آیت‌الله جوادی آملی:

چ, 03/04/1390 - 08:00
آیت‌الله جوادی آملی:

با بهره‌گیری از شخصیت حضرت زهرا می‌توان حشر قرآنی پیدا کرد

  حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که آیات ولایت، مباهله، تطهیر و کوثر جزء آیات محکم قرآن کریم است که از آن به عنوان غُرر آیات قرآنی یاد می‌شود، افزود: وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا‌(س) در همه آیات محکمه قرآن، حضوری فعال دارد.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، استاد برجسته حوزه علمیه قم، در مراسم عمامه‌گذاری شماری از طلاب که در مؤسسه علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا‌(س)، از آن حضرت به عنوان الگوی همه جهانیان نام برد.

وی در ادامه با اشاره به روایت «انی تارک فیکم الثقلین ...» اظهار داشت: قرآن سلسله آیاتی دارد که از برجسته‌ترین آیات این کتاب الهی و به منزله آیات کلیدی آن است مانند سوره یس که قلب قرآن است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که آیات ولایت، مباهله، تطهیر و کوثر جزء آیات محکم قرآن کریم است که از آن به عنوان غُرر آیات قرآنی یاد می‌شود، افزود: وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا‌(س) در همه آیات محکمه قرآن، حضوری فعال دارد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هر حقیقتی که در قرآن کریم است، در اهل بیت‌(ع) هم هست و هر حقیقتی که اهل بیت‌(ع) واجد آن هستند، در قرآن کریم هم هست.
 
وی با بیان این‌که اگر کسی به محکمات قرآن که ام‌الکتاب است راه پیدا کند دسترسی‌اش به قرآن آسان می‌شود، اظهار داشت: حضور صدیقه کبری‌(س) در آیات کلیدی قرآن، عظمت مقام ایشان را مشخص می‌کند.
 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا‌(س) تنها الگوی زنان نیست؛ چراکه قرآن وقتی از زنان خوب یاد می‌کند، نمی‌فرماید این زن‌های خوب الگوی زنان عالم هستند، بلکه می‌فرماید الگوی مردم عالم هستند.
 
وی با بیان این‌که مردم غیر از مردان هستند، گفت: قرآن کریم وقتی از زن‌های خوب مانند حضرت مریم و آسیه نام می‌برد، می‌فرماید مریم و آسیه نمونه مردم خوب هستند.
 
این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: زن‌های بد هم نمونه مردم بد هستند نه نمونه زنان بد؛ چراکه اگر انسان چه مرد و یا زن صالح بود، نمونه جامعه است، یعنی مرد خوب و زن با ایمان نمونه برای مردم هستند.
 
وی با بیان این‌که زن‌های با ایمان نمونه برای مؤمنان و اولیای الهی هستند، ابراز داشت: امروز که بیستم جمادی الثانی و مصادف با سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا‌(س) است، روز مردم است نه روز زن.
 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی مقام عنوان شده در سوره مبارک «هل اتی» را مختص معصوم ندانست و گفت: مردم با بهره‌گیری از معارف علمی و عملی صدیقه کبری‌(س) می‌توانند از فیوضات آن حضرت همچون مباهله، تطهیر و هدایت بهره ببرند.
 
وی با بیان این‌که چون به این مقام‌های عظیم دسترسی نداریم، فکر می‌کنیم تنها در دسترس معصومان است، اذعان داشت: می‌توان از وجود مبارک حضرت زهرا‌(س) حداکثر بهره را گرفت، حشر قرآنی پیدا کرد و به جایی رسید که آیات قرآن در شأن او نازل شود.
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که قرآن کریم آویخته است نه انداخته و مانند بارانی نیست که نازل شده و تمام شده باشد، گفت: خدا قرآن را آویخت و چون آویخت یک طرف این طناب به دست خود اوست و دائماً می‌تواند فیوضاتی را از همین مسیر به آدم برساند.
 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: وقتی بخشی از آیات قرآن در سوره هل اتی، در فضیلت خاندان اهل بیت‌(ع) ذکر شد، فضه‌(س) در اثر پیروی از این خاندان، مشمول آیات نازل شده بود، پس می‌توان کاری کرد، که این آیات بر ما هم تطبیق شود.
 
وی با بیان این‌که آیات قرآن یک سلسله مفاهیم کلی دارد اما مصادیق آن در هر عصر و مصری فراوان است، افزود: قرآن نور زندگی است، پس می‌توان مانند خدمتگزاران خاندان اهل بیت‌(ع) بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.