با حضور کارشناسان حوزوی؛

چ, 03/11/1390 - 07:25
با حضور کارشناسان حوزوی؛

بازتاب اندیشه‌های امام خمینی در جهان معاصر بررسی شد

در آستانه بیست و دومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نشست علمی بازتاب اندیشه‌های امام خمینی‌(ره) با حضور کارشناسان و محققان حوزوی در خبرگزاری رسا برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب در آستانه بیست و دومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نشست علمی بازتاب اندیشه‌های امام خمینی‌(ره)، عصر امروز دهم خرداد با حضور کارشناسان و محققان حوزوی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست علمی حجج اسلام محمدحسن زمانی، معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و غلامرضا بهروز لک، رییس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی به بررسی اندیشه‌های امام خمینی‌(ره) در جهان معاصر پرداختند.

بررسی ابعاد اندیشه امام خمینی‌(ره) و تأثیر آن بر جریانات فکری ایران معاصر، تأثیر اندیشه امام خمینی‌(ره) بر جهان اسلام و جنبش‌های اسلامی و بازتاب بین‌المللی اندیشه امام خمینی‌(ره) سه محور اصلی بود که از سوی این کارشناسان حوزوی مطرح شد.

حجت‌الاسلام خسروپناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای این مراسم به بررسی ابعاد مختلف اندیشه امام خمینی‌(ره) و تأثیر آن بر جریانات فکری ایران معاصر پرداخت و ابراز داشت: حضرت امام‌(ره) مدلی از اسلام‌شناسی را به جامعه و دنیا ارائه کرد که از آن به اسلام جامع‌نگر اجتهادی تعبیر می‌شود.

وی با بیان این‌که امام راحل در مدل اسلام جامع‌نگر اجتهادی از عقل نظری و عقل عملی بهره برد، افزود: امام خمینی‌(ره) قرآن و سنت را ملاک شناخت دین می‌دانست، به مدل مطابقی آیات و روایات تمسک می‌کرد و از مدالیل التزامی آنها بهره می‌برد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام‌ خمینی(ره) با نگاهی جامع‌نگر شناخت جامعی از اسلام پیدا کرد، نظر و عمل را با هم پیوند زد و این پیوند او هم روش‌شناسانه بود؛ از این‌رو توانست یک تئوری جامع از سیاست با عنوان تئوری حکومت اسلامی مبتنی بر حاکمیت و ولایت فقیه جامع‌الشرایط ارائه کند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام بهروزلک، رییس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی با اشاره به تأثیر اندیشه‌های حضرت امام‌ خمینی(ره) بر دنیای اسلام به بازشناسی جنبش‌های اسلامی پرداخت و از انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین و منحصر به فردترین انقلاب دینی یاد کرد.

وی با بیان این‌که مسأله جنبش‌های اسلامی از جمله مسائل پر بحثی است که حدود صد سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: نخستین جریان‌های احیای فکر دینی که از آن به جنبش‌ اسلامی یاد می‌شود، مقابله و مواجهه با غرب و رویکردهای غربی است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هرچند جنبش اسلامی انواع، رگه‌ها و فراوانی‌های بسیاری دارد، اما در زمینه تمسک به اسلام مشترک است و به تعبیر «بابی سعید» اسلام سیاسی گفتمانی است که دال مرکزی آن را اسلام تشکیل می‌دهد.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به بازتاب بین‌المللی اندیشه امام خمینی‌(ره)، به بیان نقش امام‌ راحل در جهان غیراسلامی و عرصه تمدنی آن پرداخت و برخی از مشاهدات خود از کشورهای مختلف را بیان کرد.

وی با بیان این‌که دین به دوگونه قابل تصور است، افزود: تصور نخست که به عنوان مجموعه‌ای از عبادات، عقاید و اخلاق مطرح می‌شود بدون حضور و حاکمیت در عرصه اجتماعی، نقش‌آفرینی در جامعه و مدیریت در جامعه و عرصه حکومت قابل بررسی نیست.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به انتظار مسیحیت و غرب از اسلام، اظهار داشت: بسیاری از مسلمانان هم از اسلام انتظار نقش‌آفرینی و مدیریت در جامعه را نداشتند و متدین به کسی می‌گفتند که تنها به نماز و روزه ملتزم باشد.

وی همچنین به مفهوم تمدنی دین اسلام اشاره کرد و گفت: مفهوم تمدنی دین اسلام به این معنا است که برای مدنیت یک مجتمع اسلامی و جهانی برنامه‌ریزی کند و نوعی ساختار حکومتی را براساس قرآن ارائه دهد و وظایف حاکم را هم خود قرآن تعیین کند.

گفتنی است، گزارش کامل این نشست تخصصی به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می‌شود./

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.