انتقاد آیت الله مکارم از نحوه نظارت برکتاب‌ها

س, 02/27/1390 - 15:40
انتقاد آیت الله مکارم از نحوه نظارت برکتاب‌ها

 

 

   آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نحوه تولید و انتشار کتاب‌ها نظارت کامل ندارد لذا گاهی دیده می‌شود کتاب‌هایی منتشر می‌شود که با مبانی اسلامی، اخلاقی و اجتماعی سازگاری ندارد که باید شما در این خصوص دقت بیشتری را انجام دهید. این مرجع تقلید اظهار داشت: امروز حرف نخست را رسانه‌ها می‌زنند و یکی از این اموری که هنوز جدی گرفته نشده است،‌ مسئله مطالعه کتاب است.

 وی با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از نمایشگاه کتاب که طبق روایتی بیش از ۵ میلیون نفر بوده است، گفت: این استقبال نشان می‌دهد که مردم ما تدریجاً دارند به کتاب اهمیت می دهند و استقبال از نمایشگاه کتاب دلیلی بر این مدعاست.

 کتاب شمشیر دولبه است

 وی کتاب را همچون شمشیر دولبه دانسته و افزود: اگر از کتاب به خوبی استفاده شود،‌ می‌تواند جامعه‌ای پاک و نمونه بسازد و اگر کتاب فاسد ومفسدی نوشته شود می‌تواند جامعه‌ای شرور و فاسد بسازد و افراد خائن را تربیت کند، به همین دلیل این جشنواره که در پیش دارید باید تلاش کند تا بهترین‌ها را در زمینه‌های علمی، اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی به مخاطبان ارائه کند.

 آیت الله مکارم شیرازی افزود: امروز دشمنان تلاش می‌کنند از طریق کتاب و فعالیت‌های غیراخلاقی جوانان ما را گمراه کند ما نباید در برابر این هجمه سکوت کنیم باید به مقابله آن بپردازیم و به موازت کارهای منفی دشمن به جوانان خوراک مثبت بدهیم.

 وی تاکید کرد: افزون بر تولید و تدوین کتاب‌های قوی و غنی باید عده‌ای در کنار این پژوهش‌های انجام گرفته به بررسی کتاب‌های چاپ شده بپردازند؛ زیرا گاهی برخی مسائل اسلامی در کتاب‌ها مطرح می‌شود و در قالب دینی به جوانان مطلب ارائه می‌کنند؛ اما در لابه لای نوشته‌های خود القائات باطل را می‌گنجانند که نیاز به دقت و بررسی دارد.

 این مرجع تقلید تصریح کرد: گرچه وسواس از نگاه اسلام امری پسندیده نیست؛ اما وسواس در کتاب پسندیده است.

 آیت الله مکارم شیرازی افزود: به نویسندگان باید چندین موضوع را در نوشتن کتاب لحاظ کنند که یکی از آن‌ها نوشتن کتاب با ادبیات مخاطب است؛ بنابراین نویسندگان متناسب با نیازهای روز و ادبیات مخاطب قلم بزنند و از نوشتن کلمات دشوار دوری کنند.

 لزوم دوری از کج سلیقی و بی‌سلیقگی در عرضه کتاب

 وی عنوان کرد: امروز عصر، عرضه گرایی است و هر چیزی که به زیبایی عرضه شود مخاطب آن‌ را می‌پذیرد و به استقبال آن می‌رود؛ بنابراین از کج سلیقی و بی‌سلیقگی در عرضه کتاب دوری شود.

 آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: باید حلقه اتصالی میان نویسندگان برقرار شود تا از نوشتن مطالب تکراری جلوگیری شود و نیز هیئتی را برای انتخاب موضوعات مشخص کنید تا دست نویسندگان از نوشتن موضوعات روز و جدید خالی نباشد.

 مراقب ترویج عرفانهای کاذب باشید

 وی گفت: امروز مسائل زشت در لباس زیبا عرضه می شود مثل عرفانهای کاذب که متأسفانه از سطح توده مردم فراتر رفته و به قله مسائل اجتماعی و سیاسی نفوذ کرده است.

 آیت الله مکارم شیرازی این مسئله را برای نظام اسلامی بسیار خطرناک دانسته و گفت: کشوری که خدای نکرده مجریان دست اولش به مسائل خرافی و عرفانهای کاذب متوسل می‌شود معلوم نیست تکلیف چنین کشوری چه می‌شود.

 این مرجع تقلید ترویج عرفانهای کاذب را نوعی جنگ روانی دشمنان دانسته و افزود: دشمنان در این میدان خیلی حساب شده کار می کنند و سازمان تبلیغات اسلامی از سازمانهایی است که باید متولی مقابله با این کارها باشد و نسبت به این مسائل اهتمام بورزد.

 وی در پایان تاکید کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه زحمات زیادی کشیده است اما نباید به اینها قانع بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.