در بیانیه هم‌اندیشی مدیران مدارس علمیه قم تأکید شد؛ منشور زی طلبگی و آیین نامه تهذیب مدارس علمیه تدوین شود

ی, 08/30/1389 - 13:04
در بیانیه هم‌اندیشی مدیران مدارس علمیه قم تأکید شد؛ منشور زی طلبگی و آیین نامه تهذیب مدارس علمیه تدوین شود

شرکت کنندگان در دومین هم‌اندیشی تربیتی و فرهنگی مدیران مدارس علمیه قم در بیانیه ای نتایج مباحث نشست‌های سه روزه خود را در بیانیه‌ای تشریح کردند.

 

 

حجت الاسلام هادی حسین‌خانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به حضور مدیران مدارس در مشهد اشاره کرد‌ و با بیان این‌که در نشست‌های تربیتی و فرهنگی مدیران مدارس علمیه قم موضوعات تربیتی و اخلاقی مبتلا به حوزه‌های علمیه به بحث گذاشته شده است‌، خاطر‌نشان کرد: شرکت‌کنندگان در دومین هم اندیشی تربیتی و فرهنگی در بیانیه‌ای ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این نشست مفید، نتایج مباحث مطروحه در این هم اندیشی را اعلام کردند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تاکنون شش کمیسیون در این هم اندیشی شکل گرفته است، اشاره کرد: کمیسیون های ایجاد شده پیرامون مباحث موضوعات بررسی مسائل مربوط به زیّ طلبگی، شیوه‌های تقویت انگیزه طلبگی، برگزاری درس اخلاق در مدارس، فرهنگ‌سازی بهداشت، تغذیه و خواب، فرهنگ‌سازی بهره‌مندی مطلوب از تلفن همراه و اینترنت و مدیریت ازدواج طلاب برگزار شد.

وی ادامه داد: در هر جلسه جمع‌بندی نظرات کمیسیون‌های مختلف مطرح شد و سپس کارشناسان آن موضوع نظر کارشناسی خود را پیرامون آن جمع‌بندی به مدیران مدارس ارائه دادند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری در سفر اخیر به شهر مقدس قم در خصوص وظایف حوزه‌های علمیه، فرمایشات و منویات ایشان در دستور کار کمیسون های تربیتی و فرهنگی این هم‌اندیشی قرار گرفت. بر این اساس مدیران مدارس علیمه مقدسه قم جهت اصلاح نظام آموزشی و تربیتی مدارس علمیه بر مطالب ذیل اتفاق نمودند. خدمتگزاران امام زمان(عج) در مدارس علمیه از کلیه متولیان امر استدعا دارد تمام توان خود را جهت اجرای این موارد به کار گیرند:

1. از معاونت محترم تهذیب می خواهیم:

الف) منشور زیّ طلبگی، و آیین نامه تهذیبی جهت ارتقاء سطح معنوی طلاب را تهیه و تدوین نموده و به مدارس ابلاغ نمایند.

ب) دروس اخلاق را ساماندهی نموده و جهت اساتید محترم اخلاق جلسات هم اندیشی و دانش افزایی برگزار نماید و تلاش کند در بین اساتید اخلاق وحدت رویه ایجاد نماید.

ج) راهکارهای ایجاد انگیزه طلبگی در بعد آموزش، تربیت، نشاط و شادابی را جمع آوری و تدوین نماید و جهت استفاده در اختیار مدیران محترم قرار دهد.

د) جلسات مشابه و کارگاه های همفکری و تبادل نظر و دانش افزایی که با مدیران محترم مدارس قم برگزار گردید تداوم یابد و به استان های دیگر هم تسری داده شود.

2. معاونت امور طلاب با مشارکت معاونت تهذیب برای بالابردن نشاط و امید و سلامت روحی و جسمی طلاب در امور بهداشت، تغذیه و ورزش برنامه ریزی نموده و جهت اجرا در اختیار مدیران قرار دهد.

3. از شورای عالی و مرکز مدیریت درخواست می شود:

الف) مرکز تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی، مشاوره اسلامی، تربیت مربی اخلاق، مدیریت فرهنگی و علوم سیاسی در حوزه مبارکه علمیه تأسیس نماید.

ب) قرآن و عترت، اخلاق، مشاوره، مهارت های زندگی، آداب اجتماعی، مهارت هایی چون خوشنویسی، رایانه، آشنایی با نرم‌افزارهای مورد نیاز طلاب، امور سیاسی و بحث ولایت فقیه و مبانی انقلاب اسلامی در مواد درسی حوزه علمیه گنجانده شود.

4. مرکز تدوین متون، با همکاری معاونت تهذیب در اسرع وقت متون متقنی را جهت درس اخلاق برای پایه‌های مختلف حوزه متناسب با نیازهای هر پایه تدوین نماید.

5. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عنایت اساتید بر موضوعات اخلاقی، اساتید محترم دقایقی از آغاز درس را به بیان یک نکته متقن اخلاقی با استفاده از آیات و روایات اختصاص دهند.

6. مدیران و مشاوران مدارس علمیه در رابطه با نماز شب، قرائت روزانه قرآن کریم و احادیث اهل بیت0ع) فرهنگ سازی نموده به نحوی که این امور مقدس به شکل فرهنگ رایج حوزه های علمیه قرار گیرد.

7. مدیران محترم براساس«کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» فرهنگ اصیل اسلامی و زیّ طلبگی و اهتما به معنویات و زهد ورزی را در عمل به طلاب محترم بیاموزند.

8. مشکلات و آسیب های سنین نوجوانی و جوانی و اختلالات رفتاری در مدارس توسط مدیران محترم مدارس و مشاوران مدارس ریشه یابی شده و راه کارهای درمان آن شناسایی و به کار گرفته شود.

9. پیام های قرآنی و روایات معصومین(ع) به صورت اختصاری و کلامت قصار به صورت کارشناسانه و متناسب با نیاز پایه های تحصیلی در قالب کتاب های ویژه اساتید جهت طرح در آغاز درس به مدت پنج دقیقه تدوین و در اختیار اساتید محترم بخش آموزش قرار گیرد. این کتاب ها متناسب با سلیقه های مختلف و متنوع و برای هر درسی یک کتاب ویژه باشد که اساتید در آغاز درس خود یک نکته معنوی مطرح نمایند.

السلام علیکم ورحمة الله برکاة

28/8/89

مدیران مدارس حوزه علمیه مقدسه قم

گفتنی است، نشست سه روزه هم اندیشی مدیران مدارس علمیه قم، روز گذشته در مشهد به کار خود پایان داد.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.