آیت الله مکارم شیرازی:

چ, 02/14/1390 - 10:29
آیت الله مکارم شیرازی:


همه فصیحان و عارفان در برابر فصاحت و بلاغت نهج البلاغه زانو می‌زنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در پیامی به پنجمین مسابقات ملی حفظ و مفاهیم نهج البلاغه گفت: بی‌‌شک اگر همه ما گرد قرآن و نهج‌البلاغه جمع شویم و رهنمودهای بسیار ارزنده آن را چراغ فروزان راه زندگی خود قرار دهیم، در همه زمینه‌ها پیروز خواهیم شد.


 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  در اهواز، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم در پیامی به مسابقات ملی حفظ و مفاهیم نهج البلاغه، خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های نهج‌البلاغه این که همچون کلام پروردگار، قرآن مجید گذشت زمان گرد و غبار کهنگی بر آن نمی‌افشاند، و آمد و رفت نسل‌ها از عظمت و اهمیتش نمی‌کاهد، بلکه هر زمان حقایق تازه‌ ای از آن کشف می‌شود و بر طراوت و بالندگی آن می‌افزاید و فنون فصاحت و بلاغت آن، چنان با عمق معنی و عرفان و حکمت در آن آمیخته که همه فصحا و بلغا و عارفان در برابر آن زانو می‌زنند و اگر سخنانی که دوست و دشمن درباره عظمت نهج‌البلاغه گفته‌اند، گردآوری شود، به یقین کتابخانه با ارزشی خواهد شد.

متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز تشکیل این جلسه پرشکوه در مسیر بزرگداشت کتاب بزرگ و نفیس نهج‌البلاغه را به همه شما عزیزان، اساتید محترم و دانشجویان عزیز و همه دست‌اندرکاران صمیمانه تبریک می‌گویم.

بی‌‌شک اگر همه ما گرد قرآن و نهج‌البلاغه جمع شویم و رهنمودهای بسیار ارزنده آن را چراغ فروزان راه زندگی خود قرار دهیم، در تمام زمینه‌ها پیروز خواهیم شد.

چراکه در نهج‌ البلاغه هر چه بخواهیم هست، به عنوان نمونه نگاه دقیقی به خطبه اشباح می‌اندازیم، بالاترین معارف الهی و اسلامی در آن موج می‌زند. به خطبه قاصعه نظر می‌افکنیم، بهترین دروس همزیستی مسالمت‌آمیز و طرق رسیدن به امنیت جامعه در آن دیده می‌شود.

خطبه همام به تمام آنچه در سیر و سلوک الی‌الله لازم است اشاره می‌کند. وصیت‌نامه امیرمؤمنان(ع) به امام حسن مجتبی(ع) یک دوره علم اخلاق و عرفان اسلامی است و عهدنامه مالک اشتر آئین کشورداری را به عالی‌ترین صورتی تشریح می‌کند و کلمات قصار آن حضرت هر کدام مکتبی است برای تربیت رهروان راه حق.

از ویژگی ‌های نهج ‌البلاغه این که همچون کلام پروردگار، قرآن مجید گذشت زمان گرد و غبار کهنگی بر آن نمی‌افشاند، و آمد و رفت نسل‌ها از عظمت و اهمیتش نمی‌کاهد، بلکه هر زمان حقایق تازه‌ای از آن کشف می‌شود و بر طراوت و بالندگی آن می‌افزاید.

فنون فصاحت و بلاغت آن، چنان با عمق معنی و عرفان و حکمت در آن آمیخته که همه فصحا و بلغا و عارفان در برابر آن زانو می‌زنند و اگر سخنانی که دوست و دشمن درباره عظمت نهج‌البلاغه گفته‌اند، گردآوری شود، به یقین کتابخانه با ارزشی خواهد شد.

برادران و خواهران عزیز، بکوشید روز به روز آشنایی خود را با سخنان مولا در نهج‌البلاغه بیشتر کنید، حضور نهج‌ البلاغه را در زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی عمیق‌تر سازید، و دل و جان خود را با فروغ نهج ‌البلاغه روشنایی بخشید و بدانید زندگی در پرتو قرآن و نهج‌البلاغه لذت دیگری دارد.

بار دیگر بهترین درود خود را به شما عزیزان و همه دست‌ اندرکاران این جشنواره بزرگ نثار می‌کنم و موفقیت تان را از خداوند خواهانم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.