عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

چ, 02/21/1390 - 09:00
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:


انتخاب موضوعات نیازمند به انبوه نگاری از آسیب‌های پایان‌نامه‌های حوزوی است

  عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: باید کیمته های منتخبی از اعضای هیئت علمی رشته های گوناگون علوم اسلامی تشکیل شود و با اولویت سنجی، بخشی از تحقیقات را متمرکز بر موضوعات راهبردی کنند.

 


 

حجت الاسلام بهروز محمدی منفرد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بسیج طلاب  بیان داشت: پایان نامه های حوزه علمیه باید مرکز نوآوری و ارائه‌دهنده راهکارهای عملی برای حل معضلات جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه در پایان‌نامه باید موضوعات جزئی باشد و پژوهشگران نباید موضوعات کلان را انتخاب کنند، بیان داشت: از آسیب‌های پژوهش در عرصه پایان نامه‌های حوزوی، انتخاب موضوعاتی است که نیاز به انبوه‌نگاری دارد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در انتخاب موضوعات پایان‌نامه، کمیته تصویب و کمیته باید سخت‌گیری خود را افزایش دهد تا سطح کیفی پایان‌نامه‌ها بالاتر رود.

این پژوهشگر فلسفه اخلاق ادامه داد: یکی از آسیب‌ها در پایان‌نامه‌های حوزوی، عدم اختصاص وقت کافی از سوی استاد راهنما و مشاور است.

این محقق علوم انسانی بیان داشت: متاسفانه داوران هم در مقام نقد پایان نامه، فرصت کافی نمی‌گذارند و اشکالاتی را مطرح می کنند که ناشی از عدم دقت کافی و مطالعه کامل است.

وی نقد اصولی داوران و همیاری استاد راهنما و مشاور را از عوامل قوت گرفتن طلاب در انجام پژوهش و تحقیق برشمرد و بیان داشت: نباید با ارجاع زیاد پایان‌نامه به اساتید فرصت رشد و پرورش را از دیگر طلاب بگیریم.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه روش پژوهش و آیین نگارش دو ابزار کار پژوهشگر است، گفت: با آموزش دیدن طلاب در پایه های تحصیلی حوزه باید موانع پژوهشگری را از سر راه برداریم.

وی ارجاع مطالب پایان نامه به منابع دسته اول را نشانه قوت پژوهشگر عنوان کرد و گفت: ارجاع به منابع اصلی نیازمند دانستن زبان‌های خارجی و کتاب شناسی و استفاده از کتاب های اصیل است.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از پژوهش های حوزوی مربوط به عالم انتزاعات است، گفت: باید کیمته های منتخبی از اعضای هیئت علمی رشته های گوناگون علوم اسلامی تشکیل شود و با اولویت سنجی، بخشی از تحقیقات را متمرکز بر موضوعات راهبردی کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.