نشست رسانه‌اي رئيس شوراي‏عالي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم؛

د, 03/30/1390 - 07:46
نشست رسانه‌اي رئيس شوراي‏عالي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم؛
مسابقات بين‌المللي قرآن با حضور رؤساي سه قوه برگزار مي‌شود

رئيس شوراي‏عالي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم از حضور رؤساي سه قوه در بيست و هشتمين دوره اين مسابقات خبر داد و گفت: افتتاحيه مسابقات قرآن با سخنراني رئيس‌جمهور برگزار مي‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، نشست رسانه‌اي نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه پيرامون بيست و هشتمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم پيش از ظهر امروز برگزار شد.
در ابتداي اين نشست، حسن ربيعي، مديركل روابط عمومي سازمان اوقاف در سخناني كوتاه گفت: اهميت ويژه مسابقات بين‌المللي قرآن كريم در داخل و خارج از كشور بر كسي پوشيده نيست. در داخل، قواي سه‎گانه و رهبر معظم انقلاب بر توجه به قرآن و مسابقات بين‌المللي آن توجه ويژه دارند. در عرصه بين‌المللي نيز جمهوري اسلامي ايران با برگزاري چنين مسابقاتي مي‌تواند فتنه‌هاي وهابيت را خنثي كند.

* مطالبات قرآني مقام معظم رهبري را در سازمان اوقاف پيگيري مي‌كنيم

در ادامه اين نشست، حجت‌الاسلام والمسلمين علي محمدي، رئيس شوراي عالي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم به ايراد سخناني پرداخت.
وي در ابتدا با اشاره به تجربه تلخ حاصل از رشد يك‌باره علم و تكنولوژي در زندگي بشر گفت: اين رشد ناگهاني نتوانست نظمي مطابق با فطرت الهي بشر براي او تعريف كند، اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي، گرايش بشر به ويژه مسلمانان به قرآن كريم بيشتر شد و اين نشان‌دهنده عظمت و عمق قرآن كريم و دين اسلام است.
محمدي افزود: مي‌توانيم عصر حاضر را عصر قرآن و كتاب آسماني قرآن بناميم و شاهد اين مدعا، افزايش چاپ، فروش قرآن كريم و افزايش گرايش مردم به اين كتاب آسماني پس از حادثه 11 سپتامبر است.
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تحقق وعده الهي مبني بر گسترش عدل و قسط افزود: البته شرط تحقق اين امر آن است كه با قرآن مأنوس باشيم و تلاوت و قرائت قرآن در جامعه به عنوان يك اقدام عمومي محقق شود. از همين روست كه مقام معظم رهبري به جلسات قرآني عنايت ويژه‌اي دارند و نكات مهمي را در اين جلسات به عنوان رهنمود براي مخاطبان بيان مي‌كنند.
وي پيگيري مطالبات مقام معظم رهبري در موضوعات قرآني از سازمان‌ها و نهادهاي مختلف از جمله سازمان اوقاف را از رسانه‌‌هاي جمعي و خبرنگاران خواستار شد.
حجت‌الاسلام محمدي با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بحث تلاوت عمومي قرآن كريم گفت: مقام معظم رهبري بيان كرده‌اند كه اقداماتي صورت گيرد تا همه مردم بتوانند با روخواني قرآن آشنا باشند. خوشبختانه اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته است اما با نقطه مطلوب فاصله دارد.
وي يكي ديگر از مطالبات مقام معظم رهبري را تدبر و فهم قرآن كريم عنوان كرد و گفت: در كلام معصومين‌ عليهم السّلام داريم كه تلاوت و قرائت بدون تدبر قرآن مطلوب نيست.
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه يكي ديگر از مطالبات قرآني مقام معظم رهبري را حفظ قرآن كريم دانست و گفت: بايد به مسئله حفظ قرآن كريم به ويژه ميان كودكان توجه كنيم. ضمن اينكه تلاوت، تدبر و حفظ قرآن كريم، مقدمه‌اي براي عمل به دستورات قرآن است و اگر عامل نباشيم، خداي متعال از ما راضي نخواهد بود.

* تحولات اخير كشورهاي منطقه به‏بركت قرآن و با تمسك به آن ثمربخش مي‌شود

رئيس شوراي عالي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم در ادامه با اشاره به انقلاب‌‌هاي مردمي كشورهاي مسلمان گفت: انقلاب اسلامي ايران به بركت قرآن توانست به پيروزي دست يابد و طاغوت را شكست دهد. كشورهاي اسلامي هم اگر مي‌خواهند به عزت و پيروزي برسند، هيچ راهي جز تمسك به قرآن ندارند كه خوشبختانه بيداري اسلامي در سايه قرآن كريم در حال وقوع است.
وي افزود: شعائر الهي نظير فريادهاي «الله اكبر» و در دست داشتن قرآن كريم در انقلاب‌هاي منطقه مشاهده مي‌شود و اين بيانگر نقش محوري قرآن در بيداري اسلامي است.
محمدي با اشاره به آيه «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي‎آدَمَ . . .» گفت: استكبار جهاني به سركردگي آمريكا كرامت انساني را زيرپا گذاشته و در كمال وقاحت، هرجا منافع شخصي خود را در خطر ببيند، دخالت مي‌كند. در حالي كه قرآن كريم انسان‌ها را به رعايت حقوق ديگران توصيه مي‌كند و كسي حق ندارد براي رسيدن به منافع نامشروع خود، كرامت انساني را زير پا گذارد، چنانچه در جاي ديگر نيز مي‌فرمايد: «وَلَن‎يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا».
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به دو امانت پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله يعني قرآن و عترت گفت: «ثقل اكبر» و «ثقل اصغر» مسلمانان را از ورطه هلاك نجات مي‌دهد. حضرت امام(ره) در بياني فرموده است:‌ ما مفتخريم و ملت عزيز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است كه پيرو مذهبى است كه مى‏خواهد حقايق قرآنى . . . را از مقبره‏ها و گورستان‌ها . . . نجات دهد.
حجت‌الاسلام محمدي بخش نخست سخنان خود را با اين بيان مقام معظم رهبري كه: «قرآن در جامعه ما اصل است» به پايان رساند.

* حضور 53 كشور جهان در مسابقات قرآن قطعي شده است

رئيس شوراي عالي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم درباره بيست و هشتمين دوره مسابقات گفت: اين دوره از مسابقات در دو رشته حفظ و قرائت از هشتم تيرماه ـ همزمان با بعثت نبي اعظم ـ آغاز مي‌شود و مدت 5 روز ادامه خواهد داشت.
وي افزود: طبق قول و قراري كه داشته‌ايم، در اين دوره از مسابقات رؤساي سه قوه حضور خواهند داشت. افتتاحيه مسابقات با حضور رئيس‌جمهور برگزار مي‌شود، در اختتاميه نيز رئيس قوه قضائيه حضور دارد. رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در بخش مقالات و پژوهش‌هاي قرآني حضور خواهد يافت.
حجت‌الاسلام محمدي با اشاره به حضور فعال بانوان در برنامه‌هاي قرآني گفت: يازدهم تيرماه همايشي ويژه بانوان خواهيم داشت. همچنين دراين‎باره، 450 مقاله داخلي و 20 مقاله خارجي به دبيرخانه رسيده است كه از نفرات برتر تقدير خواهد شد.
وي درباره تركيب جمعيتي مهمانان حاضر در مسابقات گفت: از 90 كشور جهان نمايندگاني در مسابقات حاضر خواهند بود تاكنون نمايندگان 53 كشور معرفي شده‌اند.
رئيس شوراي عالي مسابقات قرآن كريم درباره داوران مسابقات گفت: 16 داور ـ 8 داور داخلي و 8 داور خارجي ـ اين دوره از مسابقات را داوري مي‌كنند تا حق متسابقان پايمال نشود.

* جوايز بيست و هشتمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم دو برابر شده است

وي برگزاري نمايشگاه‌هاي جانبي و محافل انس با قرآن كريم، بازديد متسابقان از حسينيه جماران و حرم امام راحل، زيارت حرم حضرت معصومه و امام رضا عليه السّلام و بازديد از ساير اماكن مذهبي را از ديگر برنامه‌هاي جانبي بيست و هشتمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم دانست.
محمدي در پاسخ به پرسشي مبني بر تركيب نمايندگان جمهوري اسلامي ايران گفت:‌ «عباس هاشمي» از بوشهر در رشته قرائت، آغازگر مسابقات تلاوت است و «مرتضي محمدنژاد» از آذربايجان غربي نيز آغازگر مسابقات حفظ است. اين افراد سال گذشته در مسابقات كشوري كه در يزد برگزار شد، رتبه‌هاي نخست را كسب كرده بودند.
وي در پاسخ به پرسش ديگري كه ميزان جوايز را جويا شده بود، گفت: عموم متسابقان انگيزه معنوي دارند، اما ما هم براي تشويق و انگيزه جوانان موظفيم، به همين دليل امسال جوايز مسابقات را دو برابر كرده‌ايم.
محمدي در پايان خاطرنشان كرد: روز چهاردهم تيرماه همراه با متسابقان به محضر رهبر مقام معظم رهبري مي‌رويم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.