آیت الله حائری شیرازی:

ی, 04/05/1390 - 09:20
آیت الله حائری شیرازی:

تمدن منهای تدیّن، توحشی منظم است

عضو مجلس خبرگان رهبری، تمدن غربی را توحشی منظم توصیف کرد و با بیان اینکه ماشین تمدن غرب ترمز ندارد، گفت: انسان به وسیله علم نمی تواند جلوی تجاوز و ظلم و جنایات را بگیرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آیت الله محی الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری عصر شنبه در جلسه شورای اداری استان قم که در تالار معصومیه استانداری برگزار شد، از قم به عنوان پایتخت فرهنگی نظام مقدس اسلامی یاد کرد و گفت: فرهنگ وقتی مادر سیاست باشد استان قم پایتخت سیاسی نیز نام می گیرد.

وی تاکید کرد: همه ما می دانیم ندایی که از شهر مقدس قم برخاست در کشور ما منشا تحول شد و این کشور تبدیل به بلندگوی این ندا شد و این صدا را به همه عالم رساند.

وی در ادامه گفت: برخی از امور هست که ما آنها را مصیبت می دانیم، اما خداوند تبارک و تعالی اینها را نعمت می داند و در این راستا باید گفت شهدای ما بزرگ ترین نعمت های ما هستند.

آیت الله حائری شیرازی در ادامه ابراز داشت: شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران نظام، زمینه ساز رساندن صدای انقلاب اسلامی به جهان شد، چون اینها سبقه فرهنگی داشتند و ندای مظلومیت شان ندای مکتب شان بود به همین دلیل بود که بعد از شهادت آنها گروهک ها تحت الشعاع قرار گرفتند.

آیت الله حائری شیرازی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، ابراز داشت: مشکل گروهک ها با شهید بهشتی بر سر نهادینه شدن تدین در تمدن بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جنگ هشت ساله نیز نعمتی غیر مترقبه بود، ابراز داشت: وقتی انسان با شیطان مبارزه کند، همین شیطان وسیله ارتقا او می شود.

آیت الله حائری شیرازی تصریح کرد: شیطان آلوده، کثیف و ظلمت است، اگر او را به آهن ربا تشبیه کنیم، خبیث خبیث ربا است که تاریکی ها را از اعماق وجود بیرون می کشد.

وی با بیان اینکه انسان باید رذائل اخلاقی را از خود بزداید، تصریح کرد: اگر انسان یک سر سوزن ناخالصی داشته باشد شیطان از راه ناخالصی کاری می کند که از او عمل ناخالص سر بزند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، به بیان نکات اخلاقی پرداخت و تصریح کرد: داشتن نیات دنیایی موجب می شود که انسان نتواند تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه کمال با مبارزه و جهاد به دست می آید، تصریح کرد: هر کجا جهاد تعطیل شود، تراوش های وجودی انسان کند می شود و در مقابل اگر خونریزی و فساد بیشتر شود انگیزه انسان برای مقابله و مقاومت کم می شود و این آفتی بزرگ است.

وی اضافه کرد: هرچه مبارزه شدیدتر باشد، معرفت انسان شدیدتر می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اگر در برابر آمریکایی ها بگوییم هرچه بر علیه ما انجام دادید واگذارتان به خدا می کنیم، اینها خیلی خوشحال می شوند، اما امام می گفت اگر یکی بزنید ما هم مقابله می کنیم.

وی آمریکا را محور شرارت و ناامنی نامید و با بیان اینکه نابسامانی اوضاع عراق معلول لشگرکشی این کشور است، افزود: مگر اینها در دلشان رحم است که از قیامت حساب ببرند، اینها از قدرت می ترسند.

آیت الله حائری شیرازی ادامه داد: ما وقتی در برابر آمریکا قرار گرفتیم امام یک روی خوش به روس ها نشان نداد تا از آنها کمک بگیرد تا چه برسد که برای حل مسائل داخلی از آنها کمک بگیرد.

وی دستاوردهای بی بدیل انقلاب اسلامی را معلول استقلال و آزادی کشور دانست و بیان داشت: ما تربیت شده امثال سعدی هستیم در این گونه مسائل معرفت آفاقی، نباید اینها را رها کنیم و سراغ جای دیگری برویم.

انسان به وسیله علم نمی تواند جلوی تجاوز و ظلم را بگیرد
آیت الله حائری شیرازی ادامه داد: اینکه می گوییم دفع ضرر محتمل واجب است چگونه باید دفعش کرد، یادمان نرود که ما بلد نبوده ایم که از خودمان دفاع کنیم، خدا از طریق انبیا این روش ها را به ما یاد داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: ماشین تمدن غرب ترمز ندارد، اگر ترمز دارد، ترمزش کجاست، علم جز گاز هیچ چیز دیگر نیست، انسان به وسیله علم نمی تواند جلوی تجاوز را بگیرد.

تمدن غرب، توحشی منظم است
وی ابراز داشت: اینها تمدن اسمی دارند نه تمدن رسمی، تمدن منهای تدین توحشی منظم است و غرب به این درد مبتلا است.

آیت الله حائری شیرازی اظهار داشت: جامعه ای از توحش بدور است که تمدن در نهاد قضایی، اجرایی و قانون گذاری او نهادینه شده باشد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت استخراج علوم انسانی از مبانی اسلامی ابراز داشت: اینکه رهبری می گوید علوم انسانی باید از قرآن نشات بگیرد به این دلیل است که این علوم انسانی که وارد بدنه تمدن ما می شود با تدین همراه شود.

وی اضافه کرد: لائیک ها می گویند نماز و مسجد بلی، اما قوانین باید از دانشگاه و تجربه نشات بگیرد؛ بنده خدا تو که مُرده خاک کردن هم بلد نبودی و کلاغ یادت داد، حالا به جایی رسیده ای که می گویی من از هدایت الهی بی نیازم، چه چیز از خودت داری؟

آیت الله حائری شیرازی ابراز داشت: سی سال از انقلاب اسلامی می گذرد و هر روز کشور ما قدرتمند تر از گذشته می شود و اینها همه به برکت خون پاک شهدا است وباید قدر این نظام که ثمره خون شهدا است را بدانیم. /924/پ202/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.