در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج مطرح شد؛

د, 03/30/1390 - 07:42
در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج مطرح شد؛

موضع آیت الله مکارم شیرازی درباره طرح استاد محوری

  حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تشریح موضع خود در قبال طرح استاد محوری بر لزوم حفظ وحدت در حوزه تاکید کرد و بیان داشت: حوزه ها همیشه سمبل وحدت در میان تمام مردم بوده و همه از مراجع گرفته تا اساتید و طلاب دعوت به وحدت می کردند و ما این پیام وحدت را از قرآن مجید گرفته ایم که اختلاف را هم ردیف صاعقه ها و زلزله ها و امثال اینها قرار می دهد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در دیدار جمعی از استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با تبریک میلاد حضرت علی (ع) اظهار داشت: امیدوارم در سایه ولایت امیرمومنان(ع) همه ما بتوانیم به وظایف شرعی و دینی خود عمل کنیم و ان شاءالله در پیشگاه پروردگار روسفید باشیم.

وی گفت: از اینکه واقعا برای مسائل مربوط به حوزه دل می سوزانید تشکر می کنم، واقع مطلب این است که ما در شرایطی زندگی می کنیم که بیش از هر زمانی احتیاج به وحدت و اتحاد در کل کشور و جهان اسلام داریم. برای اینکه برنامه های دشمنان را می دانیم چه خبر است از طریق سایت ها، ماهواره ها و از طرق سیاسی و اقتصادی و از هر جهت دارند جوامع اسلامی به ویژه نظام اسلامی ایران را می کوبند، اگر خدای ناکرده در این شرایط در حوزه های علمیه اختلافی پیدا شود یک فاجعه بزرگ است.

مدرس درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه ها همیشه سمبل وحدت در میان تمام مردم بوده و همه از مراجع گرفته تا اساتید و طلاب دعوت به وحدت می کردند و ما این پیام وحدت را از قرآن مجید گرفته ایم که اختلاف را هم ردیف صاعقه ها و زلزله ها و امثال اینها قرار می دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: باید کاملا مراقب باشیم تا هیچ گونه اختلافی در حوزه ها نباشد، البته ممکن است کسانی از بیرون حوزه برای ایجاد اختلاف دست بکار باشند و لیکن به یقین نباید این مطلب را ما دامن بزنیم طلاب محترم اساتید محترم همه باید مراقب این معنا باشند.

وی تاکید کرد: من چیزی نمی بینم که مایه اختلاف و کشمکش باشد، مثلا همین مساله «استاد محوری» کاملا قابل حل است. یک سنتی در حوزهای علمیه ها همیشه بوده و آن «دروس آزاد» است، چیزی که در هیچ یک از دانشگاه های دنیا تا آن جا که می دانیم وجود ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: دانشگاه های ما هم بالاخره از نظامات غربی سرچشمه گرفته، آنها هم چیزی به عنوان دروس آزاد ندارند، کلاس های درس تشکیل می شود اساتید از سوی مسؤولان دانشگاه و دانشکده انتخاب می شوند و دانشجویان باید شرکت کنند،خواه استاد را بپسندند یا نپسندند، ولی حوزه های علمیه این افتخار بزرگ را داشته اند که دروس آزاد دارند و انتخاب استاد به وسیله تلامذه انجام می شود.

وی با اشاره به فواید دروس آزاد تصریح کرد: فایده اول این است که یک رقابت سازنده و بسیار مؤثری در بین اساتید خواهد بود، هر استادی سعی می کند بهتر مطالعه و تحقیق کند و در این میدان رقابت آزاد که هست توجه بیشتری به درس او باشد و این واقعا محسوس است، ما خودمان الان در درس خارج بحث آزاد داریم و سعی می کنیم هرچه بهتر دروس را تحویل بدهیم، البته این رقابت سازنده و الهی است و هیچ مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: اثر دیگر این است که نخبه ها و بهترین ها در حوزه ها شناخته می شوند، یعنی استقبال بیشتری از دروس شان می شود و اینها به درس خارج هم که می رسند در آنجا نیز برترین و بهترین ها مشخص می شوند و مراجع هم به صورت خودجوش از میان آنها انتخاب می شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: اثر سوم این که یک رابطه عاطفی میان استاد انتخابی و شخص انتخاب کننده ایجاد می شود که تا آخر عمر باقی و تاثیر گذار است ولی در اساتید از پیش تعیین شده هیچ یک از آثار فوق وجود ندارد واین ضایعه مهمی است.

مدرس درس خارج حوزه علمیه قم گفت: به دروس آزاد ایراد می کنند - که این ایراد وارد است اما قابل حل است - و آن این است که ممکن است در دروس آزاد طلابی باشند که احساس مسؤولیت نکنند، یک ماه از سال شرکت کنند و بقیه سال هم بگویند جزوه ها را می گیریم و مطالعه می کنیم و امتحان می دهیم و کسی هم به من نمی گوید چرا شرکت نمی کنی. این اشکال هست، آنها که استاد محوری هستند می گویند این اشکال سبب شده که ما به این سمت برویم چرا که ما حضور غیاب و امثال ذلک داریم و امتیازی هم در مقابل آن می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: ما نباید یک سنت بسیار مفید و سازنده را به خاطر وجود یک اشکال رها کنیم، بلکه باید اشکال را حل کنیم، باید تدبیری بیندیشیم که بشود در دروس آزاد تا یک ماه اول سال طلاب گردش کنند و اساتیدی که برای آنها بهتر است را انتخاب کنند، بعد از آن باید در درسی که انتخاب کرده اند، حضور پیدا کنند و حضور و غیاب و امثال اینها باید رعایت شود و این قابل عمل است، نه دست به ترکیب آن سنت حسنه مفید که واقعا از افتخارات حوزه ها است زده ایم و بی نظمی موجود را نیز بر طرف ساخته ایم، من واقعا تعجب می کنم که ما این گونه امتیازات را می خواهیم به این آسانی از دست بدهیم.
 
این مرجع تقلید ادامه داد: مراجع اگر برای دروس آزاد دلسوزی می کنند به دلیل این است که فواید آن را در عمر شان دیده اند و می دانند چقدر برای حوزه ها مفید است و نباید آن را از دست داد، آن برادرانی هم که در آن راه دارند فکر می کنند بیایند این اشکال را حل کنند.

وی بیان داشت: مانعی ندارد که یک عده در مدارس خاص نزد اساتید از پیش تعیین شده درس بخوانند و یک عده بیرون در دروس آزاد، اگر اینها هیچ کدام امتیازی بر دیگری از نظر مزایای حوزوی نداشته باشند و هر دو به اندازه هم در امتحانات شرکت کنند، هر دو نیم سال، یا هر دو در تمام سال هر دو در کمک های مالی به طلاب مثل هم باشند بازهم مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر بنا باشد امتیازاتی فقط برای یک گروه قائل شوند این به آن معنا است که ما بخواهیم دروس آزاد را تعطیل کنیم و من گمان نمی کنم هیچ کس اگر درست بیندیشد راضی به چنین ضایعه ای باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: توصیه من به این برداران این است که اولاً این مساله مهمی نیست که لاینحل باشد و یا به قول بعضی ها بحران باشد، باید بیایند و بیندیشند و ان شاءالله این مساله را حل کنند و دروس آزاد به قوت خود باقی باشد تا اساتید بتوانند در یک رقابت سالم مسائل علمی را پیش ببرند، نخبگان حوزه از نظر افکار عمومی طلاب مشخص شوند و آن برنامه ای که مرجعیت از هزار سال پیش تاکنون داشته مسیر خود را طی کند و اگر مشکلاتی هم هست یا که هست آن مشکلات هم حل بشود.

ثانیاً من از این می ترسم که دست هایی از خارج حوزه دخالت کند و کم کم ایجاد اختلافاتی بکنند که تاکنون نبوده است و عزیزان هم نباید اعلامیه بدهند، نباید طلاب را دعوت به گردهمایی اعتراض آمیز کنند، اینها مصلحت حوزه و نظام نیست، بجای این کارها برادر وار بنشینند و نمایندگانی از سوی مراجع، اساتید و مدیریت حوزه تعیین شود و مسائل را حل کنند.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: امیدواریم ان شاءالله به فضل خدای رحمان همه اساتید محترم و طلاب عزیز با هوشیاری و بیداری در وحدت حوزه بکوشند و کار را از مسیر و مجرای آن حل کنند واجازه ندهند در مسیرهای خدای ناکرده غیر عادی بیفتند و از خارج از حوزه هم خدای ناکرده، کسانی طمع کنند و بخواهند اختلاف ایجاد کنند. امیدوارم ان شاء الله مشکلات برای سال آینده به طور کامل حل شده باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.