آيت‌الله حائري شيرازي در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرگزاری فارس

ش, 02/10/1390 - 06:57
آيت‌الله حائري شيرازي در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرگزاری فارس
همواره بايد پشت سر آيت‌الله خامنه‌اي حركت كنيم

 استاد اخلاق هيأت دولت و عضو مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: همواره بايد پشت سر آيت‌الله خامنه‌اي حركت كرده و به ايشان تأسي كنيم.

آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري و استاد اخلاق هيأت دولت در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار فارس اظهار داشت: دشمنان 30 سال است كه قصد براندازي نظام جمهوري اسلامي را دارند اما موفق نمي‌شوند كه در واقع ناتواني آنها به مسئله ولايت فقيه مربوط مي‌شود چراكه همه مقدمات براندازي فراهم شده و اگر يك روز نظام از حالت فعلي و در رأس بودن ولي فقيه خارج شود به شام نمي‌رسد كه نظام جمهوري اسلامي باقي نخواهد ماند.

وي در همين زمينه به مثالي درخصوص نفوذ رأي و نظر فقها در بين مردم اشاره كرد و گفت: بر مبناي نظام ولايت فقيه بود كه ميرزاي شيرازي استعمال دخانيات را حرام اعلام كرد و مردم بر اساس اين حكم دخانيات را تحريم كردند؛ اما هزاران فرد نصيحت‌گر حتي با هزينه‌هاي بسيار نمي‌توانند يك فرد سيگاري را ترك دهند اما ولايت فقيه يكدفعه موجب ترك يك مملكت مي‌شود.

آيت‌الله محي‌الدين حائري‌شيرازي در ادامه سخنان خود به موضوع حكم حكومتي از نظر شرعي اشاره كرد و اظهارداشت: مقام معظم رهبري در زمان رياست‌جمهوري خود در خطبه‌هاي نماز جمعه اعلام كردند كه ولي فقيه از راه احكام اوليه و ثانويه كار مي‌كند. پس از اين سخنان رئيس‌جمهور به امام نامه نوشت كه نظر شما نسبت به خطبه‌ها چه بوده بوده است؟ كه امام (ره) در آن زمان احكام حكومتي را به طور مفصل مطرح كردند و فرمودند احكام اوليه و ثانويه وجود نداشته و في رأسه حاكم مي‌تواند حكم كند.

*پذيرش حكم حكومتي امام(ره)توسط آيت‌الله خامنه‌اي تأييدي بر شايستگي ايشان براي رهبري بود

آيت‌الله حائري‌شيرازي ادامه داد: پس از قرائت نامه امام در صداوسيما، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به امام نوشتند كه "بنده بيش از سي سال است به اين روش شما عمل مي‌كنم؛ ممكن است عبارات من وافي به مراد من در خطبه‌ها نبوده است. " و امام(ره) نيز در پاسخ فرمودند "شما خورشيدي هستيد كه اطراف خود را روشن مي‌كنيد. "

وي افزود: اين نوع رفتار امام(ره) از اين روي بود كه اگر رئيس‌جمهور وقت(حضرت آيت‌الله خامنه‌اي) نفسانيتي دارد در همان زمان حيات امام ظهور كند چرا كه بعدها نمي‌توان با اين نفسانيت كاري كرد.

آيت‌الله حائري شيرازي خاطرنشان كرد: اما آيت‌الله خامنه‌اي امتحانات خودشان را به خوبي پشت سر گذاشتند و نشان دادند كه در كار خود نفسانيتي به خرج نمي‌دهند و از همين روي بود كه امام(ره) ايشان را به عنوان كسي كه شايسته رهبري است به اطرافيان خود معرفي مي‌كردند.

عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: روزي كه مقام معظم رهبري به عنوان رهبر انتخاب شدند به همراه آيت‌الله جنتي براي عرض سر سلامتي به خدمت حاج احمد آقاي خميني رفتيم. وقتي به حاج احمد آقا گفتيم كه مجلس خبرگان آيت‌الله خامنه‌اي را انتخاب كرده است ايشان در جواب گفتند كه قلب امام(ره) را شاد كرديد.

* امام (ره) فرمودند "هرچه فكر مي‌كنم مي‌بينم آيت‌الله خامنه‌اي براي رهبري خوب است "

وي بر همين اساس به سخنان حاج‌احمد خميني اشاره و اضافه‌كرد: حاج‌احمد آقا گفت كه "چند روز قبل كه همراه با امام(ره) به تلويزيون نگاه مي‌كرديم آقاي كيم‌ اي سونگ و رئيس‌جمهور كشورمان را نشان مي داد كه رئيس‌جمهور(آيت‌الله خامنه‌اي) بسيار باوقار بودند؛ بنده به امام(ره) گفتم كه ايشان بسيار موقر هستند كه امام(ره) نيز فرمودند "هر چه كه فكر مي‌كنم مي‌بينم كه سيد علي آقا براي رهبري خوب است. "

آيت‌الله حائري‌شيرازي با تأكيد بر اينكه رابطه نظام ولايت با مردم رابطه اطاعت در جان و مال است، گفت: ولايت‌پذيري مهمترين عاملي بود كه مردم به دليل آن شهيد دادند.

استاد اخلاق هيأت دولت در ادامه به ويژگي‌هاي ولي فقيه اشاره كرد و گفت: ولي فقيه همانند ذره‌بيني است كه اشعه‌هاي ملت را همگرا مي‌كند. وقتي جلوي اشعه خورشيد و بر روي كاغذ يك ذره‌بين قرار مي‌گيرد كاغذ آتش خواهد گرفت اما با نبود ذره‌بين از آتش خبري نيست،. امام(ره) ذره‌بيني بودند كه مردم را در يك نقطه يعني ولايت متمركز كرد تا قدرت اثربخشي و سوزانندگي پيدا كنند.

آيت‌الله حائري‌شيرازي خاطرنشان كرد: وقتي بني‌صدر از خانه امام(ره) بيرون آمد كانديداتوري خود را اعلام كرد، مردم اين تصور را داشتند كه امام(ره) به وي گفته است تا كانديد شود؛ بني‌صدر باور كرده بود كه مردم به دليل خودش به وي رأي داده‌اند در حالي كه وي تنها آهني بود كه متصل به آهن‌ربا بود و مردم رأي خود را به خاطر اينكه گمان مي‌كردند وي مدنظر امام خميني است، به نام وي در صندوق‌ها انداختند.

وي در عين حال به فتنه 88 اشاره و خاطر‌نشان‌كرد: فردي هم كه در انتخابات ادعاي تقلب مي‌كرد مردم به اين دليل به وي رأي دادند كه در دوران حساس جنگ نخست وزير بود و علاوه بر آن اهل خامنه و نسبت خويشاوندي با رهبري داشته و سال‌ها با امام(ره) كار كرده بود اما وقتي در مقابل رهبري موضع‌گيري كرد از 13 ميليون وي چيزي باقي نماند و ضد انقلاب شد.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه از آنجا كه ولي‌فقيه مانند ائمه معصوم نيست، مي‌‌توان در برخي اوقات نظرات مشورتي خودمان را با ايشان در ميان بگذاريم و درباره تصميماتشان به گفت‌وگو بنشينيم، خاطرنشان كرد: اينكه كسي اگر اطلاعاتي دارد به ايشان منتقل و با ايشان به صورت خصوصي بحث و گفت‌وگو كند اشكالي ندارد اما وقتي كه نظر رهبري به صورت حكم درآمد بايد اجرا شود.

* امام اگر زنده بود صدها بار به آيت‌الله خامنه‌اي آفرين مي‌گفت

آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس به مديريت مقام معظم رهبري اشاره كرد و اظهارداشت: مجلس خبرگان براي انتخاب ولي فقيه تشكيل شده و يك كميسيون تحقيق مخصوص اين امر به وجود آمده است.

آيت‌الله حائري شيرازي با بيان اينكه خودم عضو اين كميسيون هستم، افزود: در اين كميسيون مسائل مربوط به ولايت فقيه مطرح و بررسي شده و در خصوص آن اظهار نظر مي‌شود و هر ساله نظر كميسيون تحقيق به مجلس خبرگان ارائه و آنها نظر خود را اعلام مي‌كنند.

وي بر همين اساس به اين موضوع اشاره كرد كه تائيدات هر سال مجلس خبرگان درباره عملكرد رهبر معظم انقلاب بر اساس نظر اين كميسيون صورت مي‌گيرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه امام راحل وقتي مي‌خواستند مسئله بني‌صدر را حل كنند وي را از جانشيني فرماندهي كل قوا عزل كردند، گفت: در جريان فتنه 88 مقام معظم رهبري تنها با صحبت، جمعيتي را كه فريب خورده بودند را بازگرداندند كه به همين دليل بني‌صدر گفته بود اگر امام (ره) زنده بود به آيت‌الله خامنه‌اي به دليل اين مديريت عالي صدها بار آفرين مي‌گفت.

وي ادامه داد: اخيراً نيز ديديم كه عطاءالله مهاجراني درباره ادعاي اكبر گنجي مبني بر مقايسه و تشبيه انقلاب مصر با فتنه سبز در ايران، گفته است كه اين مقايسه به هيچ وجه درست نيست چرا كه اولاً حكومت سابق مصر حكومتي وابسته بود اما جمهوري اسلامي وابسته نيست و از سوي ديگر حسني مبارك فردي مفسد و آلوده است، حال آنكه در زندگاني رهبر انقلاب حتي يك نقطه خاكستري هم وجود ندارد، چه برسد به نقطه سياه.

استاد اخلاق هيأت دولت در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اينكه همه ما بايد همواره پشت سر رهبر معظم انقلاب حركت كرده و در رفتارها و عملكردهايمان، توصيه‌ها و رفتار ايشان را ملاك قرار دهيم، خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري همواره سخنان خود را سنجيده بيان مي‌كنند از اين رو اگر آنهايي هم كه دوستدار رهبري هستند، تقيدات ايشان را داشته باشند هيچ مشكلي در كشور وجود نخواهد داشت اما متاسفانه برخي اوقات اين شكل نيست و افراد بر اساس سليقه خود عمل مي‌كنند.

آيت‌الله حائري‌ شيرازي افزود: توصيه بنده اين است كه نبايد با قلقلك كردن و دامن زدن به برخي حاشيه‌ها، دشمنان درجه دوم را به دشمن درجه يك تبديل كنيم.

وي با بيان اينكه بايد در كارهايمان به رهبر معظم انقلاب تأسي كنيم، خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري همواره فضا را تعديل كرده و هيچگاه فضا را تند نمي‌كنند، اما برخي اوقات ديده مي‌شود كه افرادي مي‌گويند وظيفه ايشان اين است كه تعديل كنند اما ما بايد به گونه‌اي ديگر عمل كنيم كه بايد در جواب آنها گفت: يعني فقط وظيفه ايشان است كه تقوا داشته باشند و وظيفه ما نيست؟ وظيفه ايشان انصاف است و وظيفه ما چيز ديگر؟ وظيفه ايشان مردانگي است و وظيفه ما نامردي؟

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.