حجت‌الاسلام زاد‌هوش :

د, 04/06/1390 - 07:57
حجت‌الاسلام زاد‌هوش :
تفسير كليات دين اسلام عدالت فرهنگي را يك گام جلو مي‌برد

معاون فرهنگي دفتر تبليغات اسلامي، آشنايي مردم با حقوق اسلامي را يكي از شاخصه‌هاي عدالت فرهنگي برشمرد و گفت: ستمگري و ستم‌پذيري از عدم آشنايي با حقوق ناشي مي‌شود، لذا با تفسير كليات دين اسلام، عدالت فرهنگي يك گام به جلو مي‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمين احمد زادهوش، معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه ، عدالت را داراي معاني گسترده و فراواني دانست و اظهار داشت: عدالت از آن واژه‌هايي است كه گسترش بسيار فراواني در سخن دارد، ولي انسان در مقام عمل، بسيار در تنگنا و سختي قرار مي‌گيرد تا آن را رعايت كند.
وي رعايت كردن عدالت را مانند ديگر مفاهيم اخلاقي تلقي كرد كه بيانگر صفات انساني است و ادامه داد: عدالت در چند عرصه معنا مي‌شود، در يكي از آن عرصه‌ها، عدالت به معناي موزون بودن است، به اين معنا كه اجزاي يك مجموعه با هم تناسب داشته باشد، به طوري كه در مسائل حقوقي و اقتصادي وقتي اجزاي با هم متناسب و موزون باشند، رعايت اعتدال صورت گرفته است.

* رعايت حقوق افراد بر اساس ميزان مشاركت و شايستگي آنها نمودي از عدالت است

حجت‌الاسلام زادهوش يكي ديگر از معناي عدالت و عدل را رفع تبعيض و اصل تساوي بين افراد دانست و ابراز داشت: در ‌جايي كه استعدادها مساوي باشد، بايد تساوي را رعايت و تبعيض را برطرف كرد، همچنين يكي ديگر از معاني عدالت، رعايت حقوق افراد، براساس ميزان مشاركت و شايستگي آنهاست تا متناسب با آن حقوق‌شان تحقق و پرداخت شود.
وي افزود: از ديگر كاربردهاي معاني عدالت را، عدالت ذات اقدس خداي متعال است كه يكي از اصول اعتقادي و باورهاي ديني ما را تشكيل مي‌دهد.

* عدالت فرهنگي زير بناي عدالت اقتصادي است

معاون فرهنگي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در خصوص جايگاه عدالت فرهنگي در كشور بيان داشت: با توجه به اينكه فرهنگ را زير‌بنا مي‌دانيم و مسائل اجتماعي، اقتصادي متاثر از زير‌بناي اصلي يعني ارزش‌ها، ضد ارزش‌ها و در حقيقت فرهنگ هست، به همان اندازه كه فرهنگ توسعه، عمق و ريشه پيدا كند، طبيعتاً تاثير فراواني در مسائل اجتماعي، سياسي و فردي هم خواهد گذاشت.
وي با تاكيد بر اينكه هر اندازه فرهنگ اسلامي و ديني در جامعه ما نهادينه و ابعادش روشن شود، تحقق عدالت فرهنگي تضمين مي‌شود، ادامه داد: اگر مردم با آموزه‌هاي ديني آشنا شوند، در حقيقت با حقوق خود آشنا شده و به دنبال آن با حقوق اطرافيان آشنا مي‌شوند، طبيعي است وقتي كه با حقوق خودشان آشنا شدند، در مقام حق طلبي و در مقام ظلم ستيزي و ستم‌گريزي ورود بيشتري پيدا مي‌كنند كه همان تحقق عدالت است.

* آشنا شدن با فرهنگ اسلامي، تضميني براي عدالت فرهنگي در كشور است

وي افزود: همان كاري كه امام خميني(ره) با مردم و مخاطبان خود كرد كه مردم را با حقوق و با سرمايه‌هاي خودشان آشنا كرد كه چه كسي به شما ستم مي‌كند و حقوق شما را تضعيف مي‌كند، اينكه امروز در عرصه بيداري اسلامي و در كشورهاي عربي و منطقه شاهد هستيم، در حقيقت برخاسته از همين معناست.
مدير مسئول مجله «سلام بچه‌ها» آشنا شدن ملت‌هاي منطقه با حقوق خويش را عامل قيام و خروش آنها عنوان كرد و اذعان داشت: وقتي ملتي با فرهنگ اصيل ديني خود آشنا شد، قيام مي‌كند كه اين همان چيزي است كه قرآن مي‌خواهد، به طوري كه همه اين سياست‌گذاري‌ها و آمدن پيامبران الهي و نزول كتاب، براي اين بود كه مردم عدالت و قسط را پايدار كنند.

* قيام مردم منطقه در اثر آشنا شدن با حقوق اسلامي كليك خورد

وي يكي از مهمترين شاخصه‌هاي فرهنگ عدالت در جامعه را تفسير كليات و ابهامات مفاهيم ديني و اسلامي براي مردم توصيف كرد و ادامه داد: بايد آموزه‌هاي ديني را براي همه مردم قابل فهم و منطبق با اطلاعات اجتماعي و به روز‌رساني شود تا مردم بتوانند از متون اسلامي در نگاه اول كه برايشان سخت، مبهم و كلي است، برداشت‌هاي شخصي و اجتماعي كنند.
حجت‌الاسلام زاد‌هوش نكته دوم شاخصه‌هاي عدالت فرهنگي را آشنايي مردم با حقوق اسلامي بيان داشت و گفت: اينكه بخش مهمي از آموزه‌هاي ديني ما حقوق شخصي و اجتماعي است و معمولاً ستم‌پذيري و ستمگري ناشي از عدم آشنايي با حقوق است، لذا اگر ما حقوق شخصي و فردي مخاطبين را گوشزد و آنها را نسبت به حقوق خودشان آشنا كنيم، طبيعي است كه در مقام احقاق حقوق و طلب مطالبات حق خودشان اقدام مي‌كنند.

* تفسير كليات دين اسلام، عدالت فرهنگي را يك گام جلو مي‌برد

وي گره‌زدن حق‌پذيري و ستم‌گريزي با باورهاي عميق ديني را عامل مهم ديگري از شاخصه‌هاي عدالت فرهنگي تلقي كرد و افزود: آن گونه كه اساس عدالت در عالم تكوين، تشريع، عالم خلقت و مباحث حقوقي خداي متعال است و اينكه ما در كنار توحيد معتقد به عدل هستيم، به خاطر اينكه باورمند اين معنا هستيم كه خداي متعال تمام اجزاي هستي را با رعايت عدل و ستم‌گريزي ايجاد كرده و در عامل حقوق و تشريع از ما مي‌خواهد كه صرف اينكه خليفة‌الله و جانشين خدا روي زمين هستيم، عدل را به خوبي رعايت كنيم.

* رعايت حجاب نمودي از عدالت فرهنگي در جامعه است

مدير مسئول نشريه «پوپك» رعايت كردن حجاب در جامعه و اجراي امر به معروف و نهي از منكر را از مصاديق عدالت فرهنگي برشمرد و خاطرنشان كرد: بيش از اينكه برخورد فيزيكي داشته باشيم كه اگر چه آن هم در جاي خودش لازم است، براي اينكه فرهنگ را نهادينه كنيم، بايد توجه داشته باشيم كه حضور افراد در اجتماع مستلزم رعايت حقوق ديگران است، همان طوري كه بوق زدن در مناطق خاصي ممنوع است و يا سد معبر، حق ديگران را از بين مي‌برد، رعايت نكردن هنجارهاي اجتماعي، پشت پا زدن و توهين به فرهنگ عمومي جامعه، در حقيقت از بين بردن حق ديگران است و اين به معناي ستمگري و ظلم به توده مردم است.

* رسانه‌ها در گسترش عدالت فرهنگي تلاش بيشتري نشان دهند

وي با اشاره به اينكه در سطح جامعه مسائلي از قبيل پرت كردن پوست ميوه در خيابان، سد معبر كردن، آلودگي هوا، از بين بردن محيط زيست به خوبي توسط تكنولوژي هنري و تبليغي در رسانه‌ها نشان داده مي‌شود، اما در خصوص رعايت نكردن هنجارهاي اجتماعي چنين پوششي داده نمي‌شود، ادامه داد: اينكه كسي هنجا‌ر‌شكني مي‌كند و خلاف سياست‌هاي كلي يك نظام و ارزش‌هاي اجتماعي، پوشش و رفتارش را تنظيم مي‌كند، بايد توسط مطبوعات و رسانه‌ها پرداخته شود، هرچند كه در محافل ديني و رسانه‌هاي مذهبي اين اتفاق افتاده است، ولي متاسفانه در مطبوعات و رسانه‌هاي تصويري و شنيداري چنين رويكردي ديده نمي‌شود، حتي در بعضي‌ جاها به اشتباه مورد تشويق قرار مي‌گيرد.

* حضور مبلغان آگاه در سراسر كشور در برطرف كردن تبعيض عدالت فرهنگي مؤثر است

معاون فرهنگي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با اشاره به فعاليت‌هاي اين مركز در تحقق عدالت فرهنگي در سراسر كشور گفت: با جذب، آموزش و به روز ‌رساني اطلاعات مبلغين، توليد محتواي تبليغي، مديريت تبليغات اسلامي و اعزام سير عظيم مبلغان به مناطق مختلف و فضاي اجتماعي تلاش مي‌كنيم كه هم ايمان مردم را ريشه‌دارتر و شبهات را برطرف و آنها را با حقوق شخصي و اجتماعي آشنا كنيم.
وي ادامه داد: وقتي يك مبلغ آگاه در منطقه‌اي مي‌رود كه گرفتار خرافات و سنت‌هاي غلط است و حقوق زنان تضعيف مي‌شود و به دختران جوان در مسائل خانوادگي و ازدواج ستم مي‌شود، با تلاش‌هاي بسيار مبلغ، اين سنت‌هاي غلط شكسته مي‌شود، لذا در اين عرصه كار بنيادي و اساسي مي‌طلبد تا بتوانيم مفاهيم كلي و الهي قرآن و حديث را با زبان توده مردم و با سبك و روش‌هاي تبليغي جديد به جامعه منتقل كنيم تا در افكار و رفتار آنها تاثير گذار باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.