآن و عترت دارد از هر خطری محفوظ است

  حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: این کشور مادامی که قرآن و عترت و حسین بن علی(ع) را دارد از هر خطری محفوظ است لذا باید رابطه خود را با دین ، مسجد ، خدا ، حسین بن علی(ع) و حضرت ولی عصر(عج) حفظ کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس اخلاق خود در مسجد احمد آباد دماوند اظهار داشت: وجود مبارک رسول اکرم(ص) ماه شعبان را به خود اختصاص داد، زمان و زمین ذاتا عزیز نیستند و این متزمن است که به زمان شرف می بخشد و این متمکن است که به مکان حرمت می دهد وجود مبارک رسول گرامی این ماه را شرف بخشید و ماه را ماه خود کرد.

وی ابراز داشت: رسول خدا(ص) در این ماه نه متولد شد و نه رحلت کرد ، شبهای این ماه را با نماز شب و روزهای این ماه رابا روزه گرفتن زنده نگه داشت ، انسان می تواند مالک زمان یا زمین بشود ، وحی در سرزمین مکه نازل شد و آن سرزمین وحی را برای خود کرد ، مکه را حرم کرد و محترم شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در تمام کره زمین جایی نیست که اگر کسی بخواهد وارد آن شود باید با احرام وارد شود ، مگر سرزمین مکه که اگر کسی برای دیدن دوست خود یا کار تجاری به ان جا بیاید در طول سال خواست وارد مکه شود باید احرام بسته و عمل عمره را انجام داده و از احرام به در آید و سپس به کارهای خود برسد.

وی تصریح کرد: در تمام روی زمین سرزمینی که این حکم را داشته باشد نیست ، کسی می خواهد فامیل خود را در مکه ببیند نظیر مدینه و شهرهای دیگر نیست که بخواهد فامیل خود را صله رحم کند حتما باید احرام ببندد ، حرمت این حرم بوسیله قرآنی است که بر آن نازل شده است ، نزول قرآن این زمین را شرف بخشید ، چه این که آن زمان لیله القدر را شرف بخشید ،پس ماه شعبان نیز بوسیله وجود مبارک رسول اکرم(ص) تصاحب شد.

مفسر قرآن کریم خاطر نشان کرد: در امور ملکی تزاحم وجود دارد و اگر کسی در جایی قرار گرفت دیگری نمی تواند همان جا بنشیند اما در امور ملکوتی تزاحم نیست ، این است که ذات اقدس اله در قرآن کریم ما را به یک مسابقه ملکوتی دعوت می کند و می فرماید در فضائل مسابقه دهید وسعت میدان هم به اندازه آسمان و زمین است.

وی افزود: فرمود " و سارعوا الی مغفره من ربکم وجنه عرضها السماوات والارض " و " واستبقوا الخیرات " میدان مسابقه به اندازه نظام کیهانی است ، در میدان مسابقه اگر چنانچه به اندازه آسمان و زمین باشد جایی برای تزاحم و تصادف نیست که اگر کسی سرعت گرفت تصادف کرده و مزاحم کسی شود ، اگر کسی خواست با تقوا باشد و متواضع و عادل باشد هیچ تزاحمی نیست.

وی اضافه کرد: اگر کسی خواست متکبر باشد دو نفر در یک جای وسیع نمی توانند کنار یکدیگر بنشینند چون یک جا در آن جا صدر است اما اگر کسی خواست متواضع باشد هزاران نفر می توانند در یک جا قرار بگیرند چرا که کسی نمی خواهد بالا بنشیند ، کسی نمی خواهد اول برود ، در فضائل ملکوتی جایی برای تزاحم نیست زیرا میدان مسابقه به اندازه آسمان و زمین است.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: فرمود " وسارعوا الی مغفره من ربکم وجنه عرضها السماوات والارض " این میدان مسابقه است ، در جریان ماه شعبان اگرکسی خواست مسابقه بدهد نمی تواند بگوید این ماه مخصوص پیامبر(ص) است ، همه افراد اگر در این ماه اهل ملکوت ، شب زنده داری و روزه داری باشند این راه باز است.

وی اظهار داشت: در سوره مبارکه احزاب و مانند آن خداوند سبحان فرمود شما اسوه و الگویی دارید به نام پیامبر(ص) " لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه" اسوه یعنی از باب تفعل و افتعال ، هم مامور به تاسی هستیم هم او اسوه ما است ، اگر در سوره احزاب فرمود او اسوه شما است یعنی تاسی لازم است.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: او (پیامبر- ص-) چه کاری کرده است که ما تاسی کنیم ، در این دعا آمده او شبها را با نماز شب و روزها را با روزه می گذراند ، پس راه تاسی ، نماز شب را زنده کردن و روزه گرفتن و مانند آن باز است.

وی بیان داشت: البته این کار، کار سختی است لذا در کنارآن آمده که خدایا تو کمک کن که به اندازه لطفت بتوانیم سنت پذیر باشیم و این کارها برای غالب ما مشکل است ، راه دیگری است که تاسی کنیم و آن حضرت اسوه ما باشد ، شاید شب زنده داری در شبهای کوتاه بهار و روزه گرفتن در روزهای گرم تابستان برای افراد دشوار باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این وظیفه حتمی است که در دعای امام سجاد آمده است که به خدا عرض کنیم " وأمر قلبی بطاعتک" خدایا قلبی آباد می خواهم، قلب خراب و ویران به درد من نمی خورد ، مامور شدن قلب و آباد شدن قلب به اطاعت است ، خدایا من آبرو می خواهم و قصد دارم با آبرو زندگی کنم ، هیچ انسان گناهکاری آبرو مند از دنیا نرفته است ، مساله قیامت یک حساب و دنیا حساب دیگری است ، هیچ کس نمی خواهد بی آبرو زندگی کند ، حضرت فرمود اگر کسی خدای ناکرده گناهی کرده است فورا باید آن را جبران کند وگرنه مسلوب الحیثیه می شود.

وی اظهار داشت: برای آباد شد قلب باید خدا را اطاعت کنیم وهر که معصیت کند بی آبرو می شود و هردوی این ها دو امر کلی هستند ، باید ریز تر و شفاف تر شود و مشخص شود اطاعت خدا و پرهیز از معصیت چیست ، آن را مشخص کرد، خدایا تو به من قدرتی دادی مسئولیتی پیدا کردم ، نامه ، قلم و قدم من اثر دارد ، این ها را تو به من روزی کردی ، توفیقی بده این قدرتی که تو به من روزی کردی با دیگران شریک باشم ، مساوات داشته باشم ،خدایا اکنون که امضا و نام من خریدار دارد توفیقی به من بده تا این را با دیگران تقسیم کرده و مشکل دیگران را حل کنم ، نگویند وقت گذشت و من کارم را انجام دادم لذا به دنبال کار مردم رفتن از بهترین عبادات است.

مفسر قرآن کریم خاطر نشان کرد: این دستورات هم مقدور ما است و هم مامور به ما به شمار می رود ،هم پیامبر اسوه ما است و هم ما مامور به تاسی هستیم و هم نظیر شب زنده داری و روزه روز نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: این همه شهید و جانباز نه برای جمهوری ایرانی است و نه برای مکتب ایرانی است، این ها فقط برای جمهوری اسلامی است ، در جنگ جهانی اول و دوم و کودتای ننگین 28 مرداد 1332 هم همین ایران بود و این فداکاری ها نبود ، ایران وطن ما است و برای حفظ آن تا مرز جان هم باید وطن را حفظ کنیم اما آن چه به ما می گوید از وطن حمایت کن دین است وگرنه در تمام این صحنه ها جمهوری ایرانی و مکتب ایرانی کاری نکرده است.

وی با اشاره به کودتای ننگین 28 مرداد افزود: در پی این کودتا در روز روشن شیرنفت را به طرف انگلیس و آمریکا باز کردند و گاز را به طرف روسیه و ما را ژاندارم منطقه کردند ، همین ایران بود اما وقتی سخن از حسین بن علی (ع) ، قرآن ، عترت و دین شد و صدا از مسجد و حسینیه برخاست همه این عزیزان آمدند ، جنگ ده ساله شامل دوسال جنگ داخلی و هشت سال جنگ خارجی را همین سپاه و فرزندان این مملکت حفظ کردند.

وی ادامه داد: هنوز سال 57 نگذشته بود که در گنبد آشوب شد و جنگ داخلی شد ،آشوب گران خیال کردند وقتی آمریکا رفت باید شوروی بیاید ،پس از گنبد در کردستان ، سپس خلق مسلمان و خلق عرب و انفجارها و .. بوجود آمد ، مردم این ها را تحمل کردند و این همان تاسی است و باید آن را حفظ کنیم.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: این کشور مادامی که قرآن و عترت و حسین بن علی(ع) را دارد از هر خطری محفوظ است لذا باید رابطه خود را با دین ، مسجد ، خدا ، حسین بن علی(ع) و حضرت ولی عصر(عج) حفظ کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: اعیاد شعبانیه به ما شرف می دهد، بنا براین اساس کار ما است و هر روز در این ماه از خدا می خواهیم که ما را استنان به سنت پیامبر بدهد.

وی ابراز داشت: روزی حضرت رسول (ص) دستور داد سخنگوی رسمی اش اعلام کند که کسانی که حاجت یا مشکلی دارند ، من رهبر مردم هستم اما من یک نفر هستم و به آن ها دسترسی ندارم ، شما حاجت آن ها را به من برسانید تا من مشکل آنان را حل کنم ، توجه به این دستور وظیفه ما است و دراین صورت نه مشکلی می ماند، نه بیکاری و نه گرانی می ماند چرا که همه در صد مواسات و مساوات هستند.

مفسر قرآن کریم ادامه داد: مسجد و دعا تنها برای این نیست که از خدا بخواهیم که خدایا پدر و مادر ما را بیامرز، این در درجه دهم و دوازدهم از اهمیت است ، مسجد برای این است که آیین زندگی را به ما یاد بدهد ، اگر دعای هر روز را ورق بزنید سخن از این نیست که خدایا قبر و قیامت من را اصلاح کن ، این یک گوشه ای است ، خدایا توفیقی بده که من بتوانم با جامعه متمدنانه و متدینانه زندگی کنم ، مشکل خود و دیگران را حل کرده و برای مردم مشکل ایجاد نکنم ، بیراهه نروم و راه دیگری را نبندم این ها دعا است.

وی افزود: این ها حداقل اطلاعاتی است که باید داشته باشیم ، تفسیر دعا نیست و ترجمه دعا است ، تفسیر آن جای دیگر است و همانطوری که در میدان مسابقه قرآن می گوید که میدان ، میدان وسیعی است در همین دعای نورانی دارد که وجود مبارک رسول گرامی شفیعی است مشفع ، برخی ها شفیع هستنتد اما کسی گوش به حرف آن ها نمی دهد اما آن کسی که شفاعت او خریدار دارد شفیع مشفع گویند و برخی از عالمان دین می گویند "قف " در قیامت می گویند بایست شفاعت بکن شفاعت تو مقبول است ، شفیع مشفع شفیعی است که شفاعت او خریدار دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: در حج جحفه را داریم که نام اصلی اش مهیئه (میدان وسیع ) بود ، سیل آمد بخشی از این بیابان را دره کرده و برد وبه جحفه تبدیل شد وگرنه اسم آن مهیئه بود اما رسول گرامی اسلام هرگز جحفه نخواهد شد، او همیشه مهیئه است در تمام حالات و زمان و زمین او را زیارت می کنید ، با او سخن می گویید و در تمام نمازها به او سلام می دهید و او هم جواب خواهد داد.

وی اضافه کرد: اگر ما با این وجود بتوانیم رابطه برقرار کنیم با جسم خود که رابطه برقرار نمی کنیم ، آن که می گفت روح وجود ندارد و ما بدن را در تالار تشریح می بینیم بر اساس معرفت شناسی حسی خود این سخن را می گوید ، این معرفت شناسی حسی در پیش معرفت شناسی عمیق ، کودک نابالغی است ، ضعیف ترین و عاجز ترین معرفت همین معرفت حسی ، از آن بالاتر نیمه تجربی است ، از آن بالاتر تجریدی است و از آن بالاتر شهودی است و انسان در همین دالان ورودی معرفت شناسی بماند و بگوید ما چون روح را ندیده ایم روح نیست ، در تالار تشریح چون روح انسان را می بینیم پس روحی نیست اما این روح ملکوتی که خدا به ما داد با همین روح با پیامبر(ص) در تمام نمازها در ارتباط هستیم و این سلام های ما بی جواب می ماند ؟

وی در پایان سخنان خود یاد آور شد: در تمام نماز به حضرت عرض می کنیم که " السلام علیک یا ایها النبی " ما این راه را می توانیم طی کنیم به ما دستور داده اند که طی کردنی است ، در دعاها هم است و این نظام به لطف الهی با این برکات مانده و تجربه خوبی است که امیدواریم به برکت مردم ، مسوولان و خون پاک شهدا این نظام تا ظهور صاحب اصلی اش از هر خطری محفوظ بماند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.