عقب‌نشيني نمايشي نيروهاي سعودي از بحرين

چ, 04/08/1390 - 08:41
عقب‌نشيني نمايشي نيروهاي سعودي از بحرين

رژيم آل سعود در آستانه برگزاري گفت‌وگوي صوري آل خليفه در بحرين و براي فرونشاندن خشم مردم اين كشور اعلام كرد كه بخشي از نيروهاي نظامي خود را از دوشنبه آينده از بحرين خارج مي‌كند اما عقب‌نشيني كامل نخواهد كرد.

، خبرگزاري رويترز به نقل از منابع سعودي گزارش داد با توجه به ثبات اوضاع در بحرين، عربستان براي خروج بيشتر نيروهايش از اين كشور آماده مي‌‌شود.

يك منبع دولتي رياض گفت: " نيروهاي سعودي از دوشنبه آينده از بحرين خارج مي‌شوند. "

يك منبع ديگر سعودي نيز با تاييد خبر عقب‌نشيني نيروهاي عربستاني تاكيد كرد اين عقب‌نشيني به يك‌باره نخواهد بود.

خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از يك منبع سعودي اعلام كرد: نيروهاي سعودي كه بخش اعظم نيروهاي سپر جزيره را تشكيل مي‌دهند جايگزين مي‌شوند اما به طور كامل از بحرين خارج نمي‌شوند.

اين منبع كه خواست نامش فاش نشود تصريح كرد: طبيعي است كه نيروهاي سپر جزيره جايگزين شوند اما خطر همچنان وجود دارد و اين نيروها به پايگاه‌هاي خود بازنخواهند گشت و به طور كامل عقب‌نشيني نمي‌كنند.

اين در حالي است كه شاهدان عيني در صفحات مجازي- اجتماعي چون فيس بوك و ديگر شبكه‌ها از جمله با پخش فيلمي در سايت يوتيوپ به طور گسترده اعلام كردند كه شنبه شب گذشته واحدهاي نظامي وابسته به نيروهاي سپر جزيره از روي پل "ملك فهد " با تدابير شديد امنيتي عبور كردند.

پل ملك فهد، بحرين را به عربستان وصل مي‌كند و از روي دريا عبور كرده و به عربستان مي‌رسد و تنها راهي است كه نيروهاي عربستاني از آن عبور كردند و وارد بحرين شدند.

بحرين از بيش از 4 ماه پيش و در اواسط فوريه تاكنون، صحنه تظاهرات ضد رژيم آل‌خليفه بوده است و در 13 مارس گذشته، نيروهاي اشغالگر شوراي همكاري خليج فارس به رهبري نيروهاي عربستاني به بحرين سرازير شدند تا تظاهرات مسالمت‌آميز مردم اين كشور را سركوب كنند.

سعودي‌ها اعلام كردند كه هزار سرباز را به بحرين اعزام كردند اما آن‌ها بطور محرمانه تائيد كردند كه تعداد واقعي نيروهاي سعودي بسيار بيشتر از اين ميزان است.

اين دخالت نظامي پس از آن صورت مي‌گيرد كه عربستان سعودي از گسترش قيام‌هاي مردمي و گسترش آن به اين كشور هراس دارد. به ويژه اينكه آنچه در عربستان روي مي‌دهد الهام‌گرفته از حوادث بحرين است و اين همان چيزي است كه سبب شد عربستان به مقامات بحريني خود پيام دهد كه اگر نمي‌تواند جنبش مردمي را سركوب كند، عربستان خود دست به كار خواهد شد.

عربستان و بحرين روابط سياسي و اقتصادي قدرتمندي با يكديگر دارند و عربستان بزرگ‌ترين حمايت كننده مالي بحرين است.

بسياري از شيعيان سعودي ساكن منطقه الشرقيه عربستان نيز ارتباط خانوادگي با شيعيان بحرين دارند و اين امر موجب وحشت خاندان سعودي از رسيدن دامنه اعتراضات مردمي به عربستان شده است.

پادشاه بحرين براي فرونشاندن خشم مردمي با درخواست براي گفت‌وگوي ملي از شنبه آينده، وعده داده است كه همه موضوعات بر سر ميز گفت‌وگو مطرح است.

شاه حمد بن عيسي در حالي از مذاكره براي ايجاد اصلاحات در اين كشور سخن به ميان مي‌آورد كه دولت بحرين طي سال‌هاي گذشته بارها به نتايج مذاكرات با گروه‌هاي مخالف كه اكثريت آنها را شيعيان تشكيل مي‌دهند، بي‌اعتنايي كرده است.

انقلابيون بحرين با تحريم اين گفت‌وگوها تاكيد كردند كه ترفند رژيم آل‌خليفه در دعوت از معارضان براي گفت‌وگو تلاشي از پيش شكست خورده است كه راه به جايي نخواهد برد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.