برگزاری سلسله نشست های مهدویت با حضور مدیر بنیاد استان البرز در مدرسه علمیه کوثرکرج

د, 02/05/1390 - 15:38
برگزاری سلسله نشست های مهدویت با حضور مدیر بنیاد استان البرز در مدرسه علمیه کوثرکرج

سومین جلسه از سلسله نشست های مهدویت یکشنبه چهارم فروردین ماه،باحضورمحمد رضا عسگری رئیس بنیاد مهدویت استان البرز در مدرسه علمیه کوثر برگزار شد.

محمد رضا عسگری در این جلسه به معرفی منابع روایی شیعه و سنی،بررسی تواتر و صحت احادیث و بیان عرصه های اشتراک و افتراق شیعه و سنی در مباحث مربوط به مهدویت پرداخت.
وی در ابتدا با بیان اینکه عقل،قرآن و سنت از منابع اساسی معارف دین است اضافه کرد،منابع روایی شیعی درباره مهدویت شامل کتابهای تألیف شده قبل از تولد حضرت که می توان به کتابهای سلیم بن قیس،الغیبة للحجة،اخبار المهدی و القائم الصغیر اشاره کرد و هم کتبی که بعد از تولد ایشان نوشته شده که شامل کتب ویژه ای چون کمال الدین وتمام النعمة،الغیبة نعمانی،الغیبة للحجة ومعجم الاحادیث امام المهدی و کتب عامی مانند الکافی،قرب الاسناد و بصائر الدرجات می باشد.
این پژوهشگر انواع احادیث مربوط به امام زمان را به روایت تفسیری،تبیینی،اخباری و روایت تاریخی تقسیم کرد و افزود:احادیثی که امامت و زنده بودن امام مهدی را ثابت می کند بخشی در احادیث عام مانند حدیث ثقلین،من مات و خلفای دوازده گانه است و بخش دیگر مربوط به احادیث خاص می باشد.
وی نکاتی را که از حدیث ثقلین برداشت می شود این چنین برشمرد:همان طور که کتاب خدا جاودانه است یکی از اهل بیت هم باید تا پایان عمر دنیا باشد،همان گونه که قرآن حجت و واجب الاطاعة است پس باید از اهل بیت هم اطاعت کرد،در قرآن خطایی نیست پس اهل بیت هم مصون از خطایند،قرآن منبع بی کران معرفت است و اتصال اهل بیت به قرآن نشانه وسعت علم و ژرفای معرفت آنان است.
عسگری در مورد مصداق اهل بیت در زمان حاضر اظهار کرد:با توجه به روایات، مهدی از اهل بیت،فردی از عترت و از فرزندان پیامبر معرفی شده است.
مدیر بنیاد مهدویت استان البرز کتاب های اهل سنت در مباحث مهدویت را به کتاب های تألیف شده قبل از تولد هم چون الفتن،کتب بعد از تولد مانند سنن ابو داوود و کتاب های تألیف شده در زمان غیبت کبری تقسیم کرد.
عسگری از عرصه های اشتراکی شیعه و سنی به اصل مهدویت،وجوب اعتقاد به مهدی،جهانی بودن دعوت و حکومت،نزول عیسی و اقتدا به امام مهدی،خسف بیداء،لقب حضرت مهدی،امداد الهی،طلوع خورشید از مغرب،مشخصات ظاهری،فراوانی نعمت،عدالت فرا گیر،همنام بودن با پیامبر،بیعت بین رکن و مقام واینکه از فرزندان فاطمه است اشاره کرد و ولادت امام مهدی و نسب حضرت را از عرصه های اختلاف بین شیعه و سنی دانست و در پایان به بیان اشکالات وجه اختلاف اهل سنت در این رابطه پرداخت.
لازم به ذکر است محمد رضا عسگری در جلسات گذشته به طرح مباحث ضرورت پرداختن به مهدویت و معرفی امام مهدی از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته بود.

خبرنگار بسیج طلاب : الهه حقیقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.