آیت الله مقتدایی:

چ, 04/01/1390 - 07:07
آیت الله مقتدایی:

تهذیب مهم‌ترین رکن حوزه علمیه است/ الگوگیری صحیح طلاب در مباحث اخلاقی تأکید جدی رهبر انقلاب است

پ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در گردهمایی استادان اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که در حوزه های علمیه مهم‌ترین رکن تهذیب است، گفت: عالمی که مهذب نباشد خطرش برای اسلام بیشتر است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مراسم افتتاحیه گردهمایی استادان و مربیان تربیت اخلاقی، که ‌صبح امروز در تالار همایش های هتل میثاق مشهد برگزار شد، گفت: در حوزه های علمیه مهم‌ترین رکن تهذیب است که در رأس اهداف فرستادن پیغمبران و تشریع دین قرار دارد و نیز وظیفه ای که بر عهده رسول خدا(ص) است تهذیب بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه های علمیه اگر تهذیب نباشد حوزه نابود خواهد شد، از این رو اهمیت حوزه های علمیه به تهذیب است و عالمی که مهذب نباشد خطرش برای اسلام بیشتر است از عالمی که روحانی نیست، بیشتر است؛ معاون تهذیب باید با کمک استادان اخلاق برای مهذب کردن طلاب و جایگاه روحانیت در اجتماع همت کنند.

آیت الله مقدایی با بیان این‌که باید طلبه را به تهذیب کشاند و این تحقق این مسأله از چند طریق ممکن است، افزود: یکی از راه‌ها این است که علما و استادان با طلبه ها معاشرت کنند؛ در گذشته علما در مدارس علمیه حجره داشتند لذا معاشرت آن ها در طلبه تاثیر گذار بود و چیزی که تا به امروز طلاب ما را مهذب نگه داشته است همین امر بوده، و حرکات و سکنات علما و بزرگان چنان اثر گذار در روحیه طلاب است که هیچ گاه آن ها آن را فراموش نخواهند کرد؛ امروز لازم است که استادان اخلاق برای معاشرت با طلبه ها وقت بگذارند و تذکرات اخلاقی و تؤام با احترام به آنها بدهند.

وی خاطرنشان کرد: راه دیگر برای تهذیب، الگو دادن به طلبه است و مقام معظم رهبری در جلسه با شورای عالی مدیریت حوزه علمیه که در سال گذشته در سفر ایشان به قم برگزار شد براین امر تأکید می کردند و می فرمودند «همه اخلاق تدریس نیست؛ اخلاق صیرورت است»؛ «ولکم فی رسول الله اسوة الحسنه » در اینجا پیغمبر وجود مبارک علی(ع) را الگو قرار می دهد، باید توجه داشت که ما الگوهایی نظیر رسول خدا و علی(ع) داریم که رفتار آنها را باید برای مردم و به طور خاص طلاب بازگو کنیم البته خود علی(ع) می‌فرمایند‌«‌ شما نمی‌توانید همانند من عمل کنید».

مدیر‌ حوزه‌های علمیه با بیان این‌که هنگامی به آداب و اخلاق علی(ع) مراجعه کنیم، در می‌یابیم که باید طلبه به جایی برسد که تمام توجهش به عمل باشد و به نحوی خدا را بشناسد که او لایق پرستش است و خدا را حاضر و رو به روی خود احساس کند؛ اگر طلبه به این نحو خدا را بشناسد و اعتقاد پیدا کند عاشق عبادت می شود و آدمی که خدا را حاضر ببیند دیگر معصیت نمی کند.

وی اظهار داشت: طلبه باید به شب زنده داری عادت کند و نماز شبی همراه با خضوع، تضرع و گریه بخواند؛ مقام معظم رهبری در شرح حال شهید مطهری می‌فرمایند«گاهی ایشان ـ شهید مطهری ـ مشهد می آمدند، منزل ما می آمدند، اتاقی که برای ایشان در نظر می گرفتیم اتاقی بود که کنارش، من بودم و نیمه شب صدای خود شهید مطهری را می شنیدم که گریه می‌کرد».

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: معاونت تهذیب حوزه های علمیه برنامه ای را اجرا کرده است که در آن طلاب برای قرائت نماز شب به صحن نجمه خاتون رجوع می‌کنند و در اولین جلسه‌ای که برگزار شد نزدیک به 700 طلبه در آن حضور یافتند و مناجات کرده و نماز شب خوانند.

وی ادامه داد: در گذشته بعضی از مدیران و استادان در مدرسه ای که اداره می کردند نمیه شب در مدارس دور می زدند که کدام طلبه بیدار است، و روز بعد از آنها تقدیر کرده و یا افرادی که خواب بودند را تذکر می دادند؛ از این رو الگو قرار دادن، راهی مناسب برای تهذیب است.

مدیر حوزه‌های علمیه نیز خاطرنشان کرد: مسأله دیگری که در تهذیب بسیار مهم است و باید در رأس برنامه‌های تهذیبی باید قرار بگیرد مطلبی است که محروم شهید ثانی می‌گوید و شخص معلم اخلاق باید به گونه ای باشد که رفتار او خودش تدریس باشد به عنوان مثال مردم را امر به معرف و نهی از منکر کن اما با عمل؛ شهید ثانی در این باره می گوید «کسی که لباس روحانی پوشیده به او بسیار نگاه می شود» او در ادامه می فرماید « طلبه به استاد و مدیر می نگرد که چگونه راه می رود، اگر طلبه استاد را از دور نما خوب می بیند و به گونه ای که او صالح است و در تمام حالات انسانی متواضع است و عملش در برابر خدا خالص است، آنگاه همین اوصاف به آن طلبه منتقل می شود و خوبی، خیر، صلاح، مهر، محب و عبادت در او شایع می شود و اگر استاد غیر این عمل کند بعد طلبه ها یک درجه پایین تر از آن می شوند این تواضع در آن نیست رفتارش با خضوع است و تحقیر آمیز استو طلبه منشأ فساد».

این استاد عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: استادان باید بتواند با رفتار خود، رفتار طلبه ها را تغییر دهند به این صورت که آنها از برنامه‌های خودشان بگذارند. معلم اخلاق بودن برای انسان توفیق است، زیرا می تواند حوزه را منقلب کند و امروز حوزه علمیه و اجتماع به طلبه با اخلاق نیازمندتر از طلبه عالم است، زیرا مردم به طلاب نگاه می کنند.

وی افزود: امروز حوزه‌های علمیه در آن جایگاهی که باید باشند، نیستند و انحراف روحانیان باعث انحراف دیگران می شود و این مسؤولیت سنگینی است که طلاب قبول کردند و باید با جدیت اهتمام بورزند و باید بدانند که اگر یک نفر به وسیله آنها تهذیب شود در تمام اعمال آن شریک خواهند شد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.