وظایف شیعیان در دهه ولایت از منظر آیت‌الله العظمی مظاهری

ی, 08/30/1389 - 10:15
وظایف شیعیان در دهه ولایت از منظر آیت‌الله العظمی مظاهری

حضرت آیت‌الله مظاهری تعظيم شعائر الهي، تقویت بنیه اعتقادی و پیروی از اهل‌بیت(ع) را محور اصلی وظایف شیعیان در دهه ولایت معرفی کردند.

 

به گزارش سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، معظم‌له در مسجد حکیم اصفهان در جمع طلاب تعظیم شعائر الهی را نخستین وظیفه شیعیان در دهه ولایت دانستند و تصریح کردند: فاصلۀ زماني عيد قربان تا عيد سعيد غدير، ایامی مبارک و از قداست ويژه‌اي برخوردار است. اين ايام نوراني، بايد به عنوان هفتۀ ولايت نام‌گذاري شده و در آن هفته از حيث شعاري، به موضوع مهم ولايت پرداخته شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزودند: جشن‌ها، ديد و بازديدها و آذين‌بندي خيابان‌ها و معابر عمومي در این هفته بايد فراوان باشد، ذکر امیرمؤمنان بايد بسيار گفته شود، مجالس جشن برگزار گردد و در آن مجالس سخنرانان مسئله ولايت را تبيين کنند و مداحان اشعار زيبايي در مدح اهل‌بيت(ع) و ولايت بخوانند.

حضرت آیت‌الله مظاهری در تکمیل سخنان خود افزودند: البته در اين خصوص بايد توجه شود که محتواي سخنراني‌ها و مداحي‌ها از آيات شريف قرآن کريم گرفته شود. دست کم سيصد آيه در قرآن کريم  پيرامون امیرمؤمنان و ائمه اطهار(ع) وجود دارد. با وجود اين آيات، نيازي نيست که در مجالس جشن، اشعار افراطي خوانده شود. بنابراين از خواندن اشعار و بيان سخناني که بهانه دست دشمن مي‌دهد، بايد پرهيز جدي شود.

* تقویت بنیه اعتقادی

ایشان تقویت بنیه اعتقادی را از دیگر وظایف شیعیان در دهه ولایت دانستند و اظهار کردند: شيعه بايد امام‌شناس باشد، به طور کلي در اعتقادات مطالعه و پژوهش نمايد و به صورت استدلالي مباني اعتقادي خود را تقويت کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر این که جوانان باید با بهره‌گیری از کتاب‌های اعتقادی چون احقاق‌الحق و الغدیر ولایت را درک کنند و این مسئله را برای دیگران نیز به اثبات برسانند،‌ افزودند: شيعه، به‌ویژه جوان شيعه بايد بداند چرا امام علی(ع) خليفۀ بلافصل پيامبر اکرم(ص) است. هر شيعه‌ بايد با استدلال بتواند اثبات کند که چرا ائمه دوازده‌گانه(ع) امام هستند.

*نقش حوزه و دانشگاه

ایشان در ادامه به نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در این زمینه پرداختند و گفتند: در حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها بايد در اين خصوص گفت‌وگوهاي فراواني صورت پذيرد و به موضوع اعتقادات بيش از اين اهميّت دهند. در هفتۀ ولايت نيز در مجالس جشن و سخنراني‌ها بايد دلائل شيعه براي امامت ائمۀ اطهار«سلام‌الله‌عليهم» تبيين شود و آيات مربوطه شرح داده شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری پاسخ‌گویی به شبهات پیروامون امامت حضرت علی(ع) را از دیگر وظایف شیعیان برشمردند و تصریح کردند: فضائل اميرالمؤمنين(ع) و ائمه هدی(ع) بايد براي مردم بازگو شود و مهم‌تر اينکه شبهات اعتقادي رفع شود. مطالعه و پژوهش در موضوع ولايت بايد به قدري باشد که همه بتوانند شبهاتي که از سوي دشمنان مطرح مي‌شود را با دليل و برهان پاسخ گويند.

* پیروی از اهل‌بیت(ع)

معظم‌له پيروي از اهل‌بيت را بعد دیگری از وظایف شیعان معرفی کردند و اظهار داشتند: پیروی از ائمه اطهار(ع) در هفته ولايت بايد بروز و ظهور بيشتري داشته باشد، شيعه بايد علاوه بر اظهار محبّت به ائمه اطهار(ع) و افزون بر اعتقاد قلبي به امامت آن بزرگوران، آنان را سرمشق خود قرار دهد و در زندگي از ايشان تبعيت و پيروي نمايد. سيماي تشيع بايد در پيشاني هر شيعه‌اي نمايان باشد و رکن اساسي تشيع عمل به دستورات ديني و تبعيّت از قرآن و عترت است.

ایشان افزودند: هفته ولايت، فرصت ارزشمندي براي تمرين پيروي از اهل‌بيت(ع) است. در اين هفته همه بايد تلاش کنند تا گفتار و کردار خويش را با عملکرد ائمه هدي(ع) تطبيق دهند و در حد توان اعمال خود را به اعمال آن ذوات مقدس شبيه نمايند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خدمت به خلق را یکی از مهم‌ترین سیره ائمه معصوم(ع) معرفی کردند و بیان داشتند:‌ يکي از مواردي که در سيرۀ اهل‌بيت(ع) بروز ويژه‌اي دارد، خدمت به خلق خدا است. مولا اميرالمؤمنين(ع) در مدّت بيست و پنج سال که خانه‌نشين بودند، بيست و شش مزرعه به دست مبارک خود براي فقرا و مستضعفين آباد کرده و وقف آنان نمودند.

*تلاش برای رفاه هم‌نوعان

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کردند: شيعيان بايد از آن حضرت پيروي کنند و هرچه مي‌توانند براي رفاه ديگران تلاش کنند. رسيدگي به مستمندان بايد برنامه هميشگي زندگي يک شيعه باشد ولی در هفتۀ ولايت همه بايد به قدر توان به فقرا و مستمندان رسيدگي کنند و از ديگران به هر صورت ممکن دستگيري نمايند.

ایشان انفاق را راهی برای رفاه عموم جامعه دانستند و اظهار کردند: اگر به دستور قرآن کريم در خصوص انفاق که مي‌فرمايد: «لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّه»(طلاق، آیه7) عمل شود و اميرالمؤمنين(ع) سرمشق شيعيان باشند، يک نفر فقير در ميان شيعيان يافت نمي‌شود و همه در رفاه خواهند بود.

*پرهیز از تجمل‌گرایی

ایشان ساده زيستي ائمّۀ هدي(ع) را فضيلت ديگر سيرۀ آن ذوات مقدس برشرمدند و تأکید کردند: تجمّلات و تشريفات بي‌جا، مطلقاً در زندگاني حضرات ائمه اطهار(ع) وجود نداشته است؛ با اينکه آن بزرگواران و به ویژه حضرت امیر مؤمنان با وجود مزارع فراوان و قنات‌هايي که احداث نمودند، مي‌توانستند به ثروت زيادي دست يابند، اما آن ثروت را به جاي اينکه در راه تجملات به کار گيرند، صرف تقويت اسلام مي‌کردند و به مستمندان مي‌بخشيدند.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزودند: اميرالمؤمنين(ع) و حتي اطرافيان ايشان، ذره‌اي از بيت‌المال استفاده نکردند. خوراک ايشان که از دست‌رنج خودشان بود، دو قرص نان جو در شبانه‌روز بود و به دو پيراهن ساده اکتفا کرده بودند.

حضرت آیت‌الله مظاهری همچنین تأکید کردند: تجمل‌گرايي در زندگي‌هاي کنوني به هيچ وجه با سيرۀ اهل‌بيت(ع) سازگاري ندارد و اين ننگ بزرگي براي جامعۀ اسلامي محسوب مي‌شود.

معظم‌له با تاکید بر اهتمام نماز اول وقت و جماعت یادآور شدند: مساجد شيعيان بايد در وقت نماز، مملو از جمعيت و جاهای دیگر نیز خلوت باشد و همۀ کارها تعطيل شود. همه به نماز اول وقت، در مسجد و به جماعت بپردازند. لااقل در هفتۀ ولايت بايد مساجد پر از جمعيّت باشد و همه به نماز اهميت بدهند تا از اين نظر بتوانند شباهتي به اميرالمؤمنين(ع) پيدا کنند.

*انتقاد از بروز علنی فساد

ایشان با ابراز نگرانی از عدم تطابق عملکرد بسياري از مردم با شیوه رفتاری معصومين(ع) خاطرنشان کردند: بروز علني فساد اخلاقي در جامعه و وجود گناه و معصيت که فعلاً در جامعه رايج است، با تشيّع سازگار نيست. از قرآن و عترت استفاده مي‌شود که چنين ملّتي، شيعۀ واقعي نيست.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان تصریح کردند: هفتۀ ولايت، هفتۀ مهمّي است. اين ايام و اين هفته بايد سراسر اظهار محبّت به اهل‌بيت(ع) باشد. چنانکه بايد موجب تقويت بنيۀ اعتقادي در زمينۀ امام شناسي شود و مهم‌تر از آن دو، اين هفته بايد يک معلّم اخلاق براي شيعيان باشد تا بتوانند پس از آن به واجبات اهميّت دهند و از گناه و معصيت اجتناب جدي داشته باشند و به انجام مستحبات نيز به قدر توان و نشاط بپردازند.

* رسیدن به مقام آدمیت بدون ولایت امکان پذیر نیست

حضرت آیت‌الله مظاهری در بخش دیگر از سخنان خود در تبیین پيام اخلاقي عيد غدير تاکید کردند: عيد غدير، عيد ولايت است. پيام اخلاقي عيد غدير، اين است که پيمودن مسير تقرب به سوي خداوند متعال و تهذيب نفس و در يک کلام رسيدن به مقام آدميت، بدون ولايت امکان‌پذير نيست.

ایشان با تأکید بر این که مسير سعادت، مانند هر مسير ديگري، نياز به راهنما دارد،‌ اظهار داشتند: راهنما، خود باید مسير را پيموده و از موانع راه آگاهي کامل داشته باشد. در این میان،‌ اهل‌بيت(ع) بهترين راهنما براي پيمودن مسير حرکت به سوي خداوند متعال هستند. از اين جهت خداوند متعال در آیه مي‌فرمايد: اسلام منهاي ولايت، ناقص است و در روز عيد غدير کامل مي‌گردد.

معظم‌له با اشاره به آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً»؛ (سوره مائده، آیه3) بیان داشتند: پس از ابلاغ ولايت امیرمؤمنان، خداوند متعال از دين اسلام راضي مي‌شود. زيرا سلوک معنوي انسان، در پرتو نور قرآن و عترت که همان «ثقلين» هستند، امکان‌پذير است و بدون يکي از اين دو گوهر گران‌بها، کسي به مقصد نخواهد رسيد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.