آیت الله نمازی: حوزویان مبانی علمی و نظری جهاد اقتصادی را استخراج و مسؤولان آن را اجرایی کنند

پ, 01/04/1390 - 00:01
آیت الله نمازی: حوزویان مبانی علمی و نظری جهاد اقتصادی را استخراج و مسؤولان آن را اجرایی کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهاد اقتصادی را حکیمانه توصیف و تاکید کرد: مبانی علمی جهاد اقتصادی باید در حوزه و دانشگاه تبیین شود تا مسؤولان آن را در عرصه های مختلف عملیاتی کنند.


آیت الله عبدالنبی نمازی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان سال جهاد اقتصادی، ابراز داشت: از نظر مبانی علمی، اقتصاد یکی از دو رکن مهم توحید است برخلاف تصوراتی که اسلام را یک آئین فردی و شخصی معرفی می کنند.

وی تصریح کرد: اینکه اسلام دین حکومتی نیست، یک تصور غلط و برداشت نادرست و غیر کارشناسانه از اسلام است که عده ای به خاطر جهالت و عده ای هم به خاطر غرض ورزی این حرف را می زنند.

آیت الله نمازی با اشاره به اینکه اسلام از دو رکن مادیت و معنویت تشکیل شده است، تاکید کرد: رکن معنویت اسلام مبدا و توحید است که همه انبیا و اولیا الهی برای این مساله آمده اند و مبنای حیات معنوی بشر و زندگی سعادتمند مبتنی بر معنویت است که مظهر آن در عبودیت و توحید تجلی می یابد.

وی امور مادی و معاش را رکن دیگر اسلام دانست و گفت: این دو رکن اگر به درستی در جامعه بوجود بیاید، جامعه بشری در دنیا و آخرت سعادتمند است.

آیت الله نمازی بیان داشت: اگر معنویت در جامعه وجود داشته باشد، ولی دنیای جامعه اسلامی دنیای برخورداری نباشد و مسلمانان فقیر باشند فقر عامل ذلت آنها خواهد بود.

وی گفت: جامعه فقیر به دلیل عجز از تامین مایحتاج خود وابسته و ذلیل است، چراکه در درون فقر وابستگی نهفته است و دین مبین اسلام شدیدا با فقر مخالف است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر چنانچه فقر در سیمای یک جامعه بروز کند، آن جامعه با مشکلات زیادی مواجه می شود، از این رو مسلمانان نباید فقیر باشند بلکه می بایست از حداقل مایحتاج زندگی از جمله مسکن و مرکب برخوردار باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مبانی اسلام و آموزه های دینی در این خصوص بسیار مهم است، در قرآن کریم نیز آیاتی در باره جایگاه اقتصاد و سرمایه وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم.

وی تاکید کرد: سرمایه و اقتصاد به معنای صحیح کلمه، عامل قوام، عزت، ایستایی و اقتدار یک جامعه است، اقتدار اقتصادی، اقتدار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد.

نماینده ولی فقیه در کاشان بیان داشت: جامعه اسلامی باید از یک اقتصاد جامع، صحیح، کامل و پیشرو برخوردار باشد، تعبیرات قرآن کریم نیز در این باره بسیار جالب، دقیق و قابل تامل است.

امام جمعه کاشان افزود: تا زمانی که ملت مسلمان بر محور توحید حرکت کند مقتدر و قائم است و مادامی که بندگی خدا را از دست بدهد ذلیل و ناتوان است، بنابر این این دو رکن باید دست به دست هم دهند تا جامعه مقتدر باشد.

آیت الله نمازی با اشاره به ابعاد مختلف نامگذاری سال جاری از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان سال جهاد اقتصادی، بیان داشت: تعبیر ایشان، تعبیر کارشناسانه و دقیقی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در این راستا در دو مرحله باید کار شود، نخست اینکه مبانی علمی شعار جهاد اقتصادی و جایگاه آن از نگاه توحید و قرآن، سیره و روایات در دانشگاه ها و حوزه های علمیه به صورت مشترک مورد توجه قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این مبانی علمی بایستی در حوزه و دانشگاه تدریس شود و سپس در عرصه عمل در عرصه های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و سایر عرصه ها به مرحله اجرا برسد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.