رییس دانشگاه باقرالعلوم:

د, 03/30/1390 - 07:39
رییس دانشگاه باقرالعلوم:

پذیرش ولایت از سوی مردم ترکیبی از حق و تکلیف است

  حجت الاسلام ارسطا ولایت فقیه را جایگاه اعطایی از سوی معصومین (ع) دانست و گفت: پذیرش ولایت از سوی مردم حق محض نیست بلکه ترکیبی از حق و تکلیف است. مردم می توانند از حق خود استفاده کنند ولی تکلیف از گردن آنها ساقط نمی شود و در صورت نپذیرفتن آن، مورد مواخذه قرار خواهند گرفت.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، مناظره‌ای با موضوع بررسی «جایگاه اکثریت در مقبولیت حکومت اسلامی در عصر غیبت» شب گذشته با حضور حجت الاسلام محمدجواد ارسطا، رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) و حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی، از پژوهشگران حوزه علمیه در موسسه فرهنگی فهیم قم برگزار شد.

حجت الاسلام حاجی صادقی در این مناظره علمی شرط وقوع اعمال ولایت را پذیرش مردم دانست و افزود: جامعه ای که در آن مردم ولی فقیه را نخواهند امکان تشکیل حکومت ولایی شرعا وجود ندارد هر چند تکلیف از ولی فقیه در این زمینه ساقط نمی‌شود.

این محقق حوزه علمیه ادامه داد: پذیرش مردم، شرط مقبولیت و مشروعیت نیست بلکه شرط تحقق حکومت است.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر مردم ولی فقیه را قبول نداشتند او می تواند با استفاده از قدرت حکومت کند؟ گفت: فقیه نمی‌تواند با استفاده از قوه قهریه ولایت خود را بر مردم تحمیل کند همانطور که ائمه معصوم(ع) نیز این کار را نکردند، شرط مقبولیت مردمی برای ولایت نه تنها برای ولی فقیه بلکه برای ائمه و حتی پیامبر (ص) نیز برقرار است.

حجت الاسلام حاجی صادقی خاطر نشان کرد: پشت کردن مردم به ولی فقیه، موجب رفع تکلیف فقیه نمی‌شود بلکه او باید به کارهایی از قبیل تبلیغ، کسب مقبولیت و سعی در جمع آوری آراء مردم بپردازد.

حجت الاسلام ارسطا ولایت فقیه را منصب و موقعیت اعطایی از سوی ائمه (ع) دانست و گفت: اینطور که از روایت امام صادق(ع) و دیگر روایات مشخص است ولی فقیه از معصوم برای تشکیل حکومت اذن دارد.

وی نیز بر اهمیت مقبولیت مردمی ولی فقیه تاکید کرد و افزود: فقیه جامع الشرایط در صورت عدم پذیرش مردم مجاز به تشکیل حکومت نیست چون مردم رضایت به اعمال ولایت او ندارند، هرچند که با مخالفتشان دچار معصیت می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: همانطور که در تشکیل حکومت اسلامی مقبولیت مردمی لازم است برای استمرار آن هم نیاز به تایید مردم است و اگر در اثنای حکومت، مقبولیت از بین برود فقیه مزبور مجاز به ادامه حکومت نیست.

حجت الاسلام ارسطا با اشاره به روایت امام صادق(ع) که فرمودند اگر چهل یاور داشتم قیام می کردم تصریح کرد: برخی با تفسیر اینگونه روایات به این نتیجه رسیده اند که اگر افراد صاحب عزمی پیدا شود امام معصوم و ولی فقیه مجاز به تشکیل حکومت اسلامی است حتی اگر اکثر مردم مخالف باشند، این نظریه کاملا غلط است.

وی در پاسخ به این سئوال اگر مردم حق انتخاب در پذیرش ولی فقیه دارند چرا دچار معصیت می شوند، گفت: پذیرش ولایت از سوی مردم حق محض نیست بلکه ترکیبی از حق و تکلیف است. مردم می توانند از حق خود استفاده کنند ولی تکلیف از گردن آنها ساقط نمی شود و در صورت نپذیرفتن آن، مورد مواخذه قرار خواهند گرفت.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.