جهاد اقتصادی از نظر حضرت آیت الله جوادی‌آملی

ش, 01/27/1390 - 10:50
جهاد اقتصادی از نظر حضرت آیت الله جوادی‌آملی

جهاد اقتصادی هم تلاش و کوشش در تحصیل اقتصاد سالم، هم اجتهاد در مصرف کردن این اقتصاد به دست آمده و هم جلوگیری از اسراف و تبذیراست. 

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق که با حضور جمعی از دانشگاهیان و حوزویان برگزار شد، اظهار داشتند: تعبیر قرآن کریم این است که گناه، بدگفتن، بدرفتن، بددیدن و مانند آن آئینه دل را غبارآلود می کند و وقتی این آئینه چند بار غبار گرفت جایی را نشان نمی دهد.

ایشان تصریح کردند: خداوند در سوره حج می فرماید؛ آن چیزی که باید ببیند، چشم دل است که آن را بستند. در سوره مبارکه طاها و اسراء نیز تاکید می کند که وقتی یک عده ای کور محشور می شوند به خدا می گویند که در دنیا چشم داشتند و چرا در اینجا بی چشم هستند. ذات اقدس الهی به آنها می فرماید که شما را کور محشور نکردیم، بلکه هر جوری که در دنیا بودیی به همان صورت شما را محشور کردیم.

معظم له تاکید کردند: این افراد کور نیستند، به دلیل این که جهنم و جهنمیان و شعله های آتش را می بینند، ولی بهشت و حوریان و مردان حق را نمی بینند. این افراد در دنیا هم به همین صورت زندگی می کنند؛ یعنی مسجد و حسینیه و مراکز علمی و راه نور را نمی بینند و فقط مراکز فساد و برهنگی را می بینند.

*کسانی که کورمحشور می شوند؟!

حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: اینهایی که در قیامت کور محشور می شوند به این معنا نیست که کور مطلق هستند و هیچ جا را نمی بینند، بلکه تمام مسائل دردآور را می بینند و خروش آنها را می شنوند ولی معارف الهی را نمی بینند.

ایشان با بیان این که اگر انسان درست رفتار کند، جهان هم پاسخ رفتار او را درست می دهد، افزودند: این معارف را می توان دید، ولی دیدن آن با قلب است، در صورتی که ما قلب را برابر آیه سوره حج، کور نکنیم.

معظم له ادامه دادند: چشم دل برخی افراد کور است و کوربودن دل به این است که این آئینه غبارآلود می شود. گناه چرک دل است و وقتی این چرک چندلایه شد، در دل رسوب می کند.

*کاربردهای اخلاق

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی کاربردهای اخلاق، گفتند: اخلاق برای این است که انسان مواظب باشد؛ اگر انسان مراقب نباشد و سرش را خم نکند و درونش را نگاه نکند و عکس خودش را در آئینه دل نبیند، نمی فهمد که دل غبار گرفته است یا نه؛ ولی وقتی هر روز مراقب خودش باشد، سری به درونش بزند و رویاهای خوبی داشته باشد، می فهمد که این آئینه شفاف است.

مفسر قرآن کریم با یادآوری این نکته که وقتی آئینه شفاف شد، خیلی از اسرار در درونش می تابد، اظهار داشتند: تمام کوشش و تلاش فن اخلاق این است که این قلب را به صورت آئینه نگه دارد. بعد هم به ما می گویند که این آئینه را به کدام طرف نگه داشته باشیم. اگر انسان آئینه شفاف را به طرف قرآن و عترت نگه داشته باشد در این آئینه، معارف می تابد؛ آن وقت هرگز نیل به آلودگی نمی کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کردند: انسان وقتی فن اخلاق را بازبینی کرد، بوی بد گناه، او را رنج می دهد.

* نام حضرت امیر(ع) در شرق و غرب عالم وجود دارد

معظم له در بخش دیگری از فرمایشات خودشان به تشریح نامه 21 امیرالمومنین علیه السلام از کتاب شریف نهج البلاغه پرداختند و تصریح کردند: تمام دشمنان صف بستند که نام مبارک حضرت امیرالمومنین علیه السلام را محو کنند و تمام دوستان در اثر ترس،  صف بستند که نام مبارک ایشان را نبرند اما نام حضرت امیر در شرق و غرب عالم وجود دارد.

ایشان مدیریت را از بهترین نعمت های الهی دانستند و گفتند: جهاد اقتصادی هم تلاش و کوشش در تحصیل اقتصاد سالم است، هم اجتهاد در مصرف کردن این اقتصاد به دست آمده است و هم جلوگیری از اسراف و تبذیر.

*خودمان را به خوبی اداره کنیم

استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کردند: جمعیت کشور ما یک صدم جمعیت جهان است و ما تقریبا 10 درصد امکانات دنیا را در اختیار داریم و قطعاً باید خودمان را به خوبی اداره کنیم.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی افزودند: اگر جمعیت ما یک درصد دنیاست و امکانات کشور بیش از 10 درصد است، اداره کردن کشور مدیریت خوب می طلبد.

* هیزم جهنم را از جنگل نمی آورند

بر اساس گزارش روابط عمومی بنیاد علوم وحیانی اسراء، معظم له در پایان افزودند: اگر در سوره مبارکه جبرئیل آمده است که جهنم هیزمی دارد و هیزم جهنم همین ظالمین هستند؛ این مسئله روشن می کند که جهنم وجود دارد، این جهنم هیزم دارد و مشتعل می شود، ولی هیزم جهنم را از جنگل نمی آورند، بلکه خود ظالمین هستند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.