رسالت حوزه و روحانیت در نهادینه‌سازی اقتصاد اسلامی

چ, 01/17/1390 - 09:55
رسالت حوزه و روحانیت در نهادینه‌سازی اقتصاد اسلامی

روحانیت می توانند مروج مسائلی باشند که از فعالیت های اقتصادی کشور حمایت می کند، به عنوان مثال، تبیین آفت ها و آسیب های زندگی مادی، اسراف گرا و تجمل گرا در منابر مختلف برای مردم گام موثری در صرفه جویی اقتصادی جامعه محسوب می شود. 

آیت الله محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در زمینه تبیین فرمایشات رهبری مبنی بر نامگذاری سال جدید، رسالت حوزه و روحانیت را برای جهاد اقتصادی و نیز نهادینه کردن اقتصاد اسلامی را تبیین و تشریح کرد.

آنچه می‌خوانید برش‌هایی از اظهارات آیت‌الله یزدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مرکزخبر حوزه‌ می‌باشد

* روحانیت مورد خطاب رهبری هستند

طلاب و فضلای حوزه نیز مانند آحاد مردم مورد خطاب فرمایشات رهبری هستند؛ البته نه بدین معنا که روحانیت دست به کارهای اقتصادی بزند، ولی می تواند مروج مسائلی باشد که از فعالیت های اقتصادی کشور حمایت می کند به عنوان مثال، تبیین آفت ها و آسیب های زندگی مادی، اسراف گرا و تجمل گرا در منابر مختلف برای مردم گام موثری در صرفه جویی اقتصادی جامعه محسوب می شود.

مسئله اقتصاد اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مورد بحث در مجامع علمی و اجتماعی بوده است و روحانیت کم و بیش به این مسئله توجه داشتند و آثار علمی مختلفی در این رابطه چاپ و تنظیم شده است و مقالات فراوانی در زمینه اقتصاد اسلامی نوشته شده است، آنچه به نظر می رسد کافی نیست و باید بیشتر توجه شود این است که در درس های عمومی که حضرات مراجع و اساتید سطوح عالی دارند، باید در کنار مباحث فقهی و اصولی مکاسب و کفایه، مسائل نوین اقتصادی و بانکداری اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

* موضوعات جدید اقتصادی وارد دروس حوزه شود

موضوعات جدید اقتصادی که در قالب مکاسب محرمه و مسائل فقهی می گنجد، باید به صورت کارشناسی شده وارد دروس حوزه شود، با مشاهده درس نامه حوزه علمیه و نگاهی به فراوانی دروسی که در حوزه برگزار می شود جای مسائل مستحدثه و روز خالی است، طلاب و فضلای حوزه می بایست در زمینه معاملات اینترنتی روز دنیا اطلاعات لازم را کسب و مباحث فقهی و شرعی آنها را بررسی کنند.

*روحانیت ابعاد فقهی معاملات الکترونیکی را تبیین کنند

روحانیت و فضلای خوش‌فکر حوزه می‌بایست مباحث جدید اقتصادی مورد ابتلای دنیای روز را که در کشور ما صورت می گیرد به بحث بگذارند و علما و اساتید و طلاب با این مسائل آشنا شوند.

توصیه ما به حوزویان و اساتید و طلاب این است که در کنار مباحث فقهی و اصولی که امروز در دروس خارج و سطوح عالی مطرح است ، مباحث جدید مورد ابتلا را فراگیرند و با توجه به فقه جواهری، این مسائل جدید را بررسی کنند، اگر این باب در حوزه ها باز شود و مراجع بزرگ در درس های خارج این مباحث را مطرح کنند بسیاری از مشکلات حل می شود و با باز شدن، باب رسیدگی به مسائل روز ، بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه نیز حل می شود.

*هدفمندی یارانه ها؛ جراحی بزرگ اقتصادی

در بحث یارانه ها واقعا مردم کشور با مسئولین همکاری کردند و در گذشته به یاد داریم مسئله هدفمند کردن یارانه ها از زمان دولت های قبل مطرح بود، حتی به یاد دارم درباره قیمت دلار که قصد داشتند قیمت آن را پایین بیاورند، کسی جرات نداشت و می گفتند به مردم شوک وارد می شود و نمی توان تحمل کرد.

در دولت نهم و دهم با همکاری مجلس و مردم، یک جراحی بزرگ اقتصادی در جامعه صورت گرفت؛ البته هر کاری زیان ها و مشکلاتی نیز دارد، ولی در کل باید از مردم و مسئولین برای انجام این اقدام مهم و ضروری تشکر کرد.

این اقدام فوق العاده در اقتصاد کشور موثر است؛ البته من اقتصاد دان نیستم و آشنایی جزئی به این مسائل دارم، ولی با همین اطلاعات عمومی خود می فهمم که کار بسیار بزرگی صورت گرفته است و تبعاً آثار اقتصادی آن در سال های آینده دیده می شود، گرچه آثار فعلی این جراحی بزرگ نیز کم نیست.

* امیدواریم همکاری دولت و مجلس همچنان ادامه یابد

با یارانه ای که دولت به مردم می دهد و ضابطه مند شد، دیگر فقیر فقیرتر و پولدار پولدار تر نمی شود، بلکه یارانه به جا و به حق استفاده می شود، امیدواریم همکاری های دولت و مجلس در راستای پویایی جامعه ادامه پیدا کند.

منبع : حوزه نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.