در جمع طلاب خواهر جامعه الزهرا صورت گرفت؛

س, 03/24/1390 - 12:01
در جمع طلاب خواهر جامعه الزهرا صورت گرفت؛

تحلیل آیت الله مصباح یزدی از چرایی انحراف و گمراهی برخی افراد در طول تاریخ

  رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، در جمع طلاب خواهر جامعه الزهرا سخنان مهمی را در خصوص جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی و همچنین بررسی سابقه و تاریخچه بهائیت در کشور و چرایی انحراف و گمراهی برخی افراد در طول تاریخ ارائه کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی روز دوشنبه در دیدار طلاب جامعةالزهرا(س) با تبریک ولادت امام جواد(ع) اظهار داشت: ما در زمانی زندگی می‌کنیم که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و با هیچ عصر و دورانی قابل قیاس نیست، به خصوص از آغاز عصر غیبت تاکنون در هیچ قطبی از اقطاب عالم اسلام این شرایط ویژه حاصل نشده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم ادامه داد: از سویی برکات و نعمت های الهی به قدری در اختیار انسان ها و ما است که این نعمت های بخشی از آن سابقه وجود در عالم نداشته و بخشی نیز به این میزان وسعت و گستردگی نبوده است.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: از صدر اسلام تاکنون شرایط اجتماعی در هیچ بخشی از عالم اسلام برای تشکیل چنین حکومتی فراهم نشده است، در کنار این نعمت‌ها و برکات شرایط دیگری هم برای لغزش‌ها، اشتباهات و انحرافات فراهم شده که در تاریخ کم‌نظیر است.

وی با بیان اینکه امروز عوامل فساد در همه جای دنیا به وفور یافت می‌شود و در دسترس همه قرار دارد، ابراز داشت: در هیچ مقطعی نیز این گونه نبوده است، اکنون ابزارهایی مانند تلویزیون و سایر رسانه‌ها در اختیار عموم مردم و حتی کودکان قرار دارد و حتی تلفن همراه می‌تواند وسوسه‌های شیطانی فراوانی را ایجاد کند.

‌آیت الله مصباح‌یزدی اضافه کرد: آنچه از همه مهم‌تر است این است که مجموعه عوامل شیطانی دست به دست هم داده تا ایمان، ارزش‌های اسلامی و الهی را تضعیف کنند و قرائن و شواهد بسیاری نیز در این راستا وجود دارد.

وی در ادامه به حوادث بعد از انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: حوادثی که بعد از انقلاب اسلامی در کشور ما رخ داد به ویژه حوادث سال 88 به بعد بسیار طرح‌های پیچیده‌ و غامضی است که سر در آوردن از آن کار هر کس نیست.

جبهه تمام عیاری علیه اسلام و مذهب اهل بیت تشکیل شده است
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز جبهه و جنگ تمام عیار علیه اسلام و مذهب تشیع تشکیل شده است که از ابزارها و شگردهای مختلف از جمله ابزارهای داخلی در اقشار مختلف استفاده می کند، ابراز داشت: جنگ هشت ساله در تاریخ کشور بی نظیر و بلکه در تاریج جهان هم کم ‌نظیر بود. در جنگ تحمیلی ابرقدرت‌های شرق و غرب جهان در مقابل یک کشور نوپا و نوخاسته قرار داشتند.

وی ادامه داد: همان گونه که جنگ تحمیلی سخت ترین جنگی بود که ما سراغ داریم، جنگ فرهنگی هم که علیه ما از همان آغاز انقلاب اسلامی برپا شد جنگی همه جانبه و سخت بود و هر روز هم شدیدتر می شود و شیوه های گوناگون در آن بکار گرفته می شود و از همه ابزارهای روانی، جنگ نرم و رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها هم استفاده می شود و به معنای واقعی کلمه یک جنگ بی سابقه و بی نظیر در عالم به شمار می آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: جنگ فرهنگی از آغاز انقلاب اسلامی آغاز شده و هر روز تشدید می‌شود و دشمن با شیوه‌ها، ابزارهای مادی و معنوی جنگ روانی ایجاد می‌کند و این جنگی بی‌سابقه و بی‌نظیر در عالم است.

‌آیت الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه هیچ وقت برای هیچ قدرتی این قدر ابزار فراهم نبوده است، تصریح کرد: امروز صدها تلویزیون در دنیا به زبان های مختلف روزانه درصدد تخریب مبانی فکری و اعتقادی را تخریب هستند و ما هم غیر مستقیم کم و بیش شاهد تاثیر اینها در نسل جوان هستیم و بخشی از جامعه تحت تاثیر شبهه افکنی و تردید افکنی اینها قرار می گیرند.

وی ابراز داشت: حتی سفر معنوی حج وسیله‌ای شده برای اینکه جوانان ما تحت تاثیر این افکار انحرافی قرار گیرند و حتی اتفاق افتاده به دلیل شبهه افکنی علیه شیعه در مراسم حج، جوانانی دچار شک و شبهه شده اند و عقایدشان متزلزل گشته است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: بدون هیچ گونه تردیدی امروز یک وظیفه واجب متعین برای هر مرد و زن مسلمانی، این است که توان مقابله با این جنگ نرم فکری و فرهنگی را داشته باشند.

وی گفت: امروز برخورد با افکار انحرافی که طیف‌های مختلفی را تشکیل می‌دهد و هر کدام نیز مراتب متعددی دارد، وجود چنین شرایطی ایجاب می‌کند که عواملی در مقابل آن ایفای نقش و وظیفه کنند و در جهت تقویت عقاید دینی و مبانی دینی جامعه بکوشند.

‌آیت الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه متاسفانه ما در این راستا با کمبودهای بسیار مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: ما حتی برای تامین نیازهای داخل کشور بعد از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی با کمبودهای چشمگیر و گسترده مواجه هستیم تا چه رسد به سایر کشورها و بلاد اسلامی.

وی با بیان توصیه هایی خطاب به طلاب خواهر حاضر در جلسه ابراز داشت: خواهران گرامی تحصیل علوم دینی را یک امر مستحب و فضیلت دست دوم به حساب نیاورند، بلکه این مهم را یک وظیفه اساسی برای خود بدانند و بدانند که تاثیرشان در بانوان قابل قیاس با کار مردان نیست.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: از این رو ضروری است برخورد شما با تحصیل علوم دینی به گونه ای باشد که واجب کفایی است که من به الکفایه ندارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: تا زمانی که احساس می‌کنیم هنوز جامعه به محصل علوم دینی نیاز دارد و به فکر و ارائه کار علمی و فرهنگی نیاز است این تکلیف ساقط نمی‌شود و باید بیش از بیش نسبت به آن اهتمام داشت.

وی گفت: وقتی می بینیم در داخل کشور و حتی شهرهای مذهبی دانشمندانی که پاسخگوی مسائل و نیازها به اندازه کافی باشند به قدر کفایت نداریم، ضرورت این امر دوچندان و مضاعف می شود و تکلیف ساقط نمی‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی اضافه کرد: در برخی از شرایط بعضی از شاخه‌های علمی که تحصیل آن واجب است، ضرورت آن بیشتر احساس می شود، به عنوان مثال در مسائل فقهی در زمان جنگ یک سلسله مباحث و مسائل بیشتر مورد نیاز است که در چنین شرایطی حل این مسائل از سایر زمان ها لازم تر است.

وی افزود: یکی از مسائلی که در عصر ما بیش از هر زمانی بحث آن ضرورت پیدا کرده و علی رغم گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی و بحث هایی که درباره آن صورت گرفته، نیاز جامعه به مسائل این بخش مرتفع نشده، بحث حکومت اسلام و ولایت فقیه است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با اشاره به اهمیت مساله ولایت فقیه و حکومت اسلامی تصریح کرد: گاهی در این هزار و چهارصدسال شرایطی پیش آمده که در منطقه محدودی توجهی اندک به دین و لزوم اجرای احکام اسلامی پیدا شده است.

وی ادامه داد: در زمان قاجاریه نیز به دلیل امور سیاسی سعی کردند توجه مراجع را جلب کنند و برای حکومت خود اجازه بگیرند، اما همان زمان ها نیز عملا چندان بهایی داده نمی شد، چون قدرت دست آنها بود و هرکاری دلشان می خواست می کردند.

آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: اما اینکه رسما فقیهی در راس قدرت قرار گیرد که همه قوا زیر نظر او باشند و نفوذ کلمه او در تمام مردم اعجاب انگیز است این چیزی است که در تاریخ سابقه ندارد و نعمت عظمی است که خدا به ما عنایت کرده و بزرگ‌ترین خاری است که در چشم دشمنان اسلام رفته است. چون همه می‌دانند برای مبارزه با یک ملت‌ بهترین راه ایجاد اختلاف است.

آیت الله مصباح یزدی از ولایت فقیه به عنوان عامل عزت و اقتدار نظام اسلامی یاد و تاکید کرد: آنچه عامل وحدت در نظام شد و همه چیز را تحت سیطره یک قدرت معقول، مشروع و مطلوب در آورد مساله ولایت فقیه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یاد آور شد: دشمنان و مخالفان نظام هم به طرق مختلف صدها بار نسبت به این مساله اعتراف کرده اند و حتی برخی از غربی ها تصریح کرده اند که قدرتمندترین رهبر جهان، ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران است.

برخی از افراد که باید حامی ولایت باشند در حکم مخرب هستند

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم بیان داشت: موفقیت ها و دستاوردهای بی شماری که نظام اسلامی ایران در عرصه های مختلف به دست آورده به برکت چنین چتر الهی است که بر مملکت سایه انداخته است.

وی افزود: روز به روز نیز بغض و عداوت دشمنان نسبت به این نقطه بیشتر می شود، چون آنچه مانع از فروپاشی و جنگ های داخلی و تفرقه می شود مساله ولایت فقیه است.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: متاسفانه بعد از گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز هم این مساله آنطور که باید و شاید جایگاه خود را در برخی از اقشار پیدا نکرده است و هزار افسوس برخی از کسانی که اولی هستند که با تمام وجود مدافع ولایت باشند، بعضی هایشان حکم مخرب را دارند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم تاکید کرد: در چنین شرایطی مطالعه، نوشتن، تدریس و بحث کردن و تحقیق اجتهادی پیرامون مساله ولایت فقیه اولویت خاصی دارد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر باور کنیم بقای اسلام و نظام اسلامی در این کشور منوط به بقای ولایت فقیه است، واجب ترین واجبات بر ما حراست از این اصل خواهد بود چون بقای نظام وابسته به بقای ولایت فقیه است و امام راحل نیز در این خصوص تاکیدات ویژه ای داشتند.

وی گفت: کسی که با استفاده از موقعیتی که در اختیارش است شبهه ای را مطرح کند، این باعث تزلزل افکار در بخش عظیمی از جامعه و مردم می شود و چه بسا اگر مواجهه و مقابله صریح با آن نشود ممکن است فتنه عظیمی را ایجاد کند.

بررسی و تحلیل تاریخچه شکل گیری بابیت و بهائیت در ایران
آیت الله مصباح‌یزدی بخش دیگری از سخنان خود را به بررسی تاریخچه بابیت و بهائیت اختصاص داد و بیان داشت: چگونه می شود در این مدت صد و چند سال این همه خونریزی‌ شد، چه مفاسدی در در دربار شاه شد و الان چه میزان در جهت تضعیف دین و عقیده مردم و نفوذ در مراکز صنعتی، سیاسی و تجاری مفاسدی را به وجود آورده ‌است.

وی به تشریح فرقه بابیت و بهایت در ایران پرداخت و افزود: اصل مساله از اینجا شروع می شود، طلبه ای جوان از شیراز برای درس خواندن به کربلا رفته بود، این طلبه استادی داشت به نام سید کاظم رشتی که مقداری عارف مسلک به معنای منفی آن بود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در کنارش یک شاهزاده روسی برای جاسوسی به ایران آمده بود تا بتواند نفوذ کند، او به ظاهر مسلمان و طلبه شده بود، او ابتدا در تهران درس خواند و بعد به کربلا مهاجرت کرد و اتفاقا با این طلبه شیرازی رفیق شد و مدتی با این آقا زندگی گرد و قلیانی شد چون آن زمان قلیان مرسوم بود کم کم سعی کرد در قلیان این طلبه جوان حشیش قرار دهد.

وی تاکید کرد: کم کم به او گفت شما شخصیت بزرگواری هستید، نورانیتی که در شما می بینم بی اثر نیست و حتما ارتباطی با امام زمان دارید؛ این طلبه به وی گفت خوب شما به کسی چیزی نگوئید، بر اثر این القائات بود که این فرد به این طلبه گفت شما چه نیازی به تحصیل دارید به ایران برگردید و این آغاز بابیت شد.

آیت الله مصباح‌یزدی افزود: این طلبه و سید جوان با تحریک یک شاهزاده روسی به همین سادگی ادعای ارتباط با امام زمان(عج) کرد و به شیراز بازگشت و این مساله را طرح و افرادی را نیز دور خود جمع کرد، کم کم کار او گرفت و رسما یک مذهب جدید شد و به تدریج گفت نه اصلا خودم امام زمان هستم و بعد کار او به پیامبری رسید و کتابی به نام بیان برخود نازل کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاریخچه تشکیل مذهب بهائیت در ایران گفت: مذهب بهائیت از اینجا پیدا شد که یک فرد در مازندران پا را فراتر گذاشت و گفت من به مقامی رسیده ام که مظهر الهی و بهاءالله هستم.

وی افزود: آنچه برای من و شما قابل توجه و تامل است، این است که چند نفر از علمای زمان به آقای علی محمد باب ایمان آوردند و کتاب در تایید او نوشتند و در مازندران در بابل طرفدار این آقا که کتاب نوشته بود آن قدر پیش رفت که با مسلمانان جنگ برپا کردند و به زور اسلحه روستاهایی را تصرف کرد و بعد از مدتی نیز این فتنه خاموش شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آدمیزاد چقدر ضعیف است که کسی که نان امام زمان(عج) را خورده و بزرگ شده است کارش به جایی می رسد که کتاب در ترویج این شخص می نویسد و عقاید او را ترویج می کند.

خط انحراف و گمراهی برای همه وجود دارد
آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: اینهایی که این گونه شدند نه چهار چشم داشتند و نه دوتا شاخ، اما آرام آرام در اثر ارتباطی که داشتند کارشان به اینجا رسید؛ اصل این انحرافات از گناه شروع می شود یک گناه که اینها به آن اهمیت نمی دادند کارشان را به جایی رساند که آرام آرام ارتباط شان با اهل آن گناه توسعه پیدا کرد و ملحق به آن مذهب شدند و البته وسایلی مثل فقر نیز در این مساله دخیل است.

وی گفت: خیال نکنیم ما که چند سالی است عمامه به سر داریم، خطر از ما رفع شده است، این خطرات تا لب گور برای همه انسان‌ها زن و مرد و پیر و جوان وجود دارد و اگر به فکر اصلاح نباشیم و از گناهان به ویژه گناهان دنباله دار اجتناب نکنیم کارمان دیر یا زود به فساد کشیده می شود.

توکل به خدا و توسل به اولیای الهی عامل صیانت انسان از انحرافات
وی ابراز داشت: شاید اگر تمام کسانی که در طول تاریخ منحرف شده اند بررسی شوند یک عامل مهم در انحراف آنها عادت داشتن به یک گناه در انواع مختلف آن بوده است. البته جاه طلبی نیز خود گناه بزرگی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما نباید تصور و خیال کنیم که چون درس طلبگی می خوانیم و اهل عبادت هستیم به این خطرها مبتلا نمی‌شویم؛ خطر مربوط به همه است و تنهای چیزی که می تواند ما را در مقابل این انحرافات و خطرهای بزرگ بیمه کند، توکل و توسل دائم به خدا و به اولیای الهی است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: این مهم را باید برای خودمان حفظ کنیم تا از بسیاری از خطرات مصون باشیم و به خود مغرور نشویم چرا که حتی ممکن است افراد مقدس نیز دچار انحراف شوند؛ بعضی از انحرافات ممکن است برای افراد مقدس نیز پیش بیاید، مثل ارتباط با امام زمان که البته ممکن است کرامتی نیز به آنها بشود اما قدرش را ندانند و به سراغ امور دیگری بروند و این انحرافات پیش بیاید.

آیت الله مصباح یزدی افزود: گاهی ممکن است انسان تحت تاثیر عوامل روانی و اجتماعی قرار گیرد که درک او را نسبت به دین، عقاید و احکام منحرف کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسائل اعتقادی مهم که گاهی افراد در آن شک می‌کنند به خاطرخواسته‌ها و هواهای نفسانی است؛ این اشکال تنها برای بقال ها، عطاران، خلبانان و ملوانان نیست، این خطر برای من و شما نیز هست که دل مان چیزی را بخواهد حال یا دلخواه غریضی است یا اجتماعی یا منافع مادی و یا پست و مقام اقتضا می کند فردی این گونه فکر کند، نظر بدهد و یا فتوا بدهد و این میل ناخودآگاه در انسان رسوخ می کند تا به گونه ای دیگر نظر بدهد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش پایانی از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای من و شما افزون بر رعایت تقوا، تحصیل در رشته های مختلف علوم اسلامی که در این زمان ضرورت آن مضاعف شده است، این نکات بسیار نیاز است و باید روی آن فکر کنیم و دعا کنیم که گرفتار مفاسد اخلاقی و سیاسی نشویم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.