نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی برگزار می‌شود

د, 02/12/1390 - 08:58
نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی برگزار می‌شود

 نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی به مدت سه روز با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور مراجع و علما، 29 اردیبهشت در مازندران برگزار می‌شود.

 

 

حجت الاسلام حسین ابراهیمیان، دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی، در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری‌ گفت: این کنگره ملی سه روزه 29 اردیبهشت با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در مازندران برگزار می شود.

 

دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی خاطرنشان کرد: پیام ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی به این کنگره نیز از سوی حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری در روز کنگره قرائت خواهد شد.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که این کنگره ملی به مدت سه روز از تاریخ 29 تا 31 اردیبهشت با حضور برخی مراجع عظام تقلید، علما و شخصیت های برجسته کشوری در شهرهای بابل و بهشهر برگزار خواهد شد، افزود: حضرت آیت الله نوری همدانی، آیت الله صادق آملی لاریجانی، آیت الله خزعلی، آیت الله استادی، آیت الله سید احمد خاتمی، جواد لاریجانی و همچنین برخی دیگر از شخصیت های مهم کشوری برگزار می شود

 

وی با بیان این که طرح برگزاری کنگره بزرگداشت علامه سعیدالعلما نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری پیشنهاد شد، افزود: در دیداری که امام جمعه شهر بابل با ایشان داشتند، معظم له فرمودند‌«خوب است درباره سعیدالعلما بزرگداشتی برگزار شود و آثار او احیا گردد.» و بعد از آن بود که برگزاری چنین کنگره ای از سوی مسؤولان ارشد فرهنگی استان و شهرستان بابل دنبال شد.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان با اشاره به این که رهبرمعظم انقلاب اسلامی توجه خاصی به شخصیت علامه سعید العلما داشته و دارند، تصریح کرد: ایشان کپی اثر خطی علامه سعیدالعلما را در اختیار آیت الله صادق لاریجانی گذاشته بودند تا شرح و ترجمه شود.

 

دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی، تبیین و شناساندن آراء و افکار علمای دین به رهپویان سعادت و نسل جوان تشنه معنویت و حقیقت، همواره از دغدغه های اصلی مسؤولان فرهنگی کشور بوده است، تصریح کرد: بدین منظور شناساندن شخصیت ها و مفاخر مازندران به شیفتگان سعادت و حقیقت دینی برگردن همه متولیان عرصه دین و فرهنگ است که البته سال ها زمان نیاز دارد تا از از ادای این دین برآییم.

 

وی با بیان این که معرفی سهامداران اصلی فکر و فضیلت این سرزمین بیشتر از طریق برگزاری کنگره ها امکان پذیر است، گفت: برگزاری چنین کنگره هایی در واقع بهانه‌ای برای پاسداشت، شناساندن و پی‌بردن به نقش حیاتی شخصیت ها و فرزانگان این دیار است.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی استاد و شاگرد بوده اند، گفت: این دو عالم بزرگوار زندگی خود را وقف گسترش دین مبین اسلام و مردم ولایت مدار استان مازندران کرده اند.

 

وی در ادامه سخنان خود به دیدار برخی از اعضای شورای سیاست گذاری کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان از برگزاری چنین کنگره ای خرسند شدند و فرمودند اهمیت کار شما در برگزاری کنگره بزرگداشت مرحوم سعیدالعلما از کار سایر آقایان در بزرگداشت سایر علمای بزرگ اسلام بیشتر است؛ زیرا ایشان چهره ای گمنام است، متاسفانه این شخصیت بزرگ در میان علمای سلف، چهره شناخته شده نیست؛ از این رو کار شما در معرفی این شخصیت کار مشکلی است.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان ادامه داد: رهبرمعظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند‌«انشاءالله نوبت بعدی پس از سعیدالعلما، بزرگداشت استاد ایشان، مرحوم آیت الله شریف العلماء مازندرانی باشد.»

 

وی در ادامه تشکیل کمیته علمی را یکی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در طول این مدت دانست و خاطرنشان کرد: این کمیته با حضور 14 نفر از مدرسان حوزه و دانشگاه تشکیل و تاکنون نیز 23 در خصوص برنامه های علمی کنگره به بحث و تبادل نظر نشستند.

 

دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعید العلما وملا محمد اشرفی همچنین به مهم‌ترین موضوعات فراخوان این کنگره اشاره کرد و گفت: سیری در زندگی، احوال و شخصیت، کتاب شناسی توصیفی، تحلیل و بررسی نظریات و آراء خاص فقهی، آراء و نظریات ویژه تفسیری، کلامی، عرفانی و اخلاقی، سیری در مقامات معنوی و مکاشفات عرفانی(سلوک عرفانی)، سیری در اندیشه های عرفانی (عرفان نظری)، شیوه های الگو برداری نسل جوان از سیره علمی و عملی عالمان دین، بررسی تئوری ولایت فقیه در آئینه آثار، نقش علامه سعیدالعلماء در مبارزه با فرقه های ضاله، و کارکرد عالمان منطقه بویژه علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی در ولایت مداری مردم (گرایش به اهل بیت(ع)، از مهم‌ترین موضوعات این فراخوان بوده است.

 

وی در ادامه به برخی دیگر از موضوعات فراخوان همچون  ترجمه و تصحیح و تعلیق آثار علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی به زبان های فارسی، عربی و لاتین، مقایسه تطبیقی آراء فقهی علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی بازخوانی وتحلیل فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، و رویکرد های نوین نسبت به مسائل مستحدثه در اندیشه های فقهی و کلامی اشاره کرد.

 

وی اضافه کرد: تشکیل کمیته انتشارات و تبلیغات، کمیته فرهنگی و ارتباطات و کمیته تشریفات و مالی نیز از دیگر کمیته های این کنگره ملی است که با تدوین شرح وظایف انجام شده است.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان درادامه سخنان خود مهم ترین اقدامات صورت گرفته ازسوی کمیته علمی اشاره کرد و گفت: تصحیح، تعلیق، شرح و تفسیر هشت اثر از آثار علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی و انتشار دو جلد ویژه نامه تخصصی کنگره با عنوان ستارگان ملکوت که به صورت رنگی از جمله بخشی از فعالیت های کمیته علمی کنگره دراین مدت بوده است.

 

دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی در ادامه از ارسال 130 علمی علمی به دبیرخانه این کنگره خبرداد و افزود: پس از تحلیل و بررسی دقیق در کمیته داوران، مقالات برگزیده انتخاب و ده مقاله برگزیده در روز برگزاری کنگره ارائه خواهد شد و علاوه برآن نیز جلد اول مجموعه مقالات کنگره نیز تدوین و به چاپ رسیده است.

 

وی همچنین به برخی ویژگی های بارز علامه سعیدالعلما اشاره کرد و گفت: این عالم برجسته شخصیتی است که دوست ودشمن، مخالف و موافق به مقام علمی و جایگاه اجتماعی و سیاسی وی معترف بوده و حتی آن را به زبان و قلم آورده اند.

 

حجت الاسلام ابراهمیان از علامه سعیدالعلما به عنوان یکی از مفاخر شیعه و از عالمان کم نظیر جهان اسلام یاد کرد و ادامه داد: او در راستای تحصیل، تعلیم و تدریس خود توانسته است مراتب بالای علمی را بپیماید و از نظر علمی و معنوی به نقطه ای برسد که توجه استاد بزرگ حوزه نجف علامه شریف العلما را به خود جلب کرده و از سوی علامه شریف العلماء به وی، لقب سعید العلما داده شد.

 

وی ادامه داد: بعد از صاحب جواهر، که مرجعیت شیعه به شیخ مرتضی انصاری موکول گشت شیخ انصاری آن را به علامه سعید العلما ارجاع می دهد ولی علامه سعید العلما به عللی آن را نمی پذیرد.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان خاطرنشان کرد: علامه اشرفی که از شاگردان برجسته وی است یکی از چهره های بزرگ شیعه و استان مازندران است و در منابع معتبر از ایشان به عالمی کامل و عارفی و اصل نام می برند و عبادت و زهد و شب زنده داری ایشان زبانزد عام و خاص بوده است.

 

دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی با اشاره به این که همزمان با برگزاری این کنگره برنامه هایی جانبی نیز از سوی مسؤولان برگزار تدارک دیده شده است، تصریح کرد: توزیع ویژه نامه ها، مجموعه مقالات، آثار و تالیفات علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی، همایش قرآن و عترت ویژه بزرگداشت علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی، شب شعر علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی، ساخت مستند فیلم علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی، نامگذاری میادین شهر به نام آنان و نصب تندیس این دو عالم در میادین شهر بابل، مراسم شب جمعه ( دعای کمیل ) و صبح جمعه (دعای ندبه ) مورخ 29 و 30 اردیبهشت در شهرستان بابل (درمرقد مطهّر علامه سعیدالعلمای مازندرانی (ره)) و توزیع مجموعه دیدارها، مصاحبه های و کتاب های علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی در روز کنگره از مهم ترین برنامه های جانبی این کنگره است.

 

وی در ادامه همچنین از بازسازی مزار منور علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی در بابل خبر داد و افزود: این پروژه مهم نیز با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران در حال انجام است.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان از انتشار و رونمایی تمبر یاد بود علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی از سوی دبیرخانه کنگره خبر داد و بیان داشت: این تمبر یادبود نیز در روز برگزاری کنگره رونمایی خواهد شد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.