خطبه فدکیه در کلام آیت الله مصباح‌یزدی

ش, 01/27/1390 - 10:52
خطبه فدکیه در کلام آیت الله مصباح‌یزدی

عضو خبرگان رهبری با بیان این که اگر خطبه حضرت زهرا‌(س) نبود، کسی آن حضرت را نمی‌شناخت، به شرح این خطبه ارزشمند پرداخت.

 

آیت­الله مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شده به شرح خطبه حضرت زهرا(س) پرداختند و گفتند: در این خطبه بعد از ذکر حمد و ثناء الهی و شهادت به رسالت نبی مکرم اسلام، حضرت زهرا(س) مردم را با عنوان «عبادالله» خطاب قرار می­دهد و می­فرماید: ای بندگان خدا شما تابلوهای أمر و نهی و حاملین وحی، دین و أمانت­دار خدا هستید.

ایشان ادامه دادند: حضرت زهرا(س) در بخش دیگر از این خطبه، مردم را با عنوان »أیهاالناس» مورد خطاب قرار می­دهند و می­فرمایند: یا ایها­الناس! بدانید که من فاطمه هستم و پدرم محمد(ص) است. من حرف نادرستی به زبان نمی­آورم و کار غلطی را انجام نمی­دهم. من دختر کسی هستم که شما را از بدبختی دنیا و آخرت نجات داد. تا پیامبر(ص) زنده بود شما پیرو او بودید و به دستورات خداوند عمل می­کردید. می­بینم که بعد از رحلت پدرم گرایش­های نفاق­آمیز در شما پیدا شده است. به جای اینکه از احکام خداوند متعال حمایت و حراست کنید، همه این احکام را فراموش کرده­اید. گویا فقط اسمی از اسلام برای شما مانده است.

آیت­الله مصباح یزدی اذعان داشتند: حضرت زهرا‌(س) در ادامه خطبه خطاب به متصدی خلافت می­گوید: آیا تو از پدرت إرث می­بری  و من نمی­توانم از پدرم إرث ببرم؟!

ایشان با اشاره به این‌که حضرت زهرا(س) در ادامه این خطبه از راه احساسی وارد قضیه می­شود، اظهار داشتند: حضرت زهرا(س) در ادامه خطبه خطاب به انصار حاضر در مسجد می­فرماید: ای گروه برجستگان جامعه! ای کسانی که همچون بازوی توانا آیین اسلام را حفظ کردید و از اسلام حضانت کردید. شمایی که این خدمات را به اسلام انجام دادید، چطور شده که حال من را نادیده گرفتید و با این ظلمی که به من شده اقدامی انجام نمی­دهید. آیا پدر من نفرمودند که احترام شخصی که فوت کرده به وسیله احترام به فرزندانش حفظ می­شود؟ خیلی زود راه را به اشتباه رفتید. آنچه را که من در صدد آن بودم، شما می­توانستید آن را انجام دهید. آیا می­گویید که چون پیامبر(ص) از دنیا رفته ما کاری انجام نمی­دهیم؟ آیا در قرآن آمده که وقتی پیامبر(ص) از دنیا رفت شما دست از دین بردارید؟.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.